< Tilbake til oversikten

Makspuls, noen som kan litt om dette?

index sa for siden:

Som relativt fersk innen dette med trening, har jeg kjøpt meg en pulsklokke for å få litt kontroll på belastningen i spinningtimene. Men jeg lurer litt på dette med maxpuls. I følge klokka som beregner maxpuls til 220 minus alder, skulle jeg hatt en maxpuls på ca 173. Under spinningen i går var jeg i en kort periode oppe i 178, og jeg var likevel neppe oppe i max (sikkert ikke langt unna da). Kanskje kroppen min føler seg yngre enn den er? Er dette med maxpuls noe som avhenger av hvor veltrent man er, eller er det et absolutt mål uansett fysisk form? Og hvordan skal jeg kunne finne ut av min egentlige max puls? Presse meg til jeg faller sammen?

nellie sa for siden:

Fra denne artiklen.

Der kan du også lese hvordan du finner din makspuls.:)

index sa for siden:

Se der ja, det forklarte jo en hel del! Da gjelder det bare å finne ut hvordan jeg kan stille pulsklokka til noe annet enn 220 minus alder. Og om jeg er riktig tøff, så klarer jeg kanskje å finne ut hva min reellle maxpuls er også...

Cyan sa for siden:

Her er formelen for makspuls som olympiatoppen bruker. Tror den er litt mer nøyaktig. I hvert fall i forhold til min makspuls, for jeg kommer også ganske høyt opp i puls i forhold til hva man skulle tro når man bruker 220-alder. Men det er nok kun en makspulstest som kan gi deg det mest nøyaktige svaret.

nellie sa for siden:

Tror ingen sånne standardformler er mer eller mindre nøyaktige enn en annen. Sikkert et greit gjennomsnitt, men..

index sa for siden:

Jeg har nå finlest bruksanvisningen til min nyinnkjøpte pulsklokke, men denne har ingen andre innstillinger for max puls enn at man legger inn fødselsdato og år og at den da regner ut 220 minus alder. Lurer på om jeg skal "lyve" på alderen for å få tallet litt mer sannsynlig, men det virker litt rart? Er dette vanlig, eller er det bare min pulsklokke som var litt for billig?

timich sa for siden:

På min kan man iallfall legge inn sin egen makspuls (den regnes ut automatisk ut fra alder, men man kan selv gå inn og endre på det hvis man vet at det ikke stemmer). Hva slags klokke er det du har, er det en Polar-modell?

index sa for siden:

Aner ikke hva den heter. Men det var en billig sak fra Clas Ohlson, ikke sikkert de har lagt inn justeringsmuligheter. Jeg har lett i manualen så godt det går, men finner ikke noe om mulighet for justering utover den med alderen. Tipper at om jeg gjør meg selv 8-10 år yngre enn jeg egentlig er så blir maxpulsen mer reell. Litt artig det også da...:D

BitTorres sa for siden:

Disse formlene kan være NOE unøyktige. Min alder er 42. Maxpuls skulle da ligge under 200. Den kan heller ikke trenes, sies det.
Mitt svar: Ikke det? Da jeg gikk på høykarbo lå den stabil på 192 det siste året. Etter overgangen til LK har den sklidd oppover. 208, 220, 232 og siste målingen 249....etter en løpetur på 17 km, med innlagte 3 km intervaller på maks fart. ¨Det finnes ingen fasit.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.