< Tilbake til oversikten

Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Bestemamma sa for siden:

Rødt kjøtt er helsefarlig sier Dagbladet. En ny studie som har kommet fra Amerika sier at rødt kjøtt er helsefarlig, man kan dø av det..:p... Dette er en studie av to langtids-undersøkelser vi kjenner godt til......
Dagbladet gadd ikke legge inn link så jeg har gravd fram linken til studien og gir dere den her

Har lest studien og studert tabellene og et og annet slår meg som merkelig...men det kan vi snakke om siden når dere har lest den også....:D

Lillemy71 sa for siden:

Ja ja vi skal jo alle dø en dag da og jeg skal nyte min blodige biff så ofte jeg kan inntil det skjer . . . . :D:D:D

KarMa40 sa for siden:

Bestemamma! At de skriver rødt kjøtt, men mener bearbeidet kjøtt med nitrittsalt og denslags??

Bestemamma sa for siden:

I studien viser de at en dør av begge deler...Men færre av ubearbeidet kjøtt.....:p

Så er det kolesterol....det ser ut som at de med lavest kolesterol m/ett pittelite unntak som kan tilskrives feil, er de som dør av kreft og hjerteanfall... Hjelp meg med å forstå dette..kanskje er det slik at amerikanske målemåter er annerledes enn de norske....:confused:

sylwester sa for siden:

Rødt kjøtt er i følge wikipedia "kjøtt fra drøvtyggere som lam og storfe."
Jeg tror ikke dette er nevneverdige problemer for noen som går på diett hvor formålet er å gå ned i vekt eller holde vekten (uansett om det er GR eller Atkins).

Hvis du får dårlig samvittighet så forsøk å spise mer grønnsaker :D

langaard sa for siden:

Blir grønn av grønnsaker vet du:eek:

Lillemy71 sa for siden:

Nei hjælpe meg har de klart å bevise at vi dør???? :D:D:D

Sorry Bestemamma ikke ment som noe sleivspark til deg dette, men slike studier dukker opp med jevne mellomrom. Jeg har ikke lest denne og ikke gidder jeg heller. Jeg lever livet til fulle, prøver å nyte hver dag og ikke minst så nyter jeg rødt kjøtt. Jeg lever altså mens jeg kan, man vet aldri når det er for seint og da skal ihvertfall ikke jeg angre på det jeg ikke har gjort/gjort for lite av.

Bestemamma sa for siden:

Ånei, jeg tar det ikke til meg...jeg vet hvem sparkene er myntet på og er like rolig som deg i forhold til maten jeg spiser og studier som popper ut av mer eller mindre seriøse "forskere".... :p
Men synd for enkelte avislesere som ikke har den innsikten vi har nå etterhvert....:D

macadamia79 sa for siden:

Dette er da ikke et sleivspark til noen andre, det er et supert eksempel på at å stikke hodet i sanden ikke fører til personlig utvikling.

Kommentarene er fulle av troll.

Det som Kostdoktorn ikke har tenkt på (jeg så det iallefall ikke) er også at total energimengde må tilsi at det er underrapportert matvarer. Ingen ved sine fulle fem kan påstå at de tror gruppen i NHS som spiste minst kjøtt klarte seg på 1200Kcal om dagen i snitt over fire år? Det er langt under anbefalt (og antatt) energiomsetning som for kvinner og barn over fire år er 2000Kcal.

En annen sak er at hvis man først skal lage overskrifter av denne studien kunne man kanskje tjent enda mer på "DU HAR BLITT LURT! LAVT KOLESTEROL FØRER TIL KREFT OG HJERTESYKDOM!" (sjekk tabellen igjen) Men dessverre sier forsatt denne ukristelig dårlige studien forsatt ingenting om årsak.

Og med det flytter jeg ut herfra.

