< Tilbake til oversikten

Hva tilsvarer en dråpe stevia med smak?

kitekatt sa for siden:

Jeg vet ikke, men jeg bruker disse dråpene (med appelsinsmak, limesmak, vanilje etc) herfra i yoghurt naturel. i Ca 1 dl, er det absolutt nok med 4 dråper. Ikke mer! Trenger ingen annen søtning. Ikke smak på dråpene da svir det på tunga ;) Jeg ville brukt dråpene først, så smakt på deigen om den trenger noe mer...for dette er intens søtning - bare med smak..ikke som en essens liksom.

senorita sa for siden:

Jeg tenkte å drikke i kveld, og siden jeg ikke kan drikke bacardi razzen min så kanskje jeg kan bruke stevia dråpene mine i ren vodka da? Det går kanskje an :D

Yrla sa for siden:

Prøv på en teskje først da vel. Hvilken smak, tenkte du? sikkert godt med hasselnøtt eller sjokolade.

j88 sa for siden:

mener jeg har lest at 6 dråper tilsvarer 1 spiseskje med sukker.

Photobscura sa for siden:

I stedet for å drikke den bar, hva med å blande ut med farris/tonic med steviadråper i?

senorita sa for siden:

ja gud jeg drikker den ikke bar. Pleide mixe razz og sprite. Så tenkte noe bringebær stevia, vodka og sprite zero.. hehe.

Kommer ikke det til å bli fryktelig søtt? Med farris eller tonic så kan du jo styre søtsmaken selv, og trenger du noe syrlig, så kan du jo bare presse litt sitronsaft i. Oooog så slipper du også unna aspartamen i sukkerfri brus. Bare en tanke, altså. ;)

senorita sa for siden:

Liker hverken farris eller tonic.. men sprite zero er ikke så utrolig søt syns jeg, og ren vodka er i alle fall ikke søt.. har berry og pepperminte stevia så burde bli bra det, nesten som bacardi razz, hehe :D

Yrla sa for siden:

tusen takk!

nellie sa for siden:

Jeg synes 6 dråper pr ss sukker høres veldig lite ut.. Stevia er jo helt ubersøtt.

nellie sa for siden:

Lagde kjeks i sta og erstattet sukkeret med tagatesse og stevia.. 200 gram sukker byttet jeg da ut med 85 gram tagatesse og 5-6 dråper stevia. Ble mer enn søtt nok.

Yrla sa for siden:

stevia med smak kan være annerledes. Du tenker på stevia generelt, ikke sant?

j88 sa for siden:

Stevia med smak er nok ikke like søt som vvanlig stevia, er iallfall ikke den erfaringen jeg har, men man bør vel prøve seg litt fram.

nellie sa for siden:

Nei, jeg bruker bare flytende stevia med smak!:) Men kan hende jeg er vár på søtsmak da..

Jeg ville aldri brukt bare stevia som søtningsmiddel forresten. Det synes jeg ikke smaker noe godt i det hele tatt. Bortsett fra i kaffe og sånt da.

Når jeg tar joddråper så pleier jeg å ha i vanlig stevia i for å få vekk desinfeksjonssmaken. Fem dråper på en stor kopp (3-4 dl?!) er da akkurat passe. Er den mindre søt når den er smakssatt?

nellie sa for siden:

Serr? Jeg har én dråpe i 2 deciliters kaffekoppen min og synes nesten det er litt for meget.:p Blir det to dråper er det bare til å droppe den. Jaja. Stevia med vanilla creme f.eks er helt uutholdelig kvalmende. Men det har kanskje mer med smaken enn søtningsgraden å gjøre.

Ja? Og jeg er ikke så glad i søtt en gang ... Kanskje dine er mer konsentrert? Ikke vet jeg. Men det må i alle fall akkurat såpass til for å nøytralisere den nasty sykehussmaken joddråpene gir. De er veldig sterke.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.