< Tilbake til oversikten

For mye protein, for lite fett

doLL sa for siden:

Hei alle sammen!

I dag,ifølge diett.no har jeg fått i meg 68% fett,28% protein og 4% karbo.
Skjønner ikke hvordan jeg skal få i meg mer fett,men har en mistanke om hvorfor det blir så mye protein...Er fryktelig glad i cottage cheese og tunfisk.
I tillegg spiser jeg grønnsaker,egg,ost,smør,fløte,avocado og bruker majones og rømme.Og cocosa!

Har dere noen mat-tips til fettrike måltider,som jeg evt kan bytte ut med proteinrike måltider?

Redd for å gjøre noe feil her.Men trooor jeg er i ketose,svetter som bare f!
Og veldig vondt i hodet.

:)

VSB sa for siden:

Ha fløte/krem i cottage cheesen, majones i tunfisken...

doLL sa for siden:

Gjør det allerede,haha;):D men takk!

kamp sa for siden:

Hvor mange gram protein ble det tilsammen?

doLL sa for siden:

262 gram :)

kamp sa for siden:

Hvordan er er typisk dagsmeny for deg?

Du bør få ned protein inntaket ditt ganske mye. Hva er vekten din nå?

Yrla sa for siden:

Jeg spiser mye protein men ligger 100 g under deg dgl. Kanskje du skulle spise mer grønnsaker? Kutte ut cc, ja velge andre matvarer. Om du f.eks i måltider tar max 130 g kjøtt + grønnsaker og litt fett + litt ost f.eks. Du trenger nok ikke øke fettinntaket men redusere proteininntaket og øke mengde grønnsaker.

doLL sa for siden:

Ok,tar til meg den informasjonen,du har nok helt rett:) men hva skal proteinnivået ligge på,prosent og gram-messig:confused:

index sa for siden:

Hvordan klarer du å få i deg så mye proteiner daglig? Jeg sjekket på svinestrimler som jeg spiser en hel del av, og der må jeg opp i 1,2 kg daglig for å komme opp på ditt nivå! Mye kjøtt det....

doLL sa for siden:

Vil ikke ut med vekten min... :)

Men ja,jeg må nok det.Er i andre uka nå,og ser at jeg må få det ned ja.Problemet ligger i tunfisken og cottage cheesen,som jeg føler at jeg ikke kan leve uten.:(
Men mindre og skjeldnere må vel gå ann!;)

ketoseprinsen sa for siden:

Sånn prosentmessig føler jeg ikke at du ligger så ille an. Jeg ligger selv noe rundt der når jeg spiser ketogent, men alt på over 60% fett er jo flott hvis man spiser lchf. Fortsatt sinnsyke mengder proteiner da. Så hvis du føler du spiser for mye proteiner, da spiser du vel generelt for mye mat i forhold til vekta. Og da må du redusere matinntaket i seg selv.

Nå tar jeg bare utgangspunktet i at du sier du spiser for mye proteiner når jeg drar den konklusjonen.

Men kan du ikke bare se an om du går ned i vekt da hvis du mener at matinntaket ikke er for stort? :) Man forbrenner også energi på å skille ut proteinene, bare drikk massemasse vann. :)

doLL sa for siden:

Her har du tatt meg på kornet;)

Tingen er at jeg vet at jeg spiser for mye.Har slitt med overspising/bulimi hele livet,i tillegg til diabetesen,så det å være sulten og være mett er litt nytt for meg.Merker jo at lchf-kostholdet er bra for meg!Myye jevnere blodsukker.og økt metthetsfølelse etter måltid.Greia er at jeg må lære meg å stoppe-og når jeg ikke har greid å stoppe så har jeg tydd til proteinkilder..:/ men hey,da må det litt skjerpings til!Jeg skal holde meg unna en stund (må uansett begynne å variere dagsmenyene mine litt) og tilfører med det samme flere grønnsaker:)
Nå ligger jeg på ca 50 karbohydrater pr dag,men burde ned på 30-tallet da jeg har diabetes,og et ønske om å ned i vekt:)

Uten alle de "ekstra" måltidene mine som er rike på proteiner så er matmengen helt ok,i forhold til hva jeg har lest og kjent på kroppen.
Handler nok om tilpassing:)

Det viktigste er at dette faktisk er noe du vil, og jeg tror etter en liten stund på høy fett vil fettet mette deg så mye at du gradvis vil gå ned på proteiner automatisk.
Kanskje du rett og slett skal prøve ketolysekuren? :) Grunnen til at den passet meg så bra var at det var veldig klare og "strenge" regler, og hvis man følger de til punkt og prikke er man nesten dømt til å lykkes.
Jeg er sånn som ikke kan ha godis eller annet liggende for å ta en liten bit nå og da, er det her så går det rett ned uavhengig om det er 100gram eller 2 kg. Så derfor har jeg bare måtte la være å ha namnam her. Hehe, idiotiske svakheter vi mennesker har.

