Har forstått at 1g protein pr kroppsvekt er passe, og da får jeg plutselig i meg aaaltfor mye av det :eek: (Veier ca 58kg nå, vil ned ca 4 kg til)
Bare på frokosten i dag har jeg fått i meg rundt 60g, så da bør jeg ikke spise mer proteiner i dag :confused:
Forkost var en kotelett, to egg, litt tomat, agurk, paprika og en halv avokado.
Fordelingen i følge diett.no blir 68% fett, 30 % protein og 1 % kh.
[size=3][/size]
Har ikke brukt diett.no før nå, så er litt overrasket over det ene og det andre...
Mandag var proteinene på 152g :eek:
Fordeling; 67%, 27%, 7%.
Tirsdag endte jeg på 106g...
Fordeling; 69%, 21%, 10%
(Hadde jeg hoppet over valentinesdesserten (lavkarbo sjokolademousse) hade jeg endt på ca 85g)
What to do?
En kotelett og to egg med litt salat er kanskje litt mye til frokost, men hva med resten av dagen, da?
Du kan godt spise en del proteiner , selv om det er over 1 g pr kroppsvekt, det blir ofte mer på lavkarbo, men en kotelett og to egg i samme måltid er ikke nødvendig. Det er for mange proteinkilder i samme måltid. Si du tar 130 g kjøtt pr måltid ganger tre, bare for å gjøre det enkelt som regnestykke, får du i deg 36 g proteiner tre ganger=108g. Jeg synes ikke det er mye. Spiser du mye ost i et måltid kan du redusere kjøttet til 100 g f.eks. Man må justere litt bare. Med ulike protein/fettkilder kan man få det til. Nøtter, fet fisk og egg inneholder ikke like mye proteiner som magert kjøtt og mager fisk. Og jeg regner med at du ikke spiser nettop 130 g kyllingfilet tre ganger som jeg skrev i eksempelet så da blir det lettere å få til. Jeg inntar 150 g ca dgl og det er over 3 g pr kroppsvekt, men det føles greit for meg. Om man trener , og særlig ved styrketrening, må man ha mer enn 1 g pr kg kroppsvekt. Du kan godt ligge på 2 g eller 2,5 g pr kg kroppsvekt. Det er ikke farlig om du har velfungerende nyrer. Og mange ligger på mer.
Nå skrev jeg at kotelett og egg i samme måltid er mye proteiner, men det er utfra en antakelse om at du spiser flere enn to måltider pr dag. Du kan leke deg inne på diett.no med menyforslag og se hvordan du kan komponere noe passende.
Det er ingen studier som viser at et proteininntak på tre-fire gram per kilo kroppsvekt vil være skadelig på sikt, så lenge du spiser variert og er frisk, svarer Ina. Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK.
Jeg måtte redusere inntaket av protein, og det funka for meg. Ligger på ca 1 gr per kroppsvekt, fordi jeg ikke trener. Kommer til å øke noe den dagen jeg begynner å trene. Men dette er noe man må prøve seg frem til.
En annen ting med mye protein, er at de kan øke blodsukkeret og dermed insulinutskillelsen, og det er det vi vil unngå på lavkarbo.
Som sagt, dette må du prøve deg frem på. Jeg hadde god effekt av diett.no, og lærte mer om hva kroppen trenger og hva som er overflødig.
Tusen takk for svar, dere :)
[size=3][/size]
Jeg er er vel noe mellom ketolyse og Fedon for tiden, mens jeg eda ammer...øøøh :rolleyes:
Spiser bare ren mat og lager alt fra bunnen av. En gang innimellom tar jeg meg f.eks et KarboLett rundstykke og kanskje et stykke lavkarbokake. Type 2-4 ganger i mnd eller noe. Jeg skeier ut hvis et av barna mine har bursdag, da spiser jeg kaker den dagen :D
Jeg passer på å spise karber fra grønnsaker og fløte/ost/cf o.l., og prøver å få nok fett, men har aldri tenkt på proteinene...
Prøver å ligge under 50kh pr dag, og det er ikke noe problem.
[size=3][/size]
Jeg pleier ikke spise så stor frokost til vanlig - jeg er mett enda, over 5 timer etter!!!!!
Så blir nok ikke så mye mer mat i dag. Altså jeg skal jo spise middag om et par timer, så får vi se ang kvelden.
Vanligvis spiser jeg 3-4 ganger.
[size=3][/size]
Du har helt rett, Yrla, jeg spiser ikke f.eks kyllingfilet tre ganger daglig, så det blir jo litt variasjon, ja :p
Jeg får bare fortsette og plotte inn på diett.no, så se hvor det bærer henn. Men foreløpig slapper jeg av mtp proteinene, da.
[size=3][/size]
Ellers trener jeg ikke (BURDE!!!), men jeg går en hel del turer med barna nå når jeg er i permisjon. Har de i søskenvogn, bare barna veier tilsammen ca 20kg, og vognen tror jeg er ca 15 + alle pakkenellikkene - blir en del å skubbe på i bakkene :cool:
Så tar jeg planken av og til...
Hvis man skal følge ketolyseprosentfordelingen og ligger veldig høyt på protein, blir det veldig mye i fett i forhold og dermed svært mange kalorier. Det er det som er ulempen. Jeg spiser ikke så mye fett derfor går det greit for meg å ligge høyt på protein. Tipper jeg bruker en del av det til energi. Jeg er veldig glad i kjøtt, hadde jeg spist mer egg istedet ville jeg fått redusert mengden. Beundrer de som klarer seg med mindre, og mer fisk. Fint du ikke bekymrer deg:) Og ja, å trille vogn er tungt ,og trener mange muskler, særlig i snø med masse drikkevarer på veg hjem fra butikken:)
Jeg spurte fordi at på Fedonsk kosthold så er det jo gjerne litt mer rom for masse proteiner og ikke så mye fett, mens på Skaldeman skal du vel ikke spise mer enn 20% protein og resten fett og litt karbo? Da bør man jo ikke spise aaaltfor mye protein, siden det går ut over fettandelen.
Siden du blander litt så ville jeg lagt meg sånn et sted mellom 1 og 2 gram pr kg kroppsvekt. Ikke noe særlig mer enn det.:) Nærmere 2 hvis du trener og rundt 1.5 sånn generelt. Ikke under 1.
Den burde vare en stund den frokosten, ja.:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.