< Tilbake til oversikten

Hva gjør dere når dere ellers ville blitt på sofaen og bestilt en pizza fra Peppes?

FrkMarge sa for siden:

...fordi formen er elendig og man overhode hverken orker tanken på å dra å handle mat eller lage den (ikke engang steke et egg) og bare tanken på all mat vokser i munnen (er ikke kvalm, bare overhode ikke lyst på noe):(
Jeg tør ikke spise pizza pga at jeg reagerer på gluten og all ferdigmat er jo laget med gluten...

Hva gjør man? Hva erstatter man takeaway med???
Akkuratt nå vurderer jeg heller å sulte enn å begynne å tenke på hvordan man lager mat og ikke minst faktisk gjøre det...

Yrla sa for siden:

da venter jeg til jeg får lyst på noe å lage

BenteR sa for siden:

Tja, siden jeg bor noen og tjue mil fra peppes eller dolly, er det ikke mulig for meg og bli fristet til slike utskeielser.
Har jeg ikke lyst på mat, så hopper jeg enkelt og greitt over det måltidet, eller tar meg ei skål buljong og litt stekt ost; det sklir alltid ned. Eventuelt noen nøtter.

Mariann S sa for siden:

Eg har alltid nøtter for hånd :)

FrkMarge sa for siden:

Snakker ikke om å hoppe over et måltid... snakker om at jeg bare er så nedfor at jeg egentlig bare kunne tenke meg å legge meg og sove resten av uka og fått næring intravenøst (nei jeg tuller ikke).
(Det går over igjen, men ikke i dag, kanskje ikke i morra heller)
Noe mat må jeg ha i løpet av helgen og jeg har allerede gått flere dager på "levd på noen skiver ost"-taktikken...

Helt seriøst - hva erstatter jeg take-away med?

senorita sa for siden:

jeg kjøper ferdiggrillet kyllinglår.. ellers gumler jeg pålegg...

langaard sa for siden:

Take away chinamat med ekstra grønnsaker i stedet fo ris:)

nellie sa for siden:

Kyllingvinger eller kyllinglår!:) Eller ringe og bestille en salat.. Håper det går over snart:klem:

annex sa for siden:

Smoothie glir alltid ned her
Kyllinglår er godt å knaske på (har nesten alltid i fryseren, bare å pensle litt og smukke inn i stekovnen)
Eggerøre ala Gordon Ramsey
Krem med bringebær
Nannahs vafler
Gode teer

Ellers så reddes jeg av å kunne ta opp rester i porsjonspakninger fra fryser'n, så jeg har noe som er lett å tilberede de dagene jeg ikke har lyst/energi/ork til å lage mat. Mikroen er god å ha noen ganger.

BenteR sa for siden:

Når jeg depper, så tenker jeg ikke lenger på og sette sammen mest mulig riktige måltider, da spiser jeg f.eks bare kyllingvinger til et måltid og kanskje bacongull innimellom og så blir det grønnsaker med en delikat dip senere, eller kanskje bare nøtter.
Ponget mitt er at jeg bruker heller energien på og stable meg selv på bena igjen enn på kjøkkenet
God bedring!:klem:

rut311 sa for siden:

For meg er matlaging terapi:) Lag deg favoritten din:)

FrkMarge sa for siden:

Tusen takk for tips Kitt (Mangler en klemmesmilyes her, så jeg stjal din)

Jeg fikk ikke linken til å virke, men fant ut av det på egenhånd.... Jeg har bare helt avskrevet pizza for all fremtid jeg, men nå er det jo håp:o
Ble omsider til at mannen dro for å hente tapas til oss... tungvindt siden han må ta bussen, men det var hans forslag så da skal jeg vel ikke ha altfor dårlig samvittighet:o
Det er noermalt jeg som arrangerer og organiserer alt som har med mat å gjøre her i huset, og når vi lever lavkarbo og jeg lever ketogent og på toppen av det hele reagerer så voldsomt på gluten, så er det helt kollaps her i huset når jeg ikke fungerer:(

Desverre har vi ikke fryser som er stor nok til å fryse ned porsjoner av noe som helst, når vi flytter SKAL jeg ha stor fryser igjen. Her vi bor nå har vi ikke plass desverre.

