< Tilbake til oversikten

Cavalier søtet med Stevia

maynard sa for siden:

Er det noen som har smakt steviasjokoladen til Cavalier?
Har handlet mange fra England nå. Er veldig spent :D

Yrla sa for siden:

Nei, men det høres spennende ut. Men inneholder den kun stevia som søtningsmiddel?
Tror ikke det er så lett å få den ordentlig god da. Håper de tar den inn i Norge diverse steder snart.

Yrla sa for siden:

Jeg fant, jeg fant.
Ingredients: cocoa mass, alimentary fibre (dextrin, inulin, oligofructose), sweeteners (erythritol, steviol glycosides), cocoa butter, emulsifier, soya lecithin, natural vanilla. Cocoa solids minimum 55%. Producted in a plant processing milk protein, wheat and nuts. Contains naturally occuring sugars,
Nutritional Information Per 100g Energy 411 calories (1722 kj) Protein 5.2g Fat, total
Fat, saturated 34.5g
21.6g Carbohydrates, total
Carbohydrates, of which polyols
Carbohydrates, of which sugars
of which lactose 18.6g
9.0g
3.0g
0.0g
Sodium (salt)
Fibre 5 mg
35g Her fant jeg det:www.ebay.com/itm/Dark-STEVIA-No-Sugar-Added-Free-CAVALIER-Belgian-Chocolates-Bar-85g-/200718206450?pt=UK_Sweets_Chocolate&hash=item2ebbbcc5f2
Tenk, sukrin t.o.m. Ikke dårlig:)

Yrla sa for siden:

og angående innholdet av Oligofruktose og inulin:
så bidrar det til bedre tarmflora, molekylene er så lange at bare en liten brøkdel kan brytes ned til fruktose i tynntarmen. Inulin og oligofruktose brytes ikke ned i kroppen slik som stivelse, men passerer ufordøyd fra munnhulen gjennom magesekken og tynntarmen til tykktarmen, der de fordøyes av tykktarmsbakteriene til eget bruk gjennom fermentering (også kalt gjæring). Begge blir fullstendig nedbrutt som kortkjedete fettsyrer og melkesyre som gir noe energi (1,5 kcal per gram).

Yrla sa for siden:

dekstrin finner jeg ikke noe eksakt næringsinnhold av.

Rin sa for siden:

Dette her vil gi mange (i alle fall meg) nesten akkurat de samme luftplagene som maltitol. :cool: Inulin/FOS kan "tilvennes" gradvis slik at man kan spise jordskokker og yaconsirup og greier uten problemer, men det krever altså litt tid og innsats. Og greit å være obs på, før man tar for gitt at sjokoladen vil være plage-fri. :p

Budeiea995 sa for siden:

Hvilken side bestilte du den fra?

Tiki sa for siden:

Dette er jeg også interessert i. Spennende.

Yrla sa for siden:

Så veldig bra! Ganske billig frakt der. Supert!!

maynard sa for siden:

Da har jeg fått og testet sjokoladen.

For en time og førti minutt siden spiste jeg ca 130gram melkesjokolade for å teste hvordan den virker på meg.
Foreløbig er magen helt fint :D

Smaken er ikke som cavalier med maltitol. Den er endel mindre søt, og muligens litt bitter ettersmak (har ikke bestemt meg enda :P ) Sjokoladen inneholder erythritol og synes jeg kjenner igjen den litt skarpe kalde ettersmaken. Muligens det er derifra jeg innbiller meg bitter smak? Det gjør uansett at man ikke har lyst å spise hele platen.
Alt i alt er sjokoladen god, og for dere som er flinke å spiser lite søtt så vil jeg tro den er søt nok.

Jeg tåler generellt søtningsstoffer dårlig. Reagerer også på sukrin og tagatose så er fornøyd med at jeg tåler denne :)

Netto karbohydratinnhold etter sukkeralkohol er trekt i fra er etter det jeg greier å regne ut ca 22g/100g. Ikke ketosevennlig, iallefall ikke i store mengder. Ser ut som karbohydratene i hovedsak kommer fra melkepulver/laktose.

Er glad jeg har funnet en sjokolade jeg kan skeie ut med som ikke gir vanvittige blodsukkerstigninger, eller doturer resten av kvelden. Jeg kommer nok ikke til å sprekke noe mere nå tror jeg, etter jeg har funnet denne :D

Jabba sa for siden:

Jeg har også testet Cavalier m Stevia. Kjøpte 7 forskjellige sjokolader - fra hvit sjokolade til mørk sjokolade. Og det som slår meg er at denne ikke smaker søtt. Og sjokolade skal jo smake søtt - iellafall synes jeg det.
Har smakt en bit av alle sjokoladene - og totalt inntak er mye større enn jeg er vant til - er nå spent på om jeg får noen reaksjonen (les: luft og magerumling) - det får jeg nemlig av maltiol.
Smaksmessig er jeg skuffet da denne ikke er søt nok for meg. Men kanskje jeg kan "venne meg til den" hvis jeg ikke får bivirkninger....altså at magen forholder seg fin...

Skal oppdatere i løpet av kvelden...... ler

Kitsu sa for siden:

Jabba, hvor kjøpte du den fra?

sylwester sa for siden:

Hva står det bak på pakka når det gjelder karbo/polyols/sukkerarter? Finner ikke den infoen noensteder under produktene på weben.

Kitsu sa for siden:

Det står på hjemmesiden til Cavalier.

maynard sa for siden:

Synes ikke den var så veldig søt jeg heller, men søt nok for meg.
Den hvite sjokoladen synes jeg var søtere enn melkesjokoladen.