For å si det som Homer Simpson: So long, suckers! :)

smgj sa for siden:

I paleo-verdenen er denne studien kritisert sønder og sammen på bakgrunn av

1. som macadamia sier - selvrapportering er befengt med feil... (for å si det pent)
  2. Andre faktorer er ikke diskutert (har kjøttspisere andre vaner enn grønnsaksspisere?) Som regel er f.eks veganere mer enn vanlig opptatt av helse. Kanskje de til og med trener mer...?
... og dette er kjøttets feil? 3) Sammenfall er ikke det samme som "årsak - virkning". Eksempel: I perioden det ble mer asfaltveier i Norge økte antallet skilsmisser. (Det er likevel tvilsomt at økningen i antallet asfaltmeter førte til flere skilsmisser) 4) Visstnok sier studien at man har økt dødlighet, men uten å oppgi hva man dør av - bilulykker? - så man kan ikke si om det er noen årssakssammenheng mellom dødsfallene og kostholdet...

Jizzez.

Chamomilla sa for siden:

Skulle akkurat til å lese om temaet i siste e-post fra MDA (Marks Daily Apple)
Kanskje jeg kan spare meg etter din oppsummering. Ikke at jeg har vært bekymret overhodet. :D
Er du helt sikker på at det ikke er en sammenheng mellom mer asfalt og økning i antall skilsmisser? :p

Lillemy71 sa for siden:

Øhh mener du at jeg stikker hodet i sanden og ikke driver med selvutvikling for jeg ikke gidder å lese useriøse studier i tid og utide?? Eller misforstår jeg noe her?? Merkelig kommentar uansett:confused:

teleslynga sa for siden:

I denne forskningen forsøker man å korrigere for andre faktorer (røyking, grønnsaker, mosjon osv), det kan sikkert diskuteres hvor gjennomførbart eller vellykket det er. Men inntil videre ser jeg ingen grunn til å ikke ta på alvor at inntak av store mengder rødt kjøtt kan være kreftfarlig. Kreft finnes på ordentlig, mange krefttyper henger sammen med kosthold, og selv om vi "vet" at sukker er verst så er det da ingen grunn til å være så utrolig arrogant som mange i denne tråden er. Å holde seg under 500 g rødt kjøtt i uka er ikke akkurat vanskelig, om man forsøker å få inn et par-tre fiskemiddager i uken.

smgj sa for siden:

... og fisk inneholder kvikksølv. (Det er direkte målbart også.)

Yrla sa for siden:

De fleste spiser vel ikke rødt kjøtt hver dag av oss her inne heller? de fleste er opptatt av helse og dermed variasjon i maten. Hører mest om svin og kylling og litt fisk inimellom:) Viltkjøtt er ikke nevnt som rødt kjøtt. Jeg er ikke redd oksekjøtt fordi jeg spiser det sjelden, synes det er for mektig å ha ofte. De som burde passe seg er de som spiser megabiffene som serveres visse steder i Amerika og spiser det daglig. Det er så mye man kan bli syk av så moderasjon og dermed variasjon må være den balansegangen man må ta for ikke å vippe inn i sykdom, tenker jeg.

Supera sa for siden:

Svin er definert som rødt kjøtt nå. Og vilt kan være rødt...

sylwester sa for siden:

Jeg spiser rett som det er 500g proteiner i uka og mye av de (ca 70%) kommer fra rødt kjøtt, mens resten kommer fra fisk og ost. Før lavkarbo spiste jeg vesentlig mye mer kjøtt dog.

VSB sa for siden:

Jeg må bare si JA til variasjon, som sagt over fisk inneholder kvikksølv og du finner sikkert noe galt med kylling. Nylig leste jeg en teori om ar vilt inneholder bly fra hagl ( eller noe annet, trodde vel det ble sutt med blyfritt.. ) så, hva skal man spise til slutt?

Supera sa for siden:

Kylling blir som regel fôret med korn som gir altfor høyt forhold mellom omega-6 og omega-3. :geip:

Kanutten sa for siden:

ALT har en sammenheng.

Jeg sluttet omtrent gå i kirka da jeg var tidlig i 20årene.
Ikke skjønte jeg da at det var fordi at jeg begynte drikke rødvin hjemme.

