< Tilbake til oversikten

Salat- og matolje fra Rema 1000? Sunt?

accidabbi sa for siden:

Hei.
Ser at noen skriver om en olje fra Rema 1000 som heter Salat og Matolje.
Denne skal visstnok være kaldpresset òg billig. Er dette tilfelle?
Noen som har erfaring med denne olja? Skulle hatt en smaksnøytral olje og denne skal vist være det. Men er litt usikker på kvaliteten pga den lave prisen.. :p

nellie sa for siden:

Hva slags olje er det da? Den er vel neppe fremstilt av salat og mat?:p

Yrla sa for siden:

Om det står at den er kaldpresset (virgin oil), er på glassflaske og flaska er mørk i farge kan du trygt kjøpe den.

accidabbi sa for siden:

Holder det med en av disse tingene eller?
Jeg kjøper ofte en kvalitets kaldpresset rapsolje til 70kr for en liten halvliter òg denne er ikke på mørk flaske.. :p

Yrla sa for siden:

Pass på å sette den i mørke.

mayeliz sa for siden:

Jeg ville ikke kjøpt den - den er sansynligvis ødelagt av lyset allerede før den kom i butikken. Olje er svært ømfintlig for lys.

accidabbi sa for siden:

Grunnen til at jeg spør er egentlig for jeg tenkte at jeg skulle lage meg egen majones i stedet for å kjøpe ferdig i butikken.
Men det som er saken er jo at vanlig majones inneholder jo 80% soyaolje og jeg regner med at dette er raffinert olje.. Dvs at majones inneholder en good del transfett som det er mye snakk om her inne.
Derfor er jeg usikker på om det er mulig å lage majones av en kaldpresset olje som ikke smaker noe?
Jeg har lest litt på forumet om å lage majones og den eneste oljen som jeg har funnet her som folk mener ikke sette for mye smak på majonesen er denne som jeg har nevt over her.
Hvis ikke jeg finner et smaks-nøytralt alternativ til raffinert olje kan jeg jo likså godt bare lage majonesen av vanlig, billig soyaolje, og da få en veldig billig majones i tillegg til at man slipper så veldig mye av E211 (tror jeg det er) med som er langt oppe på listen over kreftfremkallende E-stoffer. :)

Yrla sa for siden:

Hm , ja. rapsolje kommer kanskje ikke på mørk flaske? Jeg ville brukt en annen olje, med smak jeg liker, som valnøttolje f.eks. Den er kjempegod og har mild smak. På helsekost får du også solsikkeolje på mørk flaske, den har også nøytral smak.

langaard sa for siden:

Jeg kjøper coop sin majones, den er billig, er laget av raps, og smaker bra:)

accidabbi sa for siden:

Tanken er jo litt å lage sin egen majones av kaldpresset olje for å slippe alt transfettet og e-stoffene som er i den kjøpte majonesen..
Det går fort myyyye majones på denne kuren.. :p

accidabbi sa for siden:

Nei, den rapsoljen jeg har kjøpt skal i alle fall ikke være mørk.. Den kommer på glassflasker på 0.45 liter og koster 50 pr flaske i vanlig dagligvare.
Jeg synes det blir litt for ekstremt å gå å handle svindyr olje på helsekost bare for den er litt sunnere..
Men jeg tenkte om noen viste om en sunn olje som selges i vanlig dagligvare som ikke setter usmak på majonesen..
Eller andre ting som jeg vil lage med denne oljen.. :)

Huldr sa for siden:

Det eneste du får kaldpresset på dagligvarebutikk er nok raps- og olivenolje. Da står det på flaska. Billig olje i plastflaske er nok ikke sunt nei ... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.