Jeg har en svær pakke bankekjøtt av høstens elg i fryseren. Problemet er bare at jeg aner ikke hva bankekjøtt er eller hvordan det brukes.
Kan noen av dere snille sjeler guide meg litt i bruken av dette kjøttet? Hvordan skal det kuttes opp (tynne/tykke skifer, terninger etc?)? Skal det bankes (derav navnet bankekjøtt)? Stekes, kokes, og i så fall hvor lenge (har skjønt at det bør være lenge, eller har jeg misforstått?)?
Og om det er noen som kan guide meg i retning en oppskrift som de tror kan passe ville jeg blitt svært takknemlig. Fant en oppskrift på Stroganoff her inne med bankekjøtt, men det var av okse så jeg vet ikke om elg egner seg?
Jeg lurer på om det er det samme som flatbiff, tenger litt koking. Kan bli veldig godt i en gryterett. Jeg ville skåret det opp i treninger og brunet, kokt det å laget en goe saus på kokevannet/kraften. Å ha i de grønnsaker du liker. :D
Bankekjøtt er vel de minst møre stykkene. De trenger litt koking, men kan være godt kjøtt. Elg kan brukes til alt okse brukes til. Eller du kan lage noe ala reinskav.
Kjøtt i mørke er vel en av de mest kjente rettene med bankekjøtt.
Det er ikke det samme som flatbiff, det er hardere/seigere og kan ikke brukes som biff, bare til grytekjøtt. Det heter bankekjøtt fordi da folk ikke hadde råd til "ordentlig biff" i gamledager (da likte de heller ikke rosa kjøtt) så hamret de løs med en diger klubbe på det. Dette ødelegger kjøttfibrene slik at kjøttet blir "mørere", dvs du får en mellomting av biff og kjøttdeig.
Jeg tipper at elgbankekjøtt er mørere og med mer smak enn oksebankekjøtt. Ville skåret det i terninger, brunet i panne, så i gryte med grønnsaker, sopp, og krydder, væske, kanskje tomatbok/pure e.l.
Stroganoffen er fløte eller rømmebasert, og har mer strimlete kjøttbiter, og man må ha i sopp :)
Biffene vi hadde fra samme elgen var noe av det møreste jeg noensinne har spist, så det lover forhåpentligvis godt for bankekjøttet også.
Takk for tips. Da skal jeg lete litt rundt og se om jeg finner noen gode oppskrifter med okse. Alt kjøttet vi har fra denne elgen (utenom biffene) har blitt brukt i rømme/creme fraiche baserte gryter, så jeg har lyst til å prøve noe nytt med bankekjøttet :)
Var på middag hos søs i går og fikk servert en nydelig gryterett med bankekjøtt kokt i rødvin og tomater med mye løk. Googlet litt, men fant ikke akkurat den. De hadde fått noe lignende på Kypros mener jeg hun sa :)
Ja det er jo akkurat denne jeg også anbefalte, over :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.