< Tilbake til oversikten

Hvor mye karbo som "teller"?

jente20 sa for siden:

Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 461kcal, Protein 5 g, Karbohydrat 59 g (hvorav sukkerarter 9 g og sukkeralkoholer 50 g), Fett 32 g.

og hvordan regner dere ut det..?

Jaudaa sa for siden:

Nå skal ikke jeg si dette sikkert, men alle teller vel, men sukkeralkoholene tas ikke opp i kroppen. Og man regner bare 9 i dette tilfellet.

Bare arrester meg om jeg tar feil :)

Photobscura sa for siden:

I prinsippet skal det da være 9 gram karbohydrater per 100, ja. Hvilket søtstoff er det snakk om?

jente20 sa for siden:

ok, takk for svar. har aldri skjønnt hvordan man finner ut dette :P

det er maltitol.

Yrla sa for siden:

sukkerartene, de 9, telles ihvertfall med, og om de sukkeralkoholene ikke er fra sukrin kan du regne med halvparten av de også.Om det er sukrin kan du glemme de. Maltitol er noe de som selger produkter med det sier kan glemmes, men det er et salgstriks og ikke sannhet. de søtningsstoffer som ikke gir energi er bl.a sukralose liquid, stevia og sukrin .

jente20 sa for siden:

er det ikke bra med maltitol?

Yrla sa for siden:

Maltitol har en høyere GI enn de jeg nevnte og høyere enn tagatose også. Maltitol er ikke skadelig men det er ikke det beste alternativet ved lavkarbo. Om du bare spiser litt en sjelden gang går det sikkert fint. Slike ting erstatter ikke mat så det blir et tillegg av ekstra kalorier og karbo, og det er jo ikke noe heldig om man vil ned i vekt. Hva med å bake deg noen kakaokjeks med proteinpulver og nøttemel søtet med sukrin istedet?:) Mye sunnere og mer mettende/næringsrikt.

Photobscura sa for siden:

Jeg tror det kan være individuelt hvordan man reagerer på maltitol. Men det kan være laksativt, i alle fall. Jeg har testet blodsukkeret mitt ved inntak av maltitol, og hadde ingen blodsukkerstigning å snakke om.

Livsglede sa for siden:

Jeg får heller ikke stigning av blodsukkeret ved inntak av malitol, men jaggu får jeg luft i magen, så det holder jeg meg unna i så godt jeg kan, små mengder gå, men nerker det på "vomma" med en gang inntaket har blitt overdrevet:p da er det rene gassverket og gratis boblebad kan man si:p

r.o sa for siden:

Om du ikke har diabetes, får du ikke blodsukkerstigning ved måling da insulinet har allerede regulert den. Det betyr ikke at du ikke får maltitol i blodet og dermed blodsukkerstigning. Det er derfor at friske personer ikke får høy blodsukker selv om de spiser sukker.
Maltitol har høy GI og derfor ubrukelig ved lavkarbo. Bedre med 70% sjokolade med sukker eller helst å lage eget lavkarbogodteri. Laget en stund siden både after eight og bounty. De er kjempegode og har ingen farlig søtning da jeg bruker stevia, sukrin og flytende natreen.
Og om du "skeier ut" en sjelden gang, har det jo ingen betydning. Dette er jo en livsstil og da skal du ikke få dårlig samvittighet om du velger noe som ikke bra i daglig kosthold, en sjelden gang. Selv har jeg alltid elsket wienerbrød, men spiste ikke det mere enn noen ganger i året før jeg begynte på lavkarbo for 1.5 år siden heller. Tar fremdeles wienerbrød 2-4 ganger/år med god samvittighet, men aldri på impuls. Da har jeg kontroll og får ikke følelsen av nederlag:).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.