< Tilbake til oversikten

Småsjuk unge - hva sjekke hos legen?

TrillTrall sa for siden:

Jentungen på 11 år bekymrer oss litt. Vanligvis er hun ei blid og sprudlende jente, men hun har alltid vært såkalt makelig anlagt og er ikke glad i å gå fort og sånt. I tillegg er hun ofte blek med mørke ringer under øynene, føler seg sliten og slapp, blir fort litt kald sier hun og har ofte hodepine.

Vi sjekket for jernmangel for en tid siden og det hadde hun ikke. Jeg tenker i retning stoffskifteproblematikk (hun er helt normalvektig, jeg har selv hatt tendens til lavt stoffskifte ifølge en tidligere lege uten at jeg hadde særlige symptomer på det) kanskje? Da hun var baby fikk hun påvist en asd (hull mellom hjertets forkamre, mener det var asd og ikke en vsd (hull mellom hjertekamrene)), men den hadde lukket seg selv ved 6 mnds alder, vi lurer på det kan være at det ikke er tilfelle allikevel og vil gjerne ha henne undersøkt på nytt av kardiolog - håper fastlegen går med på det. Det er en viss opphopning av hjertefeil i familien, både søsken, forelder og flere søskenbarn av jentungen.

Noen som kan ha andre tips om ting som bør sjekkes ut?

Vi har en liten pepp-talk ang. kosthold her akkurat nå, jentungen og jeg, ingen tvil om at det er rom for forbedringer her... host Hun er helt enig så vi får se hvor lenge den enigheten varer. :o)

Albatross sa for siden:

Hva med kyssesyka?

TrillTrall sa for siden:

Hm... Hodepine har hun hatt til og fra i et par år, men nå sammen med de andre symptomene har vi bestemt oss for videre utredning. Jeg skal google litt og se ang. kyssesyka og foreslå det for legen. Takk for tips!

Kitt sa for siden:

Sjekket dere bare blodprosenten eller alle jernbindingsprøver, jernlager etc?
Ellers er det vel full blodstatus, B12, cøliaki, alle elektrolyttene, ernæringsstatus, crp, senkning, blodsukker........
Bestill time slik at alle prøver kan tas fastende! Ikke la henne drikke noe en gang før prøvene er tatt!

De fleste barn blir ikke syke av kyssesyken, men det er jo fort gjort å sjekke.
Har hun blitt bitt av flått noen gang feks?

Spiser/drikker/sover hun normalt? Avføring? Har hun fått mensen enda?
Hva skjer på skolen? Venner? Fritidssyssler?

Mange ting å tenke på når små nupper ikke er helt i slaget!

Yrla sa for siden:

Om du forteller symptomene til legen skulle denne vite hva som skulle sjekkes.

TrillTrall sa for siden:

Det ble tatt "årntli" boldprøve i armen da vi sjekket jernlagrene ja, ikke bare sånn som sjekkes "på stedet". Jeg har bestilt time på morgenen og skal sørge for at hun ikke spiser eller drikker først. Ikke et lite glass vann engang?

Kan ikke huske at hun har blitt flåttbitt nei, har aldri sett noen flått på henne eller noe merke med rød ring rundt.

Hun har ikke fått mensen, men ligger helt gjennomsnittlig an med tanke på kroppslig utvikling såvidt jeg kan se, begynner så smått å få antydning til pupper nå, blir 12 år til høsten.

Spiser, drikker og sover forholdsvis normalt, men vi skal kutte ned på juicedrikkingen i alle fall og prøve å innføre mer grønnsaker. Hun er temmelig kresen, men elsker paprika så det skal vi bli flinkere til å ha i huset i alle fall. Avføring og urin er normalt tror jeg. Ikke fått mensen. Har flere gode venner og mange andre hun er sammen med på skolen og er med på kun en aktivitet en kveld i uka + noen helger. Hun farter en del mellom pappan og meg, men i gangavstand og det ser ut til å fungere greit, konfliktnivå her er = 0.

Kitt sa for siden:

Niks, ikke et glass vann en gang! Det tåler hun fint! Er jo stor jente!:)

Blodprøve i armen er ingen garanti for at alle parametre ble sjekket. Spør legen, du, hvor grundig det ble gjort sist!

Min snart 13- åring var ikke seg selv det siste halve året før hun endelig fikk mensen. Nøyaktig like gammel som jeg var da min kom, faktisk, 11 1/2 år gammel. Ok, hun er hormonell som jenter i den alderen ofte er, men ikke så puslete, liksom, som hun var like før det "brøt ut"!
Får ofte vondt i hodet om hun drikker for lite(har også tendenser til arvelig migrene), men har blitt flink til å passe på det selv etter hvert!

Juice gir jo ofte god jernopptak, men mye drikking gir metthetsfølelse og kan derfor være til hinder for andre næringsstoffer.

Skriv ned alt du tenker kan være viktig for legen å vite og stå på ditt når det gjelder kontroll hos kardiolog. Kroppen hennes står forran en stor endringsperiode. Greit å vite at alt er som det skal når det er så mye kjent hjertehistorikk i familien!

Lykke til!:)

Kitt sa for siden:

Ofte har disse legene litt dårlig tid og tar bare standardprøver. De vet ikke helt hva mer de skal spørre om og informasjon de burde ha hatt kommer ikke tydlig nok frem.
Lurt å tenke godt igjennom hva det er viktig for legen å vite på forhånd!:)

TrillTrall sa for siden:

Vi har en veldig dyktig og trivelig fastlege, men jeg liker å være forberedt allikevel. :)

TrillTrall sa for siden:

Tusen takk for gode råd og tips, Kitt! :) :) :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.