< Tilbake til oversikten

Ekte nugatti

nonta sa for siden:

...en lavkarbo variant av nugatti, søtet med sukrinmelis og stevia. Bilder på bloggen: www.nytlavkarbo.blogspot.com

Ingredienser:

ca 150 g hasselnøtter
2 ss kakao. Helst rått kakaopulver
Store mengder sukrin melis (minst 4-5 ss) og stevia. Smak deg fram
3 store ss mykt smør
1 dl fløte
1 ts vaniljepulver
2 eggeplommer
Valgfritt: 50 g. sjokolade, minst 70%

Rist hasselnøtter i ovnen på 100 grader til de lukter ristet. Kjør de i foodprosessor/blender/ stavmikser til du får helt fint hasselnøttmel.

De andre ingrediensene blandes i, og alt kjøres til konsistensen er fin. Tilsett eggeplommene på slutten. (De kan droppes, da får du en luftigere og lettere krem.)

Åssi sa for siden:

Yum, gleder meg til PÅSKE!

Yrla sa for siden:

takk for inspirasjon. en annen variant kan være mandelsmør med tilsatt kakaopulver, sukrinmelis+stevia og litt væske.
Eller hasselnøttmel og litt peanøttmel + søtning + kakao + litt væske. Skal prøve den siste varianten fordi jeg har dette melet hjemme.

nonta sa for siden:

Mmm, hørtes godt ut med mandelsmør :D

Yrla sa for siden:

DEt er godt, men ikke så søtt som tahini smaker som(selv om det ikke er tilsatt noe annet enn salt), derfor tenker jeg at å få søtet den og tillegge kakao bare blir rågodt. Det er dyrt men mandelmel derimot er billig på iherb og kan brukes istedet kanskje. Må prøves når jeg får sukrin i posten. Men for tida er det mest sjokolade jeg lager. Det forsvinner fort.

nonta sa for siden:

Jeg har brukt mandelsmør i andre ting, synes det er veldig anvendelig. Har prøvd å lage sjokoladepålegg av tahini tidligere, men synes det blir litt bittert..
Skal prøve å kjøpe mandelsmør fra iherb da, bra tips! Er jo altfor dyrt i butikken.

Mariann S sa for siden:

Her er mitt sjokoladepålegg :)
Det er godt smørbart sjøl om det står i kjøleskapet. Knallgodt :D

Sjokoladepålegg ♥

[CENTER]

75 g hasselnøtter, kjør fint i blender.
50 g usalta smør - smelte
1 dl fløte
20 g kakao
ca 45 g tagatesse
1/2 ts bourbon vanilje

Etter at hasselnøttene er kjørt fine i blender, har
du alt det andre oppi og 'køyrer' blenderen til
det blir ei glatt og fin masse. Ferdig :)

Pålegget innholder 4,45 g karber pr 100 gram.
Denne porsjonen veger totalt 220 g, 9,8 g karber.

[/CENTER]

Dietta sa for siden:

Dette må jo være supert som fyll/topping til sjokoladekake :D

Yrla sa for siden:

ja, og om man lager den tørrere blir det sjokolade.

Mariann S sa for siden:

Det e godt på ei lita skjei også :uskyldig: eg er ingen søtmoms nei :rodme:

Yrla sa for siden:

nettopp, det er derfor jeg skal lage det. Jeg pleier å ta tahini eller mandelmos på kyllingen, men alternativt kan jeg spice opp frøene/mandlene med kakao:)

Dietta sa for siden:

Aha, mine sjokoladeSØTE små venner :lol:

Tone-Rose sa for siden:

....jepp... det skal definitivt bli med meg på påskefjellet :)

nonta sa for siden:

Ahh, en versjon av meksikansk "mole"? (Sjokolade saus) :D vender du kyllinglår tahini/ mandelmos og kakao da? chili oppi? Nå fikk jeg lyst på kylling gitt!!!

Yrla sa for siden:

Det har jeg ikke hørt om engang, men tenkte blande kakao, søtning og mandelsmør sammen til mos, ihvertfall. Jeg spiser kylling opptil flere ganger dgl, jeg, så ja, enig at det er godt. Istedenfor å spise fett kjøtt liker jeg å tilsette fete godsaker som nøttemos/frømos/ost, gode oljer og sjokolade.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.