< Tilbake til oversikten

Funker lavkarbo dersom man ikke er veldig overvektig?

60kg sa for siden:

Hei! Jeg er helt ny på dette. I forhold til BMI er jeg ikke overvektig. Er 160 cm høy og veier 60 kg. Men kunne gjerne tenke meg å gå ned 5-6 kilo.

Er lavkarbo da noe for meg?

Har kuttet karbohydrater i 3 dager nå, og kjenner meg ekstremt slapp.

Håper på svar :)

Yrla sa for siden:

Jada. For ikke å bli så slapp kan en sakte omlegging hjelpe istedenfor å endre drastisk på dagen slik jeg gjorde og var slapp i syv uker.

Åssi sa for siden:

Ja, det kan gjerne funke. Men det kan også, som for meg (162 høy og 58 kg) ikke ha noe å si på vekten.. Men det er veldig mange fordeler med kostholdet likevel!

Nerthus sa for siden:

Dette med å gå ned noen få kilo når man er innenfor normalvekt handler vel oftest om at man har litt "ekstra" her og der man ønsker å bli kvitt. Ketogen lavkarbo (veldig lite kh) vil nok være mest effektiv om man er reelt overvektig.
Lavkarbo er vektregulerende - slik at om du ikke går ned på lavkarbo OG spiser riktig - har kroppen din sannsynligvis den vekten som er optimal for den.

Ønsker du å bli kvitt litt "ekstra" - bør du i større grad tenke sunt kosthold - som etter min mening ER en eller annen form for lavkarbo (ren mat, rene råvarer, mye viktig næring fra gode proteinkilder, masse grønnsaker og gode fettkilder) OG trening... For deg som er innenfor normal BMI - kan jeg neste garantere at minimum en halvtimes svært rask gange hver eneste dag vil gi oppstrammende resultater innen en måned.

Kast vekta og finn fram målebåndet. Er du litt aktiv og spiser lavkarbo kan du godt gå ned en buksestørrelse uten at det vises på vekta. Bruk målebånd og sunn fornuft, vekta kan drive enhver til vanvidd, siden den vil variere med syklus, saltinntak, matinntak, trening osv osv osv.

Lavkarbo anbefale ikke som "slankekur" over en kortere periode - men som en livsvarig kostholdsendring. Du trenger ikke spise strikt og ketogent, men bør bruke noen måneder på å finne et karbohydratinntak som er optimalt for DIN kropp og DIN situasjon.

De første 1-2 ukene på lavkarbo kan man oppleve å bli slapp. Har du erstattet karbohydratene med godt med grønnsaker og fornuftige mengder fett, eller har du kun kuttet karbohydratene?
For nybegynnere anbefales å følge en retning - en oppskrift som feks ketolyse eller atkins, hexeberg, skaldeman eller rett og slett "lavkarbo på 3 minutter" som jeg linker til i nybegynnertråden min.

Sjekk ut nybegynnertråden som også linkes til i signaturen min - les litt og se om dette faktisk ser ut som noe som kan fungere for deg. Husk at det er stor forskjell på ketogen lavkarbo og generell lavkarbo mer a la Fedon Lindberg. Det finnes en "retning" for alle :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.