Jeg bare lurer på noe.. butikken jeg jobber i, har tatt inn det som kalles motivasjonsvekt. Den viser ikke vekten din i tall, men bare evnt nedgang\oppgang etter du går på vekten første gang. Altså fks -2, +1 etc. Jeg syns jo kanskje hele ideen var litt snodig, men samtidig er det jo mange som ikke trives med å se sin vekt i tall. Hva tror dere, er dette en komplett fjollete ide`, eller noe som kan være lett å selge? Eller la meg omfomulere, er dette noe som dere hadde kjøpt om dere hadde hatt det tilgjengelig?
Kjekt å se nedgang og evt økning i vekt og slippe å se det tallet hver gang, men om vekten ikke også kan stilles til å vise det faktiske tallet, så syns jeg ikke den er så praktisk og hadde ikke kjøpt den.. det hender jo man må vite hva man veier.
Om man er redd for å se hva man veier, så anbefaler jeg å leve sunt i 3-4 uker, drite i vekta og følge litt med i speilet og på hvordan klær ser ut på en.
En sånn motivasjonsvekt kan jo fort være demotiverende om man plutselig har smelt på noen liter vann i kroppen. Når man bare har midlertidige tall å forholde seg til, tror jeg at sånne utslag ser enda verre ut på motivasjonsvekta, enn om man kjenner sin egentlige vekt. Tenk å gå på en såkalt "motivasjonsvekt", og se +5 kg? :S
Har man angst for tallet, så ville jeg altså brukt vanlig vekt veldig sjeldent, sånn at ikke tilfeldigheter får lov til å påvirke humøret, eller droppet vekta helt til man har begynt å bytte ut klærne med mindre størrelser.
Kjipt om man ikke går ned men opp :)
Men skjønner ikke helt poenget? Er det vanskelig å bli motivert om man går ned og ser at vekta viser 2 kg mindre enn forrige måned f eks?
Må si meg litt enig der altså! :ja:
Vet jo hva jeg veier, men det er slett ikke hyggelige tall å bli møtt med, for å si det sånn!
Vil nok takle bedre å bare se litt opp eller ned enn å virkelig stirre den stygge sannheten i øynene hele tiden!
Skal jo vektopereres i løpet av våren/året, og vil vite hvor mye av overvekten jeg går ned. Hva jeg veier, er jo da egentlig ikke interessant!:)
Ja, men hva når man går to kilo ned, tre kilo opp igjen, halvannen ned, og en halv opp samme uka da? Jeg har veldig store variasjoner i vekta i løpet av en uke, og skulle gjerne tracket de nærmere. Men jeg orker ikke se det forferdelige tallet mange ganger i uka, eller enda verre, om dagen!
Hver gang jeg har gått på vekta det siste året har den vist det samme. 137-141. Det går jo aldri ned! :hylgrine: Men jeg vil uansett se tallet. Jeg er visst veldig realistisk, har jeg fått høre...
Den forrige vekta mi var slik at den viste kg også viste den hva det var opp eller ned i forhold til veiingen før det.. Den syntes jeg var kjekk :)
Helt til batteriet desverre ikke ville sitte på plass lenger :(
Men en "motivasjonsvekt" med kun opp eller ned? Naaajj.. tror ikke det...
Blir for forvirrende og mister nok oversikten "i det lange løp"..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.