< Tilbake til oversikten

Sjokolade ... Litt forvirret ...

Marella77 sa for siden:

Jeg ble overtalt på en helsebutikk til å kjøpe en sjokolade fra Plamil. Det står No added sugar chocolate, cocoa 72% på den. Made with Xylitol.

På baksiden står det at ingrediensene er:
Kakaomasse
Kakaosmør
Xylitol
Emulagator
Solsikke lecihtin.

Det står at det er 41,4 kh pr 100g. Men hun dama i helebutikken sa at dette var ikke karbohydrater som påvirket blodsukkeret eller at de telte med... Er noe av dette sukkeralkoholer? Står også at det er 0,4g sucrose.

Noen som vet noe om denne sjokoladen? Den var veldig god,(!!!) så jeg håper den er lovlig... Har nå spist noen biter, men det holder lenge...

Setter pris på tilbakemelding... Noen som kan noe om dette?

Dietta sa for siden:

Ifølge Diabetesforbundet så påvirker xylitol blodsukkeret :(
Kan igrunnen ikke fortelle noe mer en det :)

Yrla sa for siden:

xylitol er sukkeralkohol som påvirker blodsukkeret, men ikke så mye som vanlig sukker og ikke like mye som maltitol heller er jeg ganske sikker på. men sukrose er vanlig sukker. liker du ikke tagatosesjokoladen? søtet med tagatesse med GI 2.

Kitt sa for siden:

Xylitol og sorbitol er snille mot tennene, men ikke like greie med blodsukkeret.
Har ikke merket stor stigning selv, men det står vel blant annet i Ketolyseboka til Torkil at man skal holde seg unna disse pga påvirkningen på blodsukkeret!:p

Alynna sa for siden:

Hvorfor anbefaler akkurat Torkil maltitol, men ikke xylitol, når xylitol har lavere påvirkning på blodsukkeret enn maltitol? Dette har jeg aldri skjønt, googler man overalt ellers, så pekes maltitol ut som en større synder en xylitol....

Photobscura sa for siden:

Xylitol har en GI på sju, altså ikke helt "sukkerfri", men likevel bedre enn hva maltitol potensielt er.
Forøvrig har jeg inntrykket av at sukkeralkoholer gjerne fungerer forskjellig på folk, og jo mer magetrøbbel av søtstoffet jo mindre blodsukkerpåvirkning, virker det til.

Yrla sa for siden:

Han er nok ikke noen søtstoffekspert. At xylitol har så lav GI forklarer egentlig hvorfor jeg kan tygge så mye tyggis uten at det gjør noe fra eller til. Det andre søtningsmiddelet i tyggisen min er mannitol med GI 0. Tygger trident.

Marella77 sa for siden:

hm... Altså; det påvirker blodsukkeret, men har lav GI og er bedre enn sukker og Maltitol? Men Torkil sier motsatt? Og hva er Mannitol? Fortsatt litt forvirret, men takk for tilbakemeldingen...

Jeg kom ikke ut av ketose iallefall, men fikk mageknip etter 3 biter / en rad. Jeg ble også uvell og kvalm, men god var den!

@Kitt: Den har jeg ikke prøvd, er den god? Hva heter den eksakt?

Ps, gjør det noe om det påvirker blodsukkeret dersom man ikke kommer ut av ketose? Dersom man går ned i vekt? (som dere sikkert skjønner, er jeg litt grønn på dette...)

Marella77 sa for siden:

HAR OGSÅ ET SPØRSMÅL...

FINNES DET EN SJOKOLADE SOM ER BEST? IKKE NØDVENDIGVIS PÅ SMAK, MEN I FORHOLD TIL KETOLYSEDIETTEN?

-MED LAVEST GI
-MED LAVEST KH
-OG ELLERS BEST?

HVA HETER DEN, OG HVOR FÅR JEG KJØPT DEN? (Hehe, håper har svaret på dette... )

Kitt sa for siden:

Tenker du på boka til Torkil? Selveste ketolyse- bok? Den vi mener når vi spør nykommere: Har du lest BOKA?

