zitapus sa for siden:
Hvordan bruker man det?
Kan man erstatte hvetemel/spelt med det?
Fordeler og ulemper?
Opplys meg!
zitapus sa for siden:
Hvordan bruker man det?
Kan man erstatte hvetemel/spelt med det?
Fordeler og ulemper?
Opplys meg!
kamp sa for siden:
Kommer an på hva du skal bruke det til.. Har en litt spiss smak. Har nokså likt karbo innhold som hvete men inneholder nok mer næring.
Har brukt det i glutenfri brødbakst tidligere..
zitapus sa for siden:
Ok, tenkte jeg kunne prøve å bake brød med det i stedet for spelt.
Mannen min går på primal blueprint så han kan ikke spise kornprodukter, men til nød quinoa. Tviler på at han kommer til å spise så mye av det, men greit at han kan smake.
Kh innehold er ikke så nøye med, ikke for min og ungenes del hvertfall.
Kan man bytte ut lik mengde som spelt eller bør man justere andre ting i oppskriften?
Evt kan jeg blande med mandelmel, men det er så dyrt så jeg er litt gjerrig på det (ikke det at quinoamelet er så billig da....)
smgj sa for siden:
Obs - sjekk at familiemedlemmene tåler quinoa da... Jeg trodde jeg skulle bytte couscous med quinoa og fant ut at det ikke fungerte... Ble skikkelig dårlig i magen av det.
Yrla sa for siden:
mel av nøtter er billig på iherb.com
LineJM sa for siden:
Har bare spist puffet quinoa til frokost på ferie i Peru, men det var forbausende mettende og satt lenge i. Hadde ikke noe problemer med magen.
zitapus sa for siden:
Jeg prøvde å bytte ut halvparten av speltet med quinoa mel og halvparten med mandelmel. Fungerte superfint, brødet ble litt "løst i fisken", men ikke værre enn at man kan skjære skiver.
Kanskje dette er løsningen til å lage brød som smaker som brød?
(og ingen har fått vondt i magen enda)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.