< Tilbake til oversikten

Kosthold ved type 2 diabetes - Artikkel på Fitnessbloggen

Cyan sa for siden:

Syns denne artikkelen av Vegard Lysne var fin og lettfattelig :) Den tar for seg noen av konklusjoenene som har kommet frem i en nyere studie som ble publisert i et diabetestidsskrift i 2010.

fitnessbloggen.no/diabetes-kosthold/

nellie sa for siden:

Litt sånn på siden.. Jeg så på Barne-TV istad på detta innslaget som heter "Jeg er meg, og sånn er det" eller noe. Der handlet det om ei lita jente med diabetes. Bestemora hadde også diabetes og sa at hun hadde kuttet ut poteter og sånt, fordi at det inneholdt så mye karbohydrater.. Så sier jentungen: Ja, men det er jo bare til å sette insulin.

Jajja!:p

Cyan sa for siden:

Jeez ...
Jeg leste vel et annet sted her på forumet om informasjonmateriellet som kommer fra diabetesforbundet til unger (var det Kitt som kom med det mon tro..?), hvor de kommer med budskapet "Å spise hveteboller er ikke noe problem så lenge du vet hvor mye insulin du må sette" :rolleyes: Det er noe med at man skal ikke måtte føle seg så annerledes og utenfor, så da predikerer man det i stedet for å lære en hvordan man kan hjelpe til med reguleringen ved et bra kosthold. Men unger har jo allergier i hytt og pine og må ha spesialmat, så jeg skjønner ikke hvorfor diabetes skal behandles annerledes i så måte. Men det er jo en genrell holdning av at så lenge det fins medisiner for det så er det greit ...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.