Parmigiana er en italiensk rett som egentlig skal lages uten kjøtt, og brukes gjerne som tilbehør til grillet eller stekt kjøtt. Jeg har valgt å lage en variant med kyllingkjøttdeig, noe som gjør at dette blir en fullverdig rett i seg selv.
Nydelig kosemat til lørdagskvelden...
Oppskrift
400 g Kyllingkjøttdeig
1 stor Aubergine evt 2 små
1 løk - finhakket
1 - 2 hvitløk - finhakket
olivenolje
1/2 rød chili
2 ts tørket oregano
1 ts tørket basilikum
1 boks hakkede tomater
salt og pepper
ca 100 g revet Parmesan
ca 2 - 3 kuler mozzarella
Skjær auberginene i 1/2 cm tykke skiver.
Stek kjøttdeigen, og surr løk og hvitløk mykt med litt olivenolje.
Ha i tomater og krydder, og la det stå og småputre i ca 15 min.
Imens steker du aubergine skivene på begge sider, til de har fått litt farge.
Bruk en ildfast form, og legg lagvis - først et lag tomatsaus, deretter aubergine skiver, og til slutt parmesan og mozzarella. Fortsett slik til du ikke har mer ingredienser.
Avslutt med et lag ost.
Stekes i ca 30 minutter ved 200 grader, til osten er gylden og fin.
Mmmm, det så veldig, veldig godt ut! :D Må absolutt prøves. Minner kanskje litt om moussaka?
Legger du biter av mozzarella"kulene" mellom lagene med kjøtt/aubergine, eller legges all osten på toppen? :)
Tusen takk for det :)
Lakrisis er nydelig, og kan virkelig anbefales!! Jeg elsker lakris...;)
Kjempegodt å strø litt lakrispulver i kaffen også :)
Lakrispulveret fra Johan Bülow er bare fantastisk! Kjøpte like godt 2 bokser da jeg endelig kom over det :D
Jeg laget Parmigiana med kyllingkjøttdeig til middag i dag. Veldig godt!
Jo, det lignet kanskje litt på moussaka, men det var lettere å lage, og jeg vil påstå mye bedre.
Anbefales på det varmeste!
Takk for oppskriften, mat-for-sjelen!
Tusen takk for at du deler med oss så fine oppskrifter:)Det må lages på mandag,må være veldig godt:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.