< Tilbake til oversikten

Puls-soner?

VSB sa for siden:

Mye snakk om makspuls, 80% osv... Har noen en god link hvor jeg kan lese mer om bakgrunnen og forstå hva det egentlig går ut på?

ToreH sa for siden:

Det er lurt, man kan bli veldig opptatt av soner. Men i begynnelsen er det nok greit å ha et mål på det, og derigjennom lærer man kroppen godt å kjenne. Er jo ment som et hjelpemiddel, ikke en forutsetning :)

Nybegynnere som meg synes det er greit i begynnelsen, mens de beste kjenner jo kroppen sin godt, så de trenger det ikke

VSB sa for siden:

Punkt en for meg, tror jeg er bare å følge med og finne ut hvor jeg ligger og hvordan kroppen kjennes, så får heller det å sette targets komme seinere. Fikk opp pulsen på tredemølla (visste ikke at det beltet overførte dit...) og det var interessant bare å følge pulsen og følelsen i kroppen.

Å kjøre makspulstest for meg er nok utelukket i begynnelsen. Kom opp i litt over 160 og ble svimmel da jeg hoppet av... Om det er dårlig form, høy puls eller sannsynligvis noen medisiner som spiller et puss her det vet jeg ikke, men sånn jeg har forstått er det heller en reaksjon som burde komme nærmere makspuls og jeg er ikke 60:rolleyes:

index sa for siden:

Jeg har begynt å bruke pulsklokke nå, etter få ha trent et par måneder på studio. I begynnelsen var jeg som du sier svimmel og hadde problemer med å puste når jeg kom litt opp i puls, men det har kommet seg litt etter litt. Nå ser jeg faktisk frem til periodene stående med høy belastning på spinningen, det er godt å kjenne at man jobber og pulsen stiger. Har notert meg puls på 178 på max på klokka så langt, og det er godt over 100% i forhold til alder. Tipper min egentlige makspuls ligger noe over 180 et sted. Artig å følge med litt, selv om man selvsagt ikke skal legge for stor vekt på hva klokka viser...

Tokila sa for siden:

Greit å ta en makspuls test for å sjekke hvor man ligger.
Det er ikke alltid '220-alder' stemmer.. utifra regnestykket skal jeg ha makspuls på 192, men ut i fra test er den 211.
Dermed må jeg høyere opp for å ligge på 80% av makspuls....

Men må legge til at en makspuls test er utrolig slitsomt!

svingstangdeluxe sa for siden:

Etter kvart lærer du å kjenne på kroppen kva for ei pulssone du er i. Men, det motiverer likevel (har trent med klokke i mange år).
I tillegg er det så kjekt å sjekke loggen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.