Pirret sikkert nysjerrigheten til flere med overskriften. Ble nysjerrig en dag på om det lar seg gjøre å sette opp et moderat lavkarbokosthold med myndighetenes anbefalinger siden de såvidt jeg kan se ikke skriver % anbefalinger om hvilke næringsemner lengre, kom fram til følgende forslag:
De anbefaler ca 75 gram fullkorn hver dag, kjipt på lavkarbo tenker mange, men om man f.eks tar utgangspunkt i havregryn\havremel som er 100% fullkorn i utgangspunktet, ikke inneholder gluten naturlig, inneholder lite antinæringsstoffer, GLA, har mer protein, fett og bedre type fiber enn andre kornslag så kan man sette opp et greit opplegg her.
En annen kjip ting er advarselen mot å velge smør, en halvgod løsning her er å velge flytende bremykt som inneholder en grei andel smør + rapsolje og faktisk har nøkkelhullsmerket om jeg husker riktig.
Eksempler på kosthold:
Frokost: Havregrøt kokt på vann, 40 gram havregryn. Sukrin og 5 gram flytende bremykt som topping. 20 gram hakkede nøtter (mix) blandet i. En kopp te\kaffe som tilbehør. Energifordeling 10 g protein\30 g karbo\18 g fett.
Lunsj:
Omelett med 2 egg, cherrytomater og grønn paprika (100 gram tilsammen) stekt i 5 g flytende bremykt. Vann med sitronskiver i til drikke. 15\2\15
Middag:
Fisk og grønnsakssuppe med 200 gram laks, 2 SS EV olivenolje, 2 SS flytende bremykt, 1 ts salt, diverse krydder, brokkoli\blomkål\grønn paprika\kålrot tilsammen 200 gram. Knekkebrød basert på havremel\havregryn og linfrø 35 gram havre, 5 gram linfrø. Farris med smak til drikke. 50\35\50
Kvelds:
100 gram bringebær blandet i 3 dl cottage cheese og 100 gram vannmelon.
38\18\13. 1 kopp te.
Oppsummering:
113 g protein
85 g karbo
96 gram fett
Prosentfordeling: 27\21\52 = 1656 kalorier totalt. I mine øyne flott moderat lavkarbo for ei lita dame, omtrent som jeg spiser selv dog at jeg har større mengder. Skulle imidlertid helst skulle brukt smør\bremykt.
Sikkert ikke så galt det du skisserer her, men ernæringsmyndighetene er jo klare på at 50-60% av energiinntaket skal komme fra karbohydrater. Det er jo nesten 3 ganger så mye som du foreslår her.
De gamle anbefalingene var opp mot 60% karbo, såvidt jeg kan se inneholder ikke de fra i fjor noe om dette.
Kula: Greier du å finne noe om hvor det står at man fremdeles skal spise opptil 60% karbo? jeg skummet gjennom hele anbefalinga deres (lang pdf-fil) uten å finne noe som helst, men mulig jeg gikk glipp av noe.
Jeg vet ikke om det henger igjen fra noe gammelt, og om de bevisst har fjernet anbefalingene om fordeling av E% mellom makronæringsstoffene, men i denne linken står det i alle fall (nesten nederst):
"I gjennomsnittskosten bidrar karbohydrat, fett og protein omtrent med henholdsvis 50, 35 og 15 E%. Anbefalt fordeling av de energigivende næringsstoffene er at karbohydrat bør bidra med 50-60 E%, fett med 25-35 E% og protein med 10-20 E%."
Statens anbefalinger går vel ut i fra at en "normal" kvinnekropp skal ha i seg 2200 kalorier om dagen. Og da skal 50-60% være karbohydrater. Det blir litt mer enn 150 gram, som er maksgrensa for lavkarbo (og Fedonkost).
Men det er jo det som er er et av de store hovedproblemene - alle (de påståtte, livsnødvendige <>) næringsstoffene i mel som IKKE kan erstattes av annen mat. Og alt fiberet man går glipp av da...
(Som om at det ikke finnes flere typer fiber, og de i korn ikke glatt kan erstattes av annen MAT.)
Når man ser bort fra de to stråmannargumentene så er det spørsmålet om man bør hente sine makronæringsstoffer fra fett eller karbohydrater som er det store spørsmålet. Med bortfallet av kolesterolmyten(er såvidt jeg kan se innrømt) så kan ikke jeg se annet enn at det kun er kaloritettheten i fett som er helsemyndighetenes "prinsippielle" problem mot lavkarbo?
Jeg mener at den falt bort i siste revidering av kostholdsrådene? (Altså at man i praksis innrømte at det ikke finnes nok belegg til å fortsette å si at mettet fett er merr skadelig enn annet fett.)
jeg ser det men poenget mitt kom kanskje ikke så godt fram. Jeg mente at selv ernæringseksperter er "folk" og kan ha fordommer og vanskelig for å ta inn ny kunnskap.
Jeg tror det er etterlevninger, mener jeg leste et intervju med Blomhof hvor han sa at de ikke gav konkrete prosentanbefalinger, bare hvilke matvarer i hvilke mengder man burde innta i.l.a en dag, dvs 70-90 gram fullkorn, 5 grønne, maks 500 g rødt kjøtt i uka, 2-3 fiskemåltid a 150-200 gram og noen få punkter til.
ja, å innrømme at det de tidligere sto fast på ikke stemmer likevel,ja. dumt å identifisere seg med kunnskap.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.