om du skal erstatte måltid ville jeg ihvertfall brukt en av eggehvite eller kasein som opptaes senere enn f.eks whey. Jeg bruker proteinpulver (eggehviteprotein men da i kjeks, fudge og lefse. Proteinfabrikken har en med kasein som er lav på karbo og fett.
Er det fordi du ikke tåler egg? Mitt poeng er - gjør det noe om det er eggeproteiner i selve pulveret? Hvis ikke så kan du kjøpe de fleste på helsekost, og de aller fleste kan blandes med vann tror jeg? Har ikke hørt om noen som ikke kan det. Det står på noen at de skal blandes med melk, men hvis du syns det smaker greit i vann så gjør det.
Jeg ville ikke ha brukt det som en måltidserstatter (i så fall bare som en nødløsning når du er på farten), kosttilskudd er ment som tilskudd til mat, ikke erstatning - og proteinpulver er et greit supplement når man sliter med å få i seg nok proteiner gjennom maten. Om du trener en del kan det være fornuftig å bruke proteinpulver i tillegg til dagens måltider:)
Det jeg har lest om proteinpulver så langt er at det blandes ut som en del av smoothier ... vi lurte mest på om det finnes noe som brukes på samme måte som Nutrilettpulver osv... Altså bare pulver blandet med vann sånn at det blir en slags milkshake.
Kanskje det er noe annet enn proteinpulver vi skal lete etter?
Å sånn ja:). Joda, du kan bruke alle proteinpulver (såvidt jeg vet) blandet med bare vann som en shake. Ikke noe problem det:) Jeg syns smaken blir litt tam med bare vann, så jeg syns det er godt med litt melk eller fløte blandet i (spørs jo hva slags smak man har, men jeg elsker de med sjokoladesmak:p). Men det går helt fint å blande de i bare vann også ja!
Om det er noe annet enn proteinpulver dere skal lete etter kommer egentlig an på hva slags næringsinnhold dere ønsker. Proteinpulver er jo hovedsakelig et proteintilskudd, det er derfor jeg mener at det ikke er en fullverdig måltidserstatter (man trenger mer enn innholdet i en proteinshake for å få et fullverdig måltid), dette er hovedsakelig ekstra proteiner for de som trenger mer enn det de får gjennom kosten (f.eks. om man trener mye styrke).
Finner du et proteinpulver du liker (med god smak), bør det ikke være noe problem å blande i vann og fløte. Fløten gir den ekstra fett-biten som er greit å ha med så du ikke har i deg bare protein :) (Det skal ikke så mye til i mengde heller)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.