Denne:

Slank med ketolysekuren av Torkil P. Andersen (kun Torkil her inne)

God innføring i ketolyse, men begynenr vel faktisk å bli litt gammeldags med all fokus på lavkarbo de siste par årene! Kan lånes på biblioteket!:)

Han har også denne:

Og denne nettsiden: ketolyse.no

Dersom blodsukkeret stiger, vil kroppen svare med å sende ut insulin!:eek:
Poenget med lavkarbo/ketolyse er å få kroppen til å skille ut minst mulig ekstra av det fettlagrende hormonet insulin!:w00t:
Da kan man forbrenne kroppsfett i stede for at det "legger seg på sidebeina"!;)
Noe forenklet, men dog...........!:)

Alt du spiser påvirker blodsukkeret, men så klart i forskjellig grad. Så det er et litt selvmotsigende spørsmål, men jeg skjønner det kan være litt forvirrende om man er grønn! :) Om man får i seg mer karbohydrater enn kroppen klarer å forbruke med en gang, så ryker ketosen. Hvor mange gram karbohydrater som skal til før du ikke er i ketose lenger er ytterst individuelt.
Ketose betyr at du har full fettforbrenning, altså ikke karbohydratforbrenning, spiser du så mye karbohydrater at du er ute av ketose, vil du ikke lenger være i full fettforbrenning, så det henger sammen, det hele. :)
Tror ikke du skal bekymre deg så mye for dette. Noen få ruter sukkerfri sjokolade er ikke all verdens utskeielse.

Kitt sa for siden:

Jeg tenker faktisk at den sjokoladen man kan unne seg en liten bit av innimellom må være en sånn 86% kakao sjokolade, jeg!
Ikke noe kunstig søtning eller annet tull. Ren mat, vet du!;)

Yrla sa for siden:

hjemmelaget:) eller tagatosesjokolade som du får på life og funksjonellmat.no bl.a., den mørkeste, søtet med tagatesse med GI 2. Om du smelter ghirardellisjokolade som er uten noe søtning kan du søte den med kalorifri søtning og tilsette proteinpulver eller nøtter/nøttemel også for øke proteininnholdet.

Gerd sa for siden:

Signerer :ja:

Jeg spiser noen biter 70% freia mørk sjokolade de fleste lørdagskvelder...
Og jeg nyter det... :D

heller det enn kunstig søtet :ja:

Marella77 sa for siden:

Tusen takk, nå er jeg litt mindre grønn faktisk! ;)

@Kitt: hehe, ja jeg tenker på denne boken ja. Jeg ha lest den godt da jeg startet, men har tydeligvis glemt masse nå. Jeg finner den ikke, og så orker jeg ikke kjøpe den på nytt. Tror jeg lånte den bort til noen... Men som du sier, så kan jeg jo se i den på biblioteket.

Jeg skjønner poenget nå, så da skal jeg sjekke ut den tagatosesjokoladen (om noen har et konkret navn og evt link, hadde jeg blitt glad :) ) eller spise rens sjokolade uten kunstig sukker. Men den sjokoladen jeg spiste, var mye bedre enn vanlig mørk sjokolade. Søren å!! hehe....

En annen ting med sjokolade... Siden jeg spiste litt i går, kjenner jeg suget mer i dag... Så jeg lurer på om det er best for meg og fortsette å holde meg helt unna...

Gerd sa for siden:

Helt normalt at kunstig søtt trigger søtbehovet :ja:

Dietta sa for siden:

Får du sug, hadde jeg holdt meg unna :)
Ellers kan du kjøpe tagatosesjokolade b.a. her. Smaker godt :D

Gerd sa for siden:

Jeg syns ikke de sjokoladene var så gode jeg ..... Og sug fikk jeg av tagatose også :ja: ( og luft i magen..... både av sjokoladene, og bakverk jeg brukte tagatose"sukkeret" i.... )

Dietta sa for siden:

Jeg har bare prøvd den helt mørke, og den synes jeg var god jeg da :o Spiste 50 g fordelt på 2 kvelder, og hadde ikke noe magetrøbbel. Husker ikke om jeg hadde noe søthug etterpå, for det var i begynnelsen av desember, men jeg hadde bare 1 stk så jeg gikk ikke amok i hvert fall :)

Yrla sa for siden:

jeg tar 14 g av gangen til måltidet, det er en rad, det går fint.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk Dietta for linken! Du er en knupp!! :D

Marella77 sa for siden:

Hver dag? Hvilken type bruker du?

