Jeg skulle endelig starte opp min lenge etterlengtede, nye induksjonsplatetopp i dag - men den "summet" og vibrere noe så veldig! :eek: er dette normalt?? Vi forsøkte med en helt ny Høyang Polaris All Steel panne med vann i, og når vi satte den på 9 duret, summet og vibrere det ganske kraftig. Når vi justerte styrken ned til 4 ble det bare "støtvis" during.
Har forsøkt å lese litt om dette på nettet, men der står det bare om en jevn during, ikke den støtvise vi opplevde. Noen som har erfart noe lignende? Jeg tok en (veldig ubehagelig) MR- undersøkelse i forrige uke, og noen av lydene minte om dette, men i mindre skala selvfølgelig. Ble faktisk litt redd...:o
Er selvfølgelig også redd for å ødelegge vidunderet - den kostet tross alt over 10 000 kroner, så jeg har IKKE lyst til å tape de pengene...:rolleyes:
Platetoppen er en Siemens, og kasserollene skal tåle induksjon. Noen ideer, tips eller erfaringer å komme med?:confused:
Slik gjør alle induksjonstopper jeg har prøvet! Jeg aner ikke hvordan teknologien bak induksjon virker men for meg virker det som om varmen kommer i bølger og derfor kommer lydene støtvis. induksjonstopper på jobben durer og piper veldig helt til det jag lager har fått riktig temperatur, da roer det seg.
Den vi har lager mye lyd, å spesielt vis det står flere plater på. Å vis vi bruker hurtig mode så bråker det kanskje ennå litt mer. Men noen ganger lager den nesten ikke lyd igjen:)
Nå har jeg lest litt mer på nettet, og er blitt litt klokere....eller kanskje ikke
Som dere svarer her ovenfor; noen bråker og noen bråker ikke - og dette gjelder også innenfor samme type/ merke platetopp(?!) Synes det er litt merkelig - kan det skyldes monteringen da, tro?
Støyen kan også muligens skylde type kasserolle som brukes (sandvichbunn / ikke sandwichbunn). Så i løpet av dagen skal jeg forsøke å speile et egg i min gamle, blytunge jernpanne. De skal visstnok være helmagnetiske og ikke lage støy. Hvis jeg tør da.... har ikke lyst å ødelegge muskedunderet :o (platetoppen altså - ikke stekepanna :p)
Vet ikke helt - da tenker jeg at det MÅ være noe galt med min Siemens, om du skjønner? Litt ulogisk tankegegang kanskje :o Har registrert at svært få klager på Siemens, men det virker som det er mange som er misfornøyd med Elektrolux sin.
Jeg får ta kasserolletesten i morgen, vi kom ikke så langt som planlagt med kjøkkenet i dag, så strømmen er fortsatt utkoblet. Men fra i morgen av får jeg komfyr, og da skal jeg skynde meg å bake Nannahs knekkebrød og nøttemuffins. Gleeeeeder meg! :D
Jeg fikk ikke testet med stekepanna i dag som planlagt, for vifta er ikke tilkoblet og da vil jeg ikke ha stekeos over hele huset.
Men jeg testet med en annen type kasserolle (Høyang Party?) og det virket som den bråker mindre enn stålpannen. Støtvis "during" fra 4 og opp til 6, jevn lyd fra 6-8 og litt skarpere lyd på 8. Og det var så høyt jeg gikk nå i kveld :p
Får teste ut powerboost i morgen - synes det var litt voldsomt å sette på fullt trøkk for å koke noen egg :D Jeg venner meg nok til det nå når jeg vet at det ikke er noe galt med komfyren. :)
Det må du ikke være redd for å kjøpe. Jeg hadde ikke byttet min ut selv mot betaling. Jeg er kjempefornøyd med den. Det at den bråker litt innimellom legger enn ikke like mye til alltid.
Elin
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.