PrøveKanin sa for siden:

Det er mye rødt kjøtt i hamburger, på pizzaer, i kebaber, i pølsa på statoil, i tacobaguetten på kiwi, i masse forskjellig fast food... Du får også med en god porsjon sukker, karbohydrater og gjerne transfett på kjøpet.

Er det dette som menes med "rødt kjøtt" i studier ? jeg mistenker det. "Vi" spiser mye fast food, også i Norge... enten vi liker det eller ikke.

smgj sa for siden:

Ja, og så er det det lille faktum at observasjonsstudier har liten verdi da. Siden det er umulig å fjerne alle co-faktorer i den typen studier.
Og dette er i tillegg en egenrapporterende studie...

Jeg synes også det er spenstig å konkludere med at det er rødt kjøtt som medfører økt dødlighet, når det eneste man har bevist er sammenfall.

Men for all del ... jeg håper at mange slutter å spise kjøtt basert på denne og andre studier... Så blir det mer kvalitetskjøtt (og fisk og kylling) igjen til oss andre.

BM
Lei dårlige studier og dårlig journalistikk.

Yrla sa for siden:

var det sammenheng og ikke bare sammenfall da de konkluderte med at mettet fett (og ikke sukker) var årsaken til åreforkalkning etc? å utelukke sukker som co-faktor som du så elegant kaller det blir ihvertfall useriøst. takk for at du deler av din kunnskap.

Supera sa for siden:

Konkluderte? Tenker du på at de har bevist at gir man kolesterol til kaniner, så blir de åreforkalket? Kaniner... Som er planteetere og ikke spiser kolesterol...

Det at mer mettet fett gir større risiko for hjertesykdom har bare vært en hypotese og de har slitt med å bevise denne hypotesen i 60 år. Se denne videosnutten fra dokumentaren FatHead. ;)

PrøveKanin sa for siden:

Takk smgj for ett glimrende innlegg og en fantastisk link (jeg har nå sett hele foredraget, både kost meg og lært mye!)

KarMa40 sa for siden:

Min favoritt statistikk-professor har tatt en kikk på tallene bak undersøkelsen om dødelighet og rødt kjøtt: healthcorrelator.blogspot.com/

Lenge siden jeg prøvde denslags selv (coeffisienter og bivariat analyse gjør meg svimmel, kjenner jeg), men hans observasjoner om at det ser ut som om inntak av rødt kjøtt ikke øker dødeligheten signifikant for den femtedelen av deltakerne som spiste mest kjøtt, selv ikke for diabetikere er vidunderlig å lese.

smgj sa for siden:

Og det går ut ifra at dataene innsamlet er korrekte ... I flg det Chris Kresser sa om metoden i denne studien er ikke det særlig sannsynlig heller. (Lytt gjerne - akkurat den sekvensen er skikkelig morsom.)

Dernest antar man at korellasjon viser casualitet.... Det er heller ikke gitt.

Fra transcript av diskusjonen om datainnhentingmetodene til studien:
chriskresser.com/does-red-meat-increase-your-risk-of-death

Yrla sa for siden:

det hadde i grunn vært rart om rødt kjøtt i seg selv før vi begynte å tukle med det skulle være farlig. "fisk er farlig", ja fordi vi mennesker slipper ut farlige stoffer i havet, det er vi som gjør det naturlige og sunne skadelig. Jeg tror på den annen side at alt man overdriver inntaket av blir skadelig, men det er heller ikke da skadelig i seg selv, men det er igjen vi som bruker det på en skadelig måte. Ikke så vitenskapelig det jeg kommer med, men:)

KarMa40 sa for siden:

Hvis du leser over det han har skrevet sier han at de som spiser mest kjøtt i undersøkelsen spiser 9 ganger så mye som de som spiser minst og at forskjellen i mortalitet ikke er statistisk signifikant. Faktisk at den oppgitte forskjellen i mortalitet kan skyldes avrundingsfeil...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.