Yrla sa for siden:

Ja jeg også trengte mindre protein når jeg økte fettmengden. Jeg byttet litt om og det føles mye bedre for kroppen.

doLL sa for siden:

Håh,da har vi noe til felles!
Veeet at enkelte ting ikke burde finnes i skapene her,være det seg godis eller sunn mat som naturligvis ikke blir sunn når man spiser for mye av det;)

Hmmm,ketolyse ja.Det har jeg faktisk ikke satt meg helt og totalt inn i.Hva er det eksakt det går ut på?Der er det veeeldig få karbohydrater,sant?
Du sier noe:) tror jeg må teste dette litt først,og ja,det er definitivt noe jeg virkelig vil:):) trenger å bli friskere og føle meg bedre rett og slett:)

doLL sa for siden:

Ikke sant!Spiser ganske mye fett nå,altså,men ja,vil vel trenge mindre proteiner etterhvert har jeg forstått ja:)

BenteR sa for siden:

Tror du garantert vil merke det på blodsukkeret når du får proteinmengden ned på et normalt nivå. Proteiner vil bli omdannet i kroppen......
Normalt rekner man mellom 1 og 2 gram protein pr kilo kroppsvekt alt etter hvor aktiv man er.

doLL sa for siden:

Men altså,jeg spiser 3 egg til frokostomeletten min.Tilsammen utgjør den omeletten(altså,egg,ost,litt skinke(100 g av begge),tomat og smør)68 gram proteiner eller noe:eek:

Detta ble avansert!

Men ja,BenteR,tipper det jeg også.Er helt klare sammenhenger her.
Men jeg tar 10 IE novorapid til denne frokosten og da er blodsukkeret vanligvis ganske jevnt utover dagen altså,pluss at jeg blir mett.
Men betyr dette at jeg ikke kan spise mer protein resten av dagen?

kamp sa for siden:

Øk fett mengden i omeletten, eks 1 egg mindre og 2 ss fløte mer. :)

doLL sa for siden:

Lurt!:D Nå har jeg allerede spist dagens,men imorra den dag!;)

Kort fortalt om ketolysekuren: For jenter 15karbo om dagen, gutter 20.
Det kan man teste litt rundt litt utti dietten.
Sånn generelt er det en 6måneders kur, mens flere lever etter den over lenger tid.

Jeg spiste rundt 2% av energiinntaket mitt fra karbo på den. Rett og slett myyyye fett, en god del proteiner og lite karbo.
I boka står alt du trenger å vite, det er veldig enkelt forklart og her på forumet har vi en egen ketolyseseksjon hvor folk er veldig aktive og hjelpsomme. :)

Liiiitt tungt med trening i starten hvis du trener hardt, men det tilpasser man seg.

Jeg spiste etter ketolyse i 6mnd og gikk ned et sted mellom 38 og 40kg. Fra 37 i bmi til under 25. Så jeg vet at det fungerer i alle fall :)

doLL sa for siden:

Wow!Gratulerer med det store vekttapet ditt!Det er jo helt supert!:)

Tror jeg skal låne boka ja,absoulut!!!
Men må jo sjekke om det passer ang diabetesen min(type 1).
Huff,og ikke for å være negativ,for jeg har stor respekt for dere som lever etter ketolyse,men,jeg synes 15 karbohydrater pr dag høres fryktelig lite ut:o
Sikkert fordi jeg er så glad i mat:rolleyes: men tenker også på hvis jeg skulle få føling og slikt,da må jeg jo spise!
Men jeg skal virkelig sjekke det ut,tusen takk for tipset:):)

Yrla sa for siden:

torkil skriver at ketolyse ikke passer diabetes 1,kun 2

doLL sa for siden:

Oida,nei,dA er det vel ikke den beste løsningen:/

BenteR sa for siden:

Frokost
2 mellomstore egg
1 ss fløte
1/2 liten tomat
1/2 rød paprika
1 vårløk
75 gram bacon
3 skiver norvegia
og steker det i ei ss smør

Da får jeg i gram
protein: 35
fett: 60,5
karbohydrater: 5
Energi: 704

Lunsj kan være
100 gram kokt blomkål
50 gram reker
1 kokt egg
1 vårløk
majones

Da får jeg i gram
protein: 16
fett: 15
karbohydrater: 3,7
Energi: 216

Middag hos meg kan være
125 gram laksefilet
stekt i 1 ss smør
200 gram broccoli
1/2 dl seterrømme