Jeg fikk veldig luft i magen av den jeg skrev om i starten... Og vondt i magen...

Gerd sa for siden:

Jeg har bare spist en bit i ny og ne her før jul. Fikk en av hver sjokoladetype for å være "prøvekanin" for butikken som tar inn slikt :ja:
Så det var ikke overinntak heller... ( jeg har masse igjen, frister ikke...)
Jeg fikk luft i magen, men ikke smerter, slik jeg får av det minste inntak av maltitol....

Marella77 sa for siden:

Så da bruker du vanlig sjokolade til bakverk? Fra Freia? 70%? Får man ikke luft i magen av den?

Takk for tilbakemelding Gerd og dere andre ;)

Marella77 sa for siden:

Er det denne: Tagatose mørk mocca sjokolade 50 g du har spist?

Gerd sa for siden:

Sjelden jeg baker, men lager jeg f.eks kladdkaka, så bruker jeg sjokolade fra sukkerfritt ( den mørkeste)

Ellers så bruker jeg å spise et par ruter 70% sjokolade som lørdagskosen :)

Mørsk sjokolade skal ikke tygges, men la den smelte i munnen, da får den en helt annen smak og aroma :ja:

Jeg får ikke luft i magen av 70% sjokolade.

Marella77 sa for siden:

@Gerd: Jeg trodde du bakte mye jeg... Har du ikke masse oppskrifter her inne?

Jeg sliter med å la sjokoladen smelte... Jeg måååå bare tygge lissom... Men husker som barn at jeg ikke tygde den. Jeg fikk 1-2 biter mørk kokesjokolade av min bestemor hver dag som liten! Tror jeg da startet min avhengighet av sukker, hehe...

Gerd sa for siden:

Jeg har nok mest matoppskrifter ;)

En og annen kakeoppskrift er det blitt :)

Jabba sa for siden:

Jeg får mer luft i magen av Tagatosesjokoladen enn av sjokoladen fra Sukkerfritt som er søtet med Maltiol. Jeg har aldri før følt meg mer som et kjernekraftverk etter å ha spist et par biter Tagatosesjokolade. Helt forferdelig, oppblåst, uggen og skikkelig sur lukt av lufta som jo selvølgelig måtte ut en gang. Jeg smakte på den mørkeste sjokoladen nå sist - og den var heller ikke god så resten havnet i søpla.
Men jeg må si at jeg også har smakt Praline sjokoladen med Tagatose og den smakte aldeles HIMMELSK!!!! Vannvittig god......men så synd med så mye luft timesvis etterpå.

Jeg har faktisk blitt enig med meg selv om at jeg ikke orker mer av denne fæle følelsen; oppblåst og uggen og fjerter hele tiden. Jeg føler meg ekkel og lite kvinnelig når jeg går rundt med så mye luft i magen. Så jeg har bestemt meg for å gå over til sjokolade søtet med vanlig sukker heller. Så fra lørdag av kjøper jeg meg heller en vanlig sjokolade på 50-100 gr og koser meg med den.....
Jeg er ferdig slanket så da kan jeg tillate meg slikt.......hadde ikke gjort det hvis jeg fremdeles hadde mer å slanke bort - da er ikke dette en god løsning....

Men sjokolade må jeg ha.....det er høydepunktet i uka det..... he, he.....

Kanutten sa for siden:

:ja: Og derfor skjønner ikke jeg hvorfor så mange går av hengslene og lager massevis av sukkersnadder før jul! Eller påsken...

Da synes jeg det er bedre som du gjør å ta en liten bit mørk sjokolade.

Yrla sa for siden:

det går an å spise bare litt hjemmelaget snadder også.Ingen motsetning der.

Kanutten sa for siden:

Egenerfaring tilsier at man lager ikke bare to små ruter med sjokkis. :p

Yrla sa for siden:

så klart ikke, men jeg spiser ihvertfall ikke mer av den grunn.

