Gikk for ett par år siden ned 25 kg på Ketolyse. Nå har sånn 3-4 kg sneket seg tilbake, men føler jeg har vært rimelig flink til å vedlikeholde :)
Nå er tiden kommet for å fjerne seg med de 25 siste kiloene! Har nå vært i ketose i snart 2 uker, og i begynnelsen gikk jeg nedover, men de siste dagene har jeg gått opp nesten 1,5 kg igjen! Utålmodig som jeg er, kjenner jeg at det frustrerer meg!
Jeg veier meg også hver dag, og merker at det bør jeg jo da ikke gjøre, så nå har jeg sagt til meg selv at det ikke er lov å veie seg før neste mandag!
Men, til spørsmålet - kan dere se litt på hva jeg spiser/drikker og se om det er noe der som kan gjøre utslag? Syns nemlig det var veldig til oppgang..
En typisk dag er :
frokost : noen ostechips eller babybel eller annet lettvint, men som regel dropper jeg den helt. I helgene blir det gjerne omelett/egg
lunsj : grønn salat (salat, agurk, paprika, squash, litt avokado osv som regel) med kylling/skinke/tunfisk/ost samt div olje til dressing
middag : rent kjøtt (kylling/karbonadedeig/laks/biff/svin) med grønnsaker og gjerne bacon. Gjerne sopp, squash, litt tomat, løk, spinat osv. Tar ofte litt seterømme eller creme fraiche og surrer det i.
kvelds : ostechips eller annet lett, men som regel blir det ingenting.
Så altså, i hovedsak spiser jeg lunsj og middag, frokost og kvelds skjer ikke så ofte. Kan det hende jeg spiser for lite?
Ellers drikker jeg 2-3 liter vann hver dag, drikker ikke light-brus og sånne ting.
Må også legge til at stixen viser at jeg er i ketose, og kroppen oppfører seg sånn også.. (lettere hodepine innimellom, leppene er tørre som Sahara osv)
det er nok bare vann. kanskje du samler vann ved saltinntak høyere enn normalt? ellers er det helt vanlig at vannmengden svinger og helt normalt før mensen
Jeg ville også tatt en tur innom diett.no sånn i oppstarten igjen var jeg deg. Kan være du spiser for lite, kanskje trenger du mer fett for å få igang fettforbrenningen skikkelig. Det i seg selv kan jo ta flere uker og er individuelt. Ikke alle tåler melkeprodukter like godt heller.
Er nesten midt i en syklus, så mensen er det nok ikke.. Jeg brukte ikke diett.no forrige gang heller, og ketolyseboka legger jo heller ikke opp til noen spesiell næringsfordeling? Kan såklart legge inn, men noe av grunnen til at jeg spiser ketolyse er at jeg ikke takler det å veie all maten jeg spiser! Tar det litt på øyemål og erfaring, og er det noe jeg ikke er helt sikker på/nye matvarer veier jeg og sjekker det ut.
Det er jo det som er så greit med ketolyse, ha kontroll på karbohydratene, fett og protein er det bare om å gjøre å få i seg nok av :)
Klarte fint både melkeprodukter og søtningstoffer forrige gang, men prøver holde meg unna søtningsstoffene denne gangen.. Jeg tror jeg skal prøve å spise litt mer fett, og så får tiden vise..
Nei det stemmer ikke. Det er ikke om å gjøre å få i seg nok protein og fett og det er en anbefalt næringsstoff-fordeling på ketolyse.5% av energien fra karbo, 15 % fra protein og 80% fra fett, tror jeg det er. Da er det ikke mye protein som du ser. Jeg synes det er for vanskelig å spise sånn så jeg gav opp og har nå en mer lik fordeling mellom fett og protein. Men det er kanskje ikke det beste.
Er du SIKKER på at du spiser helt likt slik du gjorde sist? Eller spiser du likt slik du spiste på slutten av vektnedgangen? Erfaring har vist at man justerer kostholdet litt underveis - gjerne til noe man er litt mer "komfortabel" med - enn den strenge starten.
Min anbefaling? Bruke 2-3 dager til å veie og måle for å være sikker på at du holder deg der du bør. Næringsfordelingen bør ligge innenfor 5% karbohydrater, ca 20% protein og resten fett.
Husk en ting til: Du har gått ned 25 kilo... det betyr at kroppen din ikke trenger like mye mat i mengde som da du startet sist gang :) Kan det være et punkt og å ha med seg framover?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.