< Tilbake til oversikten

Hjelp ang. brød!

groupie sa for siden:

Heitittei.

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt med en brødoppskrift el.

Jeg er veldig(!) var for smaker, så det er så få lavkarbobrød jeg klarer å spise. Er det frø i det, spyr jeg nesten. Er det kverna frø, så brekker jeg meg da og. Har prøvd å lage diverse mandelbrød, men den mandelsmaken er .. kvalm. Jeg har tidligere bestilt et brød fra spisdegslank.no, mener at det het noe med parmesan og dette er det eneste jeg har likt! Men det er nå borte fra sidene deres. Bestilte mandelbrød for å teste det, men det var jaggu meg ekkel smak hos det og. Jeg må jo bare bite i det sure eplet hvis jeg ikke finner noe, og skulle aller helst ønske at jeg bare kunne gi litt beng i smaken på brødene, men det klarer jeg ikke.. Et stort problem:p Men siden jeg har spist et(!) brød som jeg likte, så må jeg bare fortsette å lete..

Er det noen som har en brødoppskrift, hvor det er lite smak, ikke noe frø og veldig enkel, kjedelig brød?:/ Eller noen som har vært borti dette brødet fra spisdegslank og husker noe om det?

index sa for siden:

Det enkleste er kanskje bare å kutte ut hele brødet? Det finnes jo mye annen mat som smaker bedre enn brød. Jeg for min del har knapt nok smakt brød siden august i fjor. Har bakt lavkarbobrød en gang, men syntes det er litt "rart". Lager Nannahs knekkebrød en skjelden gang i blant da, men det er jo bare laget av frø så da er det vel uaktuelt for deg...

Yrla sa for siden:

rundstykker

25 g mandelmel

30 g frø

50g proteinpulver

2,5 ss kesam

75 g cottage cheese

1 ss olivenolje

2 egg

1 ss bakepulver

deigen skal være seig. Stekes på 175 grader i ca. 20 minutter.

5 ostescones
[font=Arial][/font]
40g kesam/cc
60 g gulost
2 egg
120 g melerstatning
[font=Arial][/font]
Pensle formene i et muffinsbrett med olivenolje eller bruk store papirformer. riv osten og pisk eggene lett med en visp eller gaffel. Tilsett litt vann hvis røren blir for tørr.
Fordel røren i formene, stek sconesene midt i ovnen ved 180 ºC i ca. 15 minutter og la dem avkjøles før de tas ut av formene.

rundstykker
1 egg
2 eggehvitter
2 ss mager kesam
2 ss cottage cheese
1 dl vann
3 ss mandelmel
3 ss hasselnøttmel
3 ss prottisp.
1 ts bakepulver
litt salt

loffeskiver
1 egg og 1 eggehvitte
40 gram prottismel
/2 ss fiberHUSK)
50 gram mager kesam
1 ts bakepulver
1/2 dl soyamelk
litt salt
Bland alt sammen og la røren svelle i ca. 10 min, før du fordeler røren på et bakepapir og steker de i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter.
---Annette's vaniljeskiver 9 store
1 egg+2 hvitter
20g bakepro
20g kokosmel
2SS fiberhusk
30g vaniljeprotein (jeg brukte micro whey, nydelig på smak)
1dl soyamelk(bruk 0,5dl om du vil ha skivene tykkere)
1/2 ts vaniljepulver
litt himalayasalt
3 toppes SS sukrin (ca 30g)
et par dråper stevia vanilla cream
-- > Bland alle ingrediensene og la røren svelle 10-15 min før du steker ønsket store skiver. Stekes på 200 grader i ca 12-15 min.

kristines pizza
Pizzabunnen er lefseoppskriften min:
1 egg
3 eggehvitter
1-2 ss bakepro
2 ss kokosmel (eventuelt mandelmel)
1-2 ts fiberhusk
3-4 ss melk/vann
Bland et helt egg og en eggehvitte med det tørre og spe på med litt vann til du får en seig konsistens. Om du ønsker smak på de kan du tilsette sukrin, kanel, kardemomme osv. Stivpisk to eggehvitter og vend forsiktig inn i resten. Den moussen du da får smører du tynt utover et bakepapir og inn i ovnen på 160 grader i ca 15 minutter.
Etter at den er nesten ferdigstekt tar jeg den ut, skrur opp ovnen til 220 grader, og smører på ketchup/tomatsaus, krydrer godt og til slutt masse ost/mozzarella. Deretter inn i ovnen igjen til osten er gylden, ca 5-10 min.

Yrla sa for siden:

BOLLER KRISTINE
1 helt egg
1 eggehvitte (piskes hvitt)
50g mandelmel
30g proteinpulver e.l)
1 dl mager kesam
40g sukrinmelis
1 ts bakepulver
1 ts kardemomme
en klype salt
Bland alt det tørre, pisk eggehvitte stiv med en klype salt og sett til side. Pisk deretter hele egget med kesam, bland alt forsiktig og form rundinger på et bakepapir. Tips; bruk gjerne store muffinsformer så de ikke blir så flate. Inn i ovnen på 200 grader i ca 15 min.
Jeg lagde to veldig store boller, men man kan fint lage 4 mindre og. Neste gang blir det litt mer røre og flere boller. De kan også brukes som brød/myke rundstykker om man bruker litt mindre sukrinmelis.

groupie sa for siden:

Ja, det ville vært det og skulle ønske jeg kunne, men jeg er en skikkelig brødperson at jeg vet det ikke er vits å tenke tanken en gang, må ha brød:p Jeg har prøvd knekkebrød med frø, det er ikke like ille igjen som i brød så skal prøve ut det og:-)

groupie sa for siden:

Oi, Yrla!! Tusen, tusen takk! Her er jo masse jeg kan prøve ut!! Ojoj, så snilt, tusen takk:-)

(Jeg kunne sikkert letet frem litt selv, men tenkte det var enklere å spørre så folk vet litt hva jeg leter etter, for finner for det meste det samme når jeg søker)

mysil sa for siden:

Jeg prøvde den lavkarbobrødmiksen fra Regal og lagde rundstykker. Den syns jeg var veldig god, smakte som vanlig rundstykker. Til og med mamma som er på høykarbo syns det var skikkelig gode.

Yrla sa for siden:

www.kriweb.no/2012/03/16/loffeboller/

Oppskrift:
1 egg
3 eggehvitter
3 ss bakepro
2 ss kokosmel
1 ts fiberhusk
en skvett melk/vann
Sett ovnen på 160 grader. Bland alle ingrediensene sammen med unntak av 2 eggehvitter. Stivpisk de resterende to eggehvittene og vend inn til slutt. Form små topper/boller og stek i ovnen i 15-20 min.

groupie sa for siden:

Oooi, de så gode ut!! De skal jeg prøve i kveld! En hel verden har åpnet seg for meg nå:-)

Bakepro..Dagligvare eller helsekost?:P skriver handeliste til mannen :P

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.