Gerd sa for siden:

Jeg skjønner godt at man går av hengslene og lager masse til jul jeg :ja:
Det gjør jeg sjøl, og lager lavkabogodis.... for min del er det rett og slett for å ha "lov" til å fråtse litt.... Dumt, men.. :p

Dietta sa for siden:

Denne er det jeg spiste :)

Marella77 sa for siden:

Takk Dietta! Men den var veldig dyr da... Kommer sikkert porto i tillegg. For bare 50g. Men takk for tipset ;)

Marella77 sa for siden:

Først og fremst: WOW, gratulerer med å ha gått ned 45 kg!! Jeg blir så sinnsykt imponert og motivert! Er det mulig lissom!! Ja, da fortjener du å kose deg med sjokoladen din. Ps, du skriver morsomt, ditt kjernekraftverk ;) lol!

Marella77 sa for siden:

Noen som vet hvor lenge man kan ha vondt i magen av 3 biter sjokolade? Er fortsatt dårlig i magen, spiste i går. Luft og kramper... Er det mulig at det er pga sjokoladen?

Dietta sa for siden:

Jeg kjøpte sukrin og sukrinmelis (mener jeg å huske), og slang på en sjokolade for å ha prøv den :)

Marella77 sa for siden:

ok, sånn ja å forstå!!!

Jabba sa for siden:

Tusen takk! Kjekt å kunne motivere!!! :)

Yrla sa for siden:

her er oppskriften min:

Adas mørke sjokoladefudge/atkins decadense

1 hel mørk sjokoladeplate, 113 g, fra ghiradelli uten søtning(Iherb har denne)
12 suketter hvis du liker mild søtsmak, eller tilsett 1 krm hvit stevia
en klype salt
50 g sukrinmelis (helsekost/Jacobs)
32 g proteinpulver (jeg bruker her eggehviteprotein uten smak fra Now)
1 teskje vaniljepulver
½ ts pulverkaffe i ørlite grann kokt vann
1/2 dl soyamelk (melk og fløte kan også brukes)

Hakk sjokoladen og smelt i en stor bolle over kokende vann i en kjele under. Jeg brukte en plastbolle til barn med kant rundt som lå fint over kjelekanten.
Varm opp ½ dl soyamelk og en skvett vann til kaffepulveret og løs opp sukettene og stevia i denne blandingen. Når sjokoladen er smeltet heller du den og melken og kaffevannet med det søte i oppi det tørre som er ferdig blandet fra før uten klumper. Tilsett en skvett mer vann hvis det behøves slik at det blir en fin men tykk masse og bre massen med slikkepott oppi bunnen av en plastboks og sett på lokk. Kjøl ned og skjær opp i biter etter en halvtimes tid.

pr stk (14)
52,86 kcal
14,49 g
4,46 g fett
2,95 g protein
1,69 g karb

Først og fremst må jeg bare si at det er mye man ikke forstår. Folk gjør ting på forskjellige måter, og det som funker for meg, funker kanskje ikke for deg. Det finnes ingen evige regler for hvordan man håndterer en kostholdsomlegging. Jeg føler ikke noe spesielt behov for å lage noe særlig godteri før jul (selv om jeg innimellom har hatt intensjonen), men det betyr ikke at jeg fordømmer andres valg om å gjøre det. Folk er forskjellige! Seff hadde det aller beste vært om alle hadde klart å leve fullstendig asketisk på bare rene matvarer og aldri rørt en lavkarbokake noensinne i sitt liv, og ansett en stekt biff som det ultimate snackset og trivdes med det, men sånn er det jo bare ikke. Vi er en trivselsgenerasjon, vi er sterkt påvirket av reklame og suggesjon via blader og magasiner hele tiden. Jeg tenker at hva man gjøre i lengden er det som virkelig teller. At noen nå og da har lyst på en sjokolade er da virkelig ingen krise, så lenge man er opplyst nok til å vite de eventuelle konsekvensene. Som sukkertrigging og luft i magen. Det er heller snakk om å ta et velfundert valg, og stå for det. Har man et reellt problem med overinntak av sådant, så tror jeg man bør se litt lenger enn de som spiser noen ruter sukkerfritt i helgene eller lager fudge og marsipan til høytidene.

Og når det angår sjokolade og luft i magen -sukkerfrie sjokolader er som oftest søtet med sukkeralkoholer. Vanlig sukker begynner sin nedbrytning allerede i munnen, og har en signifikant påvirkning på blodsukkeret. Sukkeralkoholer/polyoler derimot skal ha en langt langsommere nedbrytning som gjerne ikke starter før den er i tarmen, hvilket i sin tur ofte gir gassdannelse i og laksativ effetk.
Sukrin skal visst ikke begynne å brytes ned før den er i tynntarmen, så den har null påvirkning på blodsukkeret så vidt jeg forstår. Om man får gass av den aner jeg ikke, men det smaker jo litt snodig av den?!

