< Tilbake til oversikten

Myke knekkebrød

lilly77 sa for siden:

..men det fikk jeg. Hvordan beholder dere de sprø? Ble så skuffet når jeg våknet og de var myke. Hadde de på benken i en boks. Og jeg som var så stolt av å ha laget desnufs

Yrla sa for siden:

Vent på andre svar men jeg tror man kan tilsette ekstra vann og/eller la de stå i ovnen lengre på lavere temperatur. Kanskje etter at de er ferdigstekt og varmen slått av med døra åpen f.eks og ikke legge de bort for tidlig i en boks. Jeg har det motsatte problemet fordi jeg bruker proteinpulver i baksten, da blir det tørt. Så det kan brukes for mer tørrhet. Mandelmel gjør kjeks mykere enn proteinpulver har jeg sett.

lilly77 sa for siden:

Ok takk. De noen timer på benken før jeg la de i boksen. Men kanskje jeg skal prøve proteinpulver:-) bruker du en nøytral smak da eller?

Dietta sa for siden:

Jeg lar alltid mine ligge på benken å tørke over natten, og oppbevarer de aldri i plastikkboks.
Lar de også stå i ovnen for å tørke med ovsdøra på gløtt.
Lykke til med neste forsøk :)

lilly77 sa for siden:

Ok. Takk. Gir meg ikke og skal prøve igjen etterpå. De var jo grisegode:-)

Yrla sa for siden:

Om det ikke hjalp å ha de framme kan du prøve å ha de i ovnen med døra på gløtt eller se om du kan justere på ingrediensene. Ja nøytral smak. Denne bruker jeg:www.iherb.com/Now-Foods-Eggwhite-Protein-1-lb-454-g/547?at=0 Vaniljesmak er også anvendelig men det kan jo lett tilsettes også.

Yrla sa for siden:

Men jeg har ikke forsøkt proteinpulver i knekkebrød, og tror ikke jeg ville brukt det om jeg skulle bakt det. Jeg har bare brukt det i lefse, kjeks og kake.

Bonitta sa for siden:

Jeg bruker ikke noe proteinpulver i mine knekkebrød.
Kun frø + fiberhusk og vann ;)

Men jeg oppbevarer de ikke i en tett boks.
Kan fint være i plastikkboks, men ikke en som er helt lufttett.

Yrla sa for siden:

Med de ingrediensene er det sikkert lettere å få de tørre også. Men ellers, når det er nøttemel i som har fett, burde ikke luft komme til å ødelegge/harskne det.

BenteR sa for siden:

Blir knekkebrødene myke, så er de mest sannsynlig ikke ferdigtørket i ovnen
Jeg bruker varmluft. Først 45 minutt, så deler jeg dem og snur dem og tørker videre i 45 minutter til med ovnsdøren på gløtt.
De blir skikkelig tørre og sprø og holder seg slik i allefall en måned (har aldri hatt dem lenger enn det, da er de spist opp)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.