Da vi var på Gran Canaria i februar kjøpte jeg to poser med drops på flyplassen, på en slik delikatesse butikk med lokale produkter osv... Disse dropsene/karamellene heter Frutas og det står med stor skrift Sin azucar(sugar free).
Bak på pakken står det: Karbohydrat 94,6, sukkeralkoholder 94,6. Så langt ok.
Det ser ut til at disse er søtet med: Isomalt og sitronsyre.
Jeg skal tilbake om 2 uker og lurer på å kjøpe flere for de er utrolig gode. Er Isomalt greit å spise hvis det ikke blir for mye? Spiser kanskje 3-4 drops om dagen.
Unlike regular sucrose, isomalt does not tend to raise blood glucose levels and is considered safe for consumption by diabetics. Animal studies with suggest the product is not carcinogenic or toxic.
Isomalt is not completely without calories. It contains roughly half the calories of sugar. That’s about eight calories per teaspoon. So though it will lower calorie intake, it can't be used in zero calorie sodas. On the plus side, it won’t degrade your teeth, as does regular sucrose.
den har GI på 2, og det er supert, men da den søter halvparten av det sukker gjør og inneholder halvparten av kaloriene vil det blir like mange kalorier og karbo som vanlig sukker i produktet. Så få som du spiser ville jeg fortsatt med det pga den lave GI.
men her www.sweetenerbook.com/isomalt.html
står det noe litt annerledes--Isomalt is not efficiently absorbed by the body, and it is only partly metabolized. Its caloric value depends on several factors, as discussed in my essay "Polyols and Calories." In the USA, isomalt provides 2 calories per gram for labeling purposes. In the European Union, it is listed at 2.4 calories per gram. t iis about 40% as sweet as sucrose, on a weight basis.
Tusen tusen takk, jeg hadde to ulike poser. Den ene som jeg beskrev over er fruktdrops, mens den andre var eukalyptus. Jeg vil kanskje tro at den var mindre isomalt i, men jeg har kastet posen så det får jeg vente med å se til jeg kommer på flyplassen igjen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.