< Tilbake til oversikten

Banan igjen, hvordan få nok karbo?

ketoseprinsen sa for siden:

Hellu!

Jeg gikk fra å spise 20~ karbo til 60 karbo her nå da jeg er under 25 i bmi og har en fin fettprosent. Jeg trener ca hver dag og forbrenner sjelden mindre enn 600-800 kcal bare uti ifra trening om dagen.
Rett og slett så sliter jeg med å få i meg nok karbo og ikke overstige det kaloriinntaket jeg vil ha.

Som f.eks i dag lander jeg på 25karbo mindre enn det jeg trenger og litt for lite kcal, så jeg tenkte "pokker, en banan får meg til å treffe ca akkurat!!".

Da er spørsmålet, er en banen virkelig så ille for meg så lenge jeg ikke overstiger mitt satte karboinntak?

Jeg spiser så sykt mye grønnsaker allerede at jeg klarer ikke presse i meg mer, spiser nøtter hele tiden for å bare pøse på med karbo der.
Vet jo at jeg ikke behøver å tenke så mye på kalorier, men beach body 2012 er så hardt i gang at det er vanskelig å snu :D

nellie sa for siden:

Et banana di med god samvittighet!:)

Burde vært "liker-funksjon" på forumet :D Da hadde du fått den i alle fall!

nellie sa for siden:

Jeg tar ei banan i ny og ne før hardtrening. Går så bra så! Fin energi vettu.

Yrla sa for siden:

Gulrot, potet, melk, bønner, erter, frø, sukkererter, rosenkål, fløte, rømme, cf, minimais...

Da må jeg ete syke mengder av det eller f.eks fløte og rømme(noe jeg bruker fra før av også) får meg over kalorigrensen jeg har satt. Men ellers takk ;)

nellie sa for siden:

Jeg har også begynt å ta noen fullkorns riskaker bare for å få nok karbohydrater på kvelden. Men de er det veldig lite næring i da.. Så er bedre med ei banan.

nellie sa for siden:

Ooog, smoothie med frukt og bær.

Dette er noe jeg må begynne å leke mer med :)

Får begynne å plukke en del bær til sommern, for de som er i butikken nå er latterlig dyre. Kanskje det er noe billigere med fryste bær?

nellie sa for siden:

Det er helt klart best.. Jeg kjøper ferdigvarianten jeg.. Den i midten her
Fra Bama.

Koster rundt 30 kroner for 750 ml.

Ellers så er fryste bær billigere ja!:)

Det var ikke så ille, hvor mye karbis er det i ei slik flaske?

nellie sa for siden:

Det er ganske mye karbo her. En dl inneholder 10.5 gram karbohydrat.:) 47 kalorier.

siljesfremgang sa for siden:

En banan er jo gull verdt innimellom, og så enkelt å få i seg når man mangler noe :D

nellie sa for siden:

Ja, banan er gull. Enkelt, billig og greit.

VSB sa for siden:

og mye annen frukt er jo også et godt tilskudd:D

nellie sa for siden:

Ja, men spesielt mango, banan, druer og slikt er grei treningsfrukt.. Frukter man bør holde seg unna ellers!:)

Rebeldama sa for siden:

Det er en "liker" funksjon.
Hvis du ser til venstre, ved innlegget du vil "like" så ser du avataren.
Nede i den boksen er det en knapp som viser om vedkommende er pålogget. Ved siden av den er det en "vekt" (DEN skal du trykke på).Og etter den "vekten" er det en varseltrekant hvis man vil rapportere innlegg.

De grønne "prikkene" under profilbildet/avataren, speiler hvor mange "liker" det vedkommende har fått :)

index sa for siden:

Spiser en banan hver morgen til frokost jeg! Ikke helt lavkarbokorrekt, men jeg tar av i passe tempo likevel! 16,2 kg siden august, og bananen har vært med hele veien ned...

Alynna sa for siden:

Jeg synes fryste bær (og du kan jo bruke frukt også) er knall i smoothies jeg, og så får man så god og kald smoothie også :)

Jeg bruker oftest kesam/tyrkisk yoghurt, fløte, samt jordbær, bringebær, blåbær eller bjørnebær, litt soyamelk og søtning. Du kan jo bruke litt juice av eget valg, den fryste tropiske fruktblandingen man får i mange butikker er digg om du vil opp på karbo (melon, mango osv), eller hiv oppi en bit banan.

Mariann S sa for siden:

Dette blir akkurat 60 gram karber og ca 2100 kcal, og ikkje umulig å få i seg på en dag.
Hadde iallefall prøvd med nøtter, bær, frukt og meieriprodukter framfor kornprodukter og frukt med høgt fruktsukkerinnhold.

100 g raud paprika - 4,6 28 kcal
100 g brokkoli - 2,1 22 kcal
100 g blomkål - 2,2 28 kcal
100 g tomat - 2,5 16 kcal

1 dl fløte - 2,9 362 kcal
1,5 dl crema fraiche - 4,5 495 kcal

100 g jordbær - 6,6 34 kcal

50 g valnøtter - 1,7 350 kcal
50 g mandler - 3,5 335 kcal
50 g hasselnøtter - 3,5 314 kcal

100 g eple - 10 48 kcal
100 g appelsin - 7 37 kcal
100 g pære - 9 44 kcal

Om du kutter nøttene, eller meieriproduktene, (pga av ganske lav karbokilde, og høg fettkilde)
og heller tar 100 gram meir eple blir reknestykket omtrent det samme på karbo og mykje lavare på feitt.

nellie sa for siden:

Frukt med høyt sukkerinnhold er nok ikke noe man bør trakte etter dersom man slanker seg på den stillesittende / hobbymosjonistiske måten. Men trener man såpass mye og tungt hver dag, som ketoseprinsen gjør, så gjør en banan i forbindelse med trening ikke noen verdens skade. Den gjør bare godt, siden den gir fin, rask energi. Ikke noe negativt med å ta ei banan da!:)

Mariann S sa for siden:

Neida, men då forstår eg ikkje problemet med å få i seg 60 gram karber heller ;) For 100 gram banan er lik 18 g karber.

Problemet er vel mer det at jeg må ligge riktig på proteiner og fett for å få nok energi. Jeg spiser ca 3400 kcal om dagen og det er vedlikehold, jeg er mett 24timer i døgnet. Er bare så kjedelig med enda større mengder av alt mulig rart, jeg har fortsatt ketolysetankegang i hodet etter så mange måneder :)

Må bare åpne øynene mer for mulighetene, i dag har jeg spist nøtter, litt tørket frukt så dette løser seg nok :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.