Yrla sa for siden:

jeg har bedt de ta den inn på iherb , håpe håpe

sylwester sa for siden:

Jeg er ikke så glad i for mye søtt så en sjokolade som er for lite søt kan være midt i blinken for meg :D

Jabba sa for siden:

Oppdateringen kommer heller dagen etterpå - glemte meg litt ut her....
Men sjokolade søtet med Stevia lager MYE mindre kvalm for mi del! Ingenting rumling i magen - og det er herlig å slippe! Ble bittelift luft i magen - men mye, mye mindre enn med Tagatosejokoladen og en god del mindre enn Maltiolsjokoladen....
Cavalier m Stevia hadde vært et soleklart førstevalg dersom dette hadde smakt mer søtt......

Yrla sa for siden:

da gidder ikke jeg kjøpe den heller, for jeg liker det kjempesøtt, nam:) men om den blir veldig billig på iherb etterhvert kan den smeltes og søtes:) men ghirardellisjokoladen er råbillig så det spørs om den blir billigere enn den.(under 3 dollar for 113 g) takk for opplysningen, forresten.

Borealis sa for siden:

Takk for tips/info:)

Hva kom frakt/eksp.gebyr på da, - til Norge?

Jabba sa for siden:

Tror jeg betalte rundt en femtilapp i frakt.....

fiaborinorge89 sa for siden:

Det er mange ting jeg ønsker kommer til Norge snart... :)

Thomasina sa for siden:

Trodde at Stevia var nok forbudt i Norge som matvare, men så at lavkarbo webshop selger Stevia-vanille og noen andre smaker.. det kan jo ikke selges for utvendig bruk??

Lillemy71 sa for siden:

Se denne tråden her

Er nok mulig at dette har gått igjennom nå, har egentlig ikke sjekket i det siste.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg synes denne sjokoladen er god, jeg blir ikke dårlig i magen og den påvirker ikke blodsukkeret mitt nevneverdig. Når det er sagt, spiser jeg maks 4 biter (ca 15g) om gangen for alt sånt søtt er med måte for min del og da blir det ikke så mye kh, men det spørs selvfølgelig hvor streng man er. Skal man kun ha 15 g kh til dagen kan det bli for mye med denne sjokkisen men jeg bruker 50-60 g kh til dagen og unner meg litt innimellom.

akkeber sa for siden:

Stevia sjokoladen fra cavalier er knall god:) og mer enn nok søt for meg :)

Kan også bestilles på Kinsarvik Fruktutsalg............. SO you know! :)

Håper de kommer på Iherb og da ;)

Ellers er den og finne på noen av sunkost butikkene i rogaland iallefall :)

akkeber sa for siden:

Det aller beste med denne er jo at stevia og sukrin som er i den IKKE PÅVIRKER BLODSUKKERET!! i det hele tatt.. Tannvennlig er søtninge også :)
Jeg tenker de karbisene som er i den kommer fra fett?

akkeber sa for siden:

Stevia ble godkjent for salg i norge like før sommeren :)))

Sugarpill sa for siden:

'

Fett inneholder ikke karbohydrater. Fett inneholder fett, det er et makronæringsstoff. Karbohydrater er også et makronæringsstoff. Karbohydrater i et produkt kommer fra noe som inneholder...karbohydrater.:rolleyes:

Amles sa for siden:

Jeg kjøpte den i sommer på nordbysenteret.
Synes den var knallgod, smakte ikke så søtt, men mere sjokolade!
Magen min reagerte ikke på den, og jeg tåler ikke godt kunstig søtning:rolleyes:

Yrla sa for siden:

kaloriene mener du? Ja.

Småspiseren sa for siden:

Pleier å kjøpe den med antioksidanter, den er kjempegod! også så jeg på den siden at de har "de bron" godteri! det er utrolig godt! gummibjørnene og Marshmallowsen er god, men kan ikke spise for mange av dem uten å få luft i magen :(

molsen sa for siden:

fikk konfekteska i bursdagsgave, og kan si at dette er helt supre saker (hvit sjokolade med mango og curry, spennende smak, overraskende god!)
fant ut at det var rundt 17 karber i hele eska (12 store biter).
Goodcandy selger også cavalier stevia nå (og diverse beron-produkter :) )

Photobscura sa for siden:

Jeg kjøpte en i dag, den lille baren som heter "milk". Dumme meg som ikke leser bakpå før den er fortært, men altså ... 19 gram laktose pr 100 gram? :eek: Det kan da neppe være bra. Eller er det "vanlig" i melkesjokolader? Uansett følte jeg meg hyper og litt dårlig etterpå.

Tiki sa for siden:

De finnes på mange helsekostforetninger nå. Har sett flere varianter både plater og små barer på flere Sunkost foretninger. Men de inneholder av en eller annen grunn mere kh enn de andre Cavalier sukkerfrie sjokeladene da. Men mulig sundere.

imfluffy87 sa for siden:

Jeg likte ikke denne sjokoladen... Smakte jo ingenting

Pearl sa for siden:

Jeg kjøpte en Cavalier mørk med Stevia. Likte den ikke noe særlig. Men det går kanskje an å venne seg til smaken.

nellie sa for siden:

Synes den hvite med kokos var veldig god. Likte at den ikke var så kjempesøt.

nellie sa for siden:

Kom på at jeg syntes den med pistasj også var god. Den var lavfett da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.