Marella77 sa for siden:

Takk for flott innlegg Photo!! Der lærte jeg mye nytt om sukker! Takk :)

Jeg sitter her med dårlig samvittighet i dag, for i dag har jeg spist 2 Atkins-barer!!! Huffameg, skulle ikke gjort det. Kjente suget etter en til, dag jeg hadde spist den første. Jeg kjente igjen gamle lyster... Det å sitte foran tv´n med sjokolade og kose meg! Hm... Ikke bra!!

Men også godt, trengte en slik dag i dag... :)

Spist er spist! :ja: Kjenner du at du trigger søtsuget av en sånn bar, så ha det i mente neste gang trangen melder seg. :)

Marella77 sa for siden:

... Og nå er jeg visst ute av ketose også... :(

Dietta sa for siden:

Huff da, men du er fort tilbake vennen :klem:
Trøst deg med at det i hvert fall er bedre med 2 Atkins enn 2 stooooore Freia ;)

Marella77 sa for siden:

Takk for trøst Dietta!!! :) Jeg brukte faktisk å spise 1-2 slike stooooore freia før, nesten hver dag i de værste periodene!!! Helt uttrolig ;)

Yrla sa for siden:

om jeg var deg ville jeg lagd egen sjokolade med helt mørk sukkefri sjokolade (ghirardelli fra iherb.com) og tilsatt søting uten kalorier. Du trenger mindre når den er mørk og den trigger ikke så mye når den er søtet uten karbohydrater. Med proteinpulver eller nøttemel i blir det også mer mettende. To biter holder for meg da. Jeg skulle gjerne sett en usøtet sjokolade på iherb som er rå, men det kommer kanskje i fremtida. Da kunne man betraker sjokoladen som kosttilskudd:) da kan man ikke hive innpå heller akkurat:)Tips: spis alltid et helt måltid før du inntar sjokolade:)

Yrla sa for siden:

du er kanskje en av de som opptar en god del av maltitolen i tynntarmen, da burde du holde deg unna. Om du ikke har vondt i magen pga gass i tarmen også. Hadde jeg spist to slike hadde jeg vært redd for å dø av magesmerter. Noe du kan gjøre er å ta en rad tagatessesjokolade etter måltidet.

Marella77 sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt, for jeg fikk ikke utslag på ketostixen, men senere på dagen fikk jeg utslag... Hmmm...

Om man er virkelig ut av ketose, vil det da ta flere dager å komme i det igjen? Noen som vet?

Jeg får luft i magen av sjokolade, men ikke såååå ille...

Marella77 sa for siden:

ja, sikkert lurt dette her, men er nok litt for lat til å lage selv... Mye arbeid for 2 biter. ;)

Yrla sa for siden:

det tar ikke langt tid pga maltitol bare

Kitt sa for siden:

Ketosestiksen er bare til å stole på om kvelden, minst to timer etter forrige måltid, vet du! Ikke sikkert du egentlig hadde falt ut i det hele tatt!

Hvor lang tid det tar å evnt komme i ketose igjen, avhenger av hvor mye karber du har dyttet i deg, det. Først når alt som oppfattes som karber er forbrent, vil kroppen begynne å produsere ketoner igjen. så det kan ta minutter eller dager!:eek:

Marella77 sa for siden:

Takk for oppklaringen... Da er jeg sikkert noen minutter ut av ketose rett som det er... men det gjør vel ikke så mye? Går jo ned da ;)

Kitt sa for siden:

Og det er faktisk det viktigste! :D

Om det er det man vil, da!;)

Marella77 sa for siden:

ja, hehe... Om det er det man vil da ;) hehe...

Jeg har lyst til å stresse mindre, og kose meg litt mer fremover etter 5 mnd i ketose, men tør ikke gi helt slipp på den ennå ;)

fiaborinorge89 sa for siden:

Det er godt du ikke stoler blindt på de bak disken...

Marella77 sa for siden:

Nei, de vil jo bare selge... Men syns det er dumt at ikke folk kan være 100 % ærlige! DA hadde verden vært mindre komplisert! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.