Kitt sa for siden:

Skjønner ikke hva som skjedde med linken. Den virket da jeg prøvde den!:confused:
Men du skjønte poenget i hvert fall. Naboen og søsteren hennes + datteren til en venninne har cøliaki og jeg vet derfor at glutenfritt på Peppes faktisk er glutenfritt. Ingen av dem har noen sinne reagert på maten der!:)

Rart med det når matmor er satt ut av spill. Så langt jeg kan planlegger jeg når jeg vet jeg skal ha en operasjon eller noe i den dur, men innimellom skjer det ting man ikke kan planlegge for og da ser man virkelig hvilken jobb man gjør til daglig. Her i huset spiser de jo all junkfood som er oppfunnet, og i slike "nødsituasjoner" er det godt å kunne ha noe slikt å ty til. Det er jo ikke noe de spiser ofte uansett! :p

Og du, jeg tror til og med du får kjøpt glutenfrie pizzabunner i vanlige matvarebutikker!

Peppa Gris sa for siden:

Kebab uten chips, hamburger uten brød og kyllig uten chips er junk jeg pleier å spise innimellom :)

aslaug sa for siden:

Bra skrevet Bente, kunne sagt det samme!:D

Hamster59 sa for siden:

Og koker litt blomkålris til.

Dette skjer heldigvis ikke så ofte her. Lager av og til lettvintpizza, etter oppskrift fra Lilalife: Fullkorn tortillalefse med valgfritt fyll på, f.eks. tomatpuré, skinke, løk, paprika, oliven og masse ost. I ovnen i 5 min på 225-250 grader. Det blir litt karber av lefsa, men det blir det trolig av kinamaten også (eller maten fra Peppes).

Opheliia sa for siden:

Da pleier jeg å tenke :
1)Hvor lenge siden er det sist?
2)Hvis det er ei stund siden sist jeg tillot meg den maten så kan det hende jeg sier ja, men da bestiller vi en.
3)Er det ikke så lenge siden sist så bestilles det ikke.

Men stort sett bestemmer jeg meg for å spise ordentlig og deretter ei treningsøkt. Trening gir alltid energi :D

surfeline sa for siden:

Når jeg depper tenker jeg at jeg skal iallefall ikke trøste meg med mat... Jeg koser meg med te og knekkebrød og venter til det går over. Ikke alltid jeg greier - men en av grunnene til at jeg har blitt så tjukk er at jeg alltid har erstattet dårlige følelser med mat og gode følelser med mat (feiret). Det er det slutt på her i gården. Lykke til - god bedring!

Sunniva37 sa for siden:

Helt enig med deg! Hvis jeg skal trøste meg selv/feire/unne meg noe, så skal det i så fall bli med noe annet enn høykarbomat...:o

Serenio sa for siden:

Jeg skjønner problemstillingen VELDIG godt, for jeg sliter alt for ofte med det samme eller noe lignende i hvertfall. Jeg har ofte ikke energi nok til å stå på beina mer enn tiden det tar å åpne kjøleskapet finne noe og så må jeg til sengs igjen.

Pizza på døra er et realistisk alternativ når ingenting annet lar seg gjennomføre og man ikke har noen til å hjelpe seg. Men det fins, som innleggene over viser, bedre valg enn pizza. Her hos oss er vi så heldige og ha en pizzasjappe (med utkjøring) drevet av tyrkere (gjetter jeg?) i nærheten og der er det mulig å få kebab med salat eller gresk salat med mye fetaost.

Jeg skulle ønske jeg kunne trene, det savner jeg så inderlig. Eller å ta seg en tur ut og bable med folk. drømme

VSB sa for siden:

Jeg prøver å ha en ladning av Nannahs knekkebrød. Dytte på smør og pålegg. Cherrytomater og sukkererter blir alibiet for grønnt. Ingen tilberedning. Ellers som det sies. Fryser og micro er uunværlig. Kyllingklubber ferdigstekt i slike småposer, sikkert noen karber i det utenpå, men likevel langt bedre enn mye annet. Type Meny butikker har også ferdigstekt omelett, karbonader osv... Sende mannen ut kanskje? Hardkoke egg og legge klart, jeg putter på kaviar, men smør eller majones er jo mer ketogent da. Egg holder seg en stund ferdig kokt, kanskje mannen lager matpakke til seg selv og koker et par ekstra egg til deg?

Har "god" erfaring med å ikke kunne forlate sofaen, heller krype i senga... Spiste meg opp 1kg i uka sånn jeg. MYE ufornuftig mat. Sunn norsk hk mat + alverdens godteri.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.