< Tilbake til oversikten

Nybegynner

hie sa for siden:

Hei
Startet igår og har gått ned 1,5 kg til idag. Sikkert vann men gøy. Er 168 høg og 65,5 kg. Har vært en skikkelig karbo elsker og altid spist mye potet, ris og pasta. Lite søtt. Ønsker å gå ned 5 kg, trener lite.

Vil noen vurdere kosten min desse to første dg
Lørdag; Frukost omelett med 3 egg, fløte, bacon, tomat, purre og ost.
Lunch 1 kotelett og 10 paranøtter, Middag; Steinbitfilet bakt med smør, rømme, hvitløk og purre. 2 ss erter. 2 gl rødvin.

Søndag: 1 avokado, 5 paranøtter, 4 cherrytomat og 4 spekeskinkesneier med ekte majones. Lunch/middag: Pizza bakt av 3 egg, 2ss fiberhusk, 2 ss sesamfrø, bakepulver, olje og 2 dl ost. Fyll 200g karbonadedeig, bacon, 5 cherrytomat, litt jalapenos, 5 oliven og 1 rødløk. Masse ost på toppen.

Kjekt med kommentar på dette og veldig kjekt med et slikt forum.
Ser fo meg å være raus med fettkilder og få litt protein gjeom hvert måltid og litt karb fra ulike grønnsaker.

Nerthus sa for siden:

Jeg tenker det at du bør ikke forvente deg mye vektnedgang på lavkarbo uten at du tyner ned kaloriene - fordi du ligger innenfor normal BMI. Noe kan du selvfølgelig gå ned, men jeg anbefaler at du tar fram målebåndet og gjemmer vekta, da mange går ned i størrelse selv om vekta forblir den samme.

Jeg anbefaler også at du starter opp med noen form for aktivitet. Svært rask gange med heftig musikk på øret vil kunne avhjelpe enormt på å stramme opp (egenerfaring) og krever lite annet enn gode sko. Minst en halv time hver dag er en god start.

Matmessig bør du øke kraftig på med grønnsaker... og ikke minst kutte rødvin om du ønsker og gå ned i vekt ;) Ellers anbefaler jeg at du setter et langtidsperspektiv på dette, og jobber for å bli komfortabel med kostholdet først. Etter en måned eller to - uten at du har blitt smalere (kjennes på buksene), kan du gå gjennom kostholdet ditt mer i detalj og se om du kan gjøre endringer.

Tenk HELSE først - deretter finpussen. Trening er nok alfa og omega når du er innenfor normal-BMI dessverre ;)

hie sa for siden:

Takk for svar. Eg bør absolutt komme igang med litt bevegelse. Har klart å trene de åra eg har vært hjemme med barna, men med fyll jobb, 1 time reisevei og to barn så skoter det på overskudd. Håper kosten og våren vil gje meg litt mer guts. Jaburde gjerne auke grønnsaker men er redd for å få i meg for mye karb med det, Ellers så er det rødvin bare enkelte lørdager. Regner med kosten endrer seg etter hvert som jeg blir matlei.;)

Yrla sa for siden:

Jeg synes det ser ganske fint ut, jeg. Og det er fullt mulig å gå ned fem kg ved å legge om til lavkarbo. Lykke til! Diett.no kan være til hjelp. Om du er redd karbo kan du erstatte erter, vin og fløte med grønnsaker.Salatgrønnsaker inneholder lite, av de kan du spise mye.

VSB sa for siden:

Du skal spise mye av lovlige grønnsaker før du bør bli bekymret. Farene er nok heller melkeprodukter, nøtter, frø... Jeg nekter å begrense grønnsaksinntaket for egen del.

Marina sa for siden:

Hei Hie :) Ser det er en stund siden du skrev her inne. Hvordan går det nå? :smile:

hie sa for siden:

Vel no er eg her igjen. Har ikke fulgt kostholdet i sommer og var plutselig oppe i 69 kg. Har nå komt ned i 68,4 og er klar for lavkarbo igjen. Sitter nå og leser meg litt opp igjen og tenker å komme igang i løpet av uka:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.