< Tilbake til oversikten

En artikkel som vekker mer latter enn ettertanke

Cyan sa for siden:

Setninger som begynner med "Ny forskning viser at ..." uten noen som helst referanse til hva slags forskning dette er snakk om er alltid like troverdig.

Skulle ikke forundre meg om en del av denne forskningen har blitt gjort over en 4 ukers periode rett etter skifte fra høykarbo til LCHF, basert på dette utsagnet:

Hvem har vel ikke opplevd dette når sukkerabstinensene raser som verst i kroppen.

Men at man kan få "sykdommen" fettavhengighet stemmer jo forsåvidt. Kutter man på karbohydratene må man jo nødvendigvis få i seg mere fett :rolleyes:

Vibeke-67 sa for siden:

Det er jo noe i dette egentlig da, av og til er jeg litt svak i tankegangen må jeg innrømme. Så hvis flere grønnsaker gjør meg sterk i tankegangen, så skal jeg absolutt spise mer av det!
.............
svake menneske

Cyan sa for siden:

Etter litt googling fant jeg kilden :)

Zincite sa for siden:

Kostoktorn.se mente hun kom med dårlig dokumenterte påstander i artikkelen :)

Cyan sa for siden:

Jeg har skumlest artikkelen og er enig med kostdoktoren :p Jeg har ikke lest den så nøye da, men jeg la bl.a. merke til at den ene studien som gikk ut på hvor lenge man klarte å sykle på en ergometersykkel var gjort over 3 dager.

Zincite sa for siden:

Jeg kan som alle andre ta til meg og gi fra meg informasjon ganske selektivt. Men synes det er litt skremmende hvordan en del ting blir fremstilt som uomtvistelige fakta. Og nesten banket gjennom på grunn av egen tittel og få eller dårlige argumenter.

BenteR sa for siden:

Tror jammen jeg lever lavