< Tilbake til oversikten

Klaret smør, noen som bruker det?

index sa for siden:

Jeg har siden jeg begynte på lavkarbo brukt Cocosa til steking, har vel knekket en fire-fem glass til nå. Jeg ser at man anbefaler klaret smør til steking, men jeg har ikke kommet så langt som å lage dette. Men hva gjør dere andre? Steker dere i vanlig smør, eller klarer dere det først? Eller gjør dere som meg og bare forsyner dere av Cocosa fra glasset? Enkelt da, men litt dyrt synes jeg...

Yrla sa for siden:

jeg kjøpte ghee en gang, jeg ble lei av smaken og heiv den etterhvert. jeg steker i rapsolje fra sprayflaske, en sånn 1 kcal pr sprut-flaske.

Fluke83 sa for siden:

Hva er det for noe i veien med å bruke vanlig smør til steking? :)

index sa for siden:

Det lukter jo litt spesielt når man steker i vanlig smør da, om man klarer det skal det visstnok lukte mindre samt at smøret tåler temperaturen bedre. Klaringen tror jeg består i å fjerne melkeproteinene ved koking og siling, slik at kun rent fett gjenstår. Men jeg har liksom aldri kommet så langt som til å prøve dette...

Rin sa for siden:

Lukter spesielt? Elsker lukta av stekesmør, jeg. :p Men jeg bruker det faktisk veldig lite. (Jeg har akkurat brukt opp 250g-smørkladden jeg kjøpte i starten av smørkriiiiisaaaa.) Spiser mye wok-retter og sånt, og da velger jeg oftere å steke i kokosolje/rapsolje. Har også prøvd ghee/klaret smør, men følte ikke at jeg dro noen fordel av det som rettferdiggjorde kostnaden.

Yrla sa for siden:

jeg kjøpte en stor og ganske billig en i hvit dunk som sto i kjøleskapet i en butikk. Jeg bruker også lite smør så jeg heiv mesteparten fordi den hadde stått så lenge. Vanlig smør er supergodt ja, i smak og lukt, i forhold til ghee. I den butikken jeg var i var det flere typer med forskjellig pris. Kanhende den dyreste smaker litt bedre, aner ikke.

Fluke83 sa for siden:

Aha, skjønner.. Vet jo at i noen oppskrifter trenger man ghee, nettopp pga dette med melkeproteinene, at man vil unngå smaken/egenskapene av de.

Men på den annen side så er jeg også en av de som får vann i munnen av lukten av ekte smør fresende i stekepanna... Mmmm :D

elien sa for siden:

Vis jeg tar feil nå så må andre rette på meg, men jeg trodde klaret smør er det en bruker i bernease saus. Å da er det bare å smelte det å la "rusket" legge seg i bunnen. Å bare bruke det blanke. Tar ikke så lang tid å er en enkel operasjon

Elin

index sa for siden:

Det er det man gjør ja. Skal visstnok være en fordel å få ut "bunnfallet, gjerne filtrere det gjennom et tørkle. Jeg tenkte en gang å klare en pakke smør og ha den klar i kjøleskapet for steking, men det har liksom aldri blitt...

smgj sa for siden:

Klarnet smør er vel en øvelse dersom

• man ikke tåler melkeprotein, men vil ha smøret
  • man vil bruke smøret til høye temperaturer
  • man liker det sånn/oppskrifter ber om det

Cocosa er et (dyrt) alternativ til steking ved høy varme ... eller man kan finne fleskebitene med mest fett og ta vare på fettet. Vi bruker stort sett slikt fett, eller ditto fra and til høytemperatursteking. Med teflonpanne så trengs det ikke mye. Og lite av stekefettet tas opp i mat uansett - iallfall når det gjelder kjøtt i biter og ikke kjøttdeigprodukter, så om man vil ha mer fett til en rett kan det tilsettes seinere, på lavere varme i stedet.

rut311 sa for siden:

Jeg bruker klarnet smør, fordi da unngår jeg mye mer at det brenner seg i stekepanna. Det gjelder helst mat jeg steker ved høy varme over noen minutter. F.eks biff.
Er ikke så bra heller med svidd mat.

Sånn klarner jeg smøret:

• Tar en halvkilo tine meierismør og legger den i en kasserolle, og setter den på middels til lav varme. Vent til alt er smeltet, uten å røre.
  • Når alt er smeltet ser du at det gule, fettet, ligger øverst, og melkeproteinene og saltet i bunnen. Ta en skje eller øse og ta opp kun fettet. Det kan du ha i et glass eller noe annet som tålet varme. Sett det kaldt, og du har klarnet smør:)

sylwester sa for siden:

Jeg så på 4 stjerners middag en dag og da tok han Alfsen og viste hvordan man laga klarnet smør ved rett og slett å putte hele kaserollen inn i stekeovnen til det skilte seg og helle over fettet.. Så ganske lett ut.

La Guapa sa for siden:

Dette stemmer helt på en prikk :)
UJeg klarner alltid mitt smør.
Veldig enkelt ;)

index sa for siden:

Flott! Da skal jeg prøve det! Greit med et alternativ til Cocosaen også..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.