Da får jeg i gram
protein: 32,5
fett: 46,5
karbohydrater: 5
Energi: 579

Som kveldskos
8 paranøtter grovhakket
50 gram bringebær
1 dl fløte stivpisket

Da får jeg i gram
protein: 6
fett: 54,5
karbohydrater: 6,3
Energi: 549

I løpet av hele dagen får jeg da i meg
protein: 89,7 gram (18%)
fett: 176 gram (78%)
karbohydrater: 20,2 gram (4%)
Energi: 2048 kcal

doLL sa for siden:

Trooor jeg har vært flink i dag!:D

Kun 155 g proteiner!
Om ikke perfekt så er det iallefall bedre:)

doLL sa for siden:

Tusen takk for menyforslag BenteR!Mange gode ideer for meg dette! :D
(så ikke de nye innleggene før jeg skrev mitt siste,beklager det)
Men takk:):)

Yrla sa for siden:

bare hyggelig!:):)

Chamomilla sa for siden:

Å spise litt mindre protein tror jeg blir en vanesak om du trapper ned gradvis og passer på å få i deg godt med fett. Ihvertfall min erfaring. Jeg hadde i noen år puttet i meg tre egg til frokost. Spiste moderat lavkarbo og sjekket ikke sammensetningen av det jeg spiste, bare passet på å spise godt med protein til alle måltider. Når jeg endelig sjekket inntaket på diett.no så jeg at jeg hadde spist altfor mye protein i forhold til kroppsvekt. Nå spiser jeg gjerne et til to frokostegg og godt med smør, som regel to og jeg holder meg mett til godt over lunsjtid! Hender det blir et lite lunsjmåltid, noen ganger ikke og så rett på middag. Som oftest kjøtt og grønnsaker og godt med fett. Måler ikke akkurat hvor mye protein her. Spiser meg passe mett. Grønnsakene stekes gjerne i masse smør, gjerne en salig blanding som puttes i stekeovnen med følge av diverse urtekrydder.

doLL sa for siden:

Ikke sant:) tror på det.Prøver å tenke litt ordentlig over sammensettningen nå,føler meg litt dum som har brukt så lang tid på å "skjønne",men hey,nå er informasjonen på plass;D Jeg bruker også diett.no for å regne ut fett,karbo og protein.Veldig nyttig verktøy! Men kan du fortelle meg,gikk du mere ned i vekt når du kuttet ned på proteinene?Jeg føler at jeg ikke har gått ned noe,men egentlig gått opp:/ kan ikke veie meg for tida,pga litt usunt forhold til badevekta,men kjenner det jo på kropp og klær...;p

Chamomilla sa for siden:

Altså jeg lot det skure med mye protein i noen år selv da... :p men var sliten og hadde fått nr 3 og ammet døgnet rundt. Så begynte jeg å henge litt mer her inne og leste litt rundt og somlet meg omsider til å logge litt på diett.no. Trengte ikke gjøre det mer enn et par dager før jeg skjønte tegningen. Jeg følte at det løsnet litt vektmessig ja. Men jeg skjerpet inn på småutskeielser her og der samtidig så vanskelig å si. Jeg har uansett ikke hatt mange kg jeg skulle gå ned og da tar det også som regel lengre tid å miste kg når man er normalvektig i utgangspunktet. Jeg tenker uansett at det nok er en belastning for kroppen med for mye protein. Protein omdannes også til fett om man får for mye av det såvidt jeg har skjønt. Derfor kan det være lurt å sikte seg inn på rett mengde i forhold til hva kroppen faktisk trenger. Men det er jo også forskjellig hva man trenger. Forholdstall i gram i forhold til kroppsvekt er jo også ganske tøyelig. Er du veldig fysisk aktiv vil du vel trenge mer enn om du ikke er særlig aktiv. Mye som spiller inn. Noen måler og veier ikke maten og finner likevel ut hva som funker og går ned i vekt. Andre må være mer påpasselige... Det finnes ingen fasit. Man må bli kjent med egen kropp.

Yrla sa for siden:

å omdanne protein hvis man trenger det til energi er en energikrevende prosess, sånn sett er det slankende, men når man spiser for mye protein i tillegg til nok fett som energikilde, det er nok da man ikke går ned, tenker jeg. Så må må velge, og da er fett selvsagt det beste valget når man skal ha til energi. Redusere noen gram på proteinkilden og heller tilsette litt fett, uten å glemme at man da ikke må ta like mange gram fett å erstatte proteinen med siden kalori-innholdet er så forskjellig.

milja sa for siden:

Går du ned i vekt når du spiser dette?

BenteR sa for siden:

Jeg er diabetiker, 47 kilo og 1,60 høy, og må spise minimum dette, oftest mer, for ikke og miste mer vekt, men jeg har en del andre sykdommer som gir meg svært høy forbrenning.

milja sa for siden:

Jeg er og diabetiker, type1. 163 cm og 74 kg. Vil ned til 60 kg ihvertfall.. Har dessverre ikke noe forbrenning What so ever..he he.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.