Jeg vurderte frem og tilbake her rundt nyttår om jeg skulle melde meg på dette Sprek-opplegget til Fvn som skal ende i Hovden Tour i mars (jeg tenkte mest for egen motivasjon, men nå er jeg motivert lell). Heldigvis gjorde jeg det ikke, for når jeg leser dette vet jeg at jeg ikke hadde klart å spise så høykarbo... Må man virkelig drikke sjokolademelk etter trening for å restituere???? :(
Nei, man må ikke, men jeg kan gjøre det, og det er en veldig bra restitusjonsdrikk for min del. Andre kan drikke fløte, energidrikk etc Eller bare vann. men poenget er vel å få i seg noe næring raskt så man ikke blir så slapp.
Men alt kommer an på hvor mye og hardt man trener..... Jeg trener hardt, mye og anstrengende så da trenger jeg næring særlig etter trening for å gjøre min kropp klar til neste dags økt osv osv.
Men du tråkker ikke mye feil om du drikker sjokolademelk etter harde treningsøkter.
Jeg har ikke det inntrykket.:)
De er da også oftest opptatt av rene råvarer, grønnsaker og ja.. Spiser vel mer karbohydrater, men da helst fra ris, pasta osv. Ikke sukker, hvetemel og lignende. "Treningsfolk" er jo sånn et vidt begrep, men de aller fleste jeg vet om ligger rundt eller innenfor lavkarbogrensen ved 150 gram pr dag. :) De ekstra karbohydratene går jo gjerne med til trening eller restitusjon, så så gæli er det nok ikke.
Jeg tenker vel på de TV debattene ol som har vært der toppidrettsutøvere og representanter for olympiatoppen el.l. Har uttalt seg særdeles negativt om lavkarbo. Men som du sier, lavkarbo har et vidt spekter og i de debattene fokuseres det gjerne på det ekstreme...
Selv opplever jeg ikke problemer med å trene på lchf ( innti 50?g/ dag) men erfarer også at jeg tåler mer under treening enn ellers.
Ja, toppidrett er ikke en normaltilstand, så der må det vel litt spesiell kost og mye rask energi til. De sliter jo med å få i seg nok og karbohydrater gjør det vel mulig å få i seg litt ekstra..
Jeg sliter med hardtrening hvis jeg går lavere enn 50. Siden jeg for det meste trener hardt, holder jeg meg da over det. Kroppen min har det helt fint med det og det virker som at kroppen til f.eks Marit Bjørgen har det fint med sitt kosthold, og da er det litt vanskelig å se behovet for å endre på det.
Problemet er vel heller at de vil overføre anbefalingene til alle som ikke er toppidrettsutøvere også...
Selv har jeg tro på at vi er forskjellige og at alle må finne ut hva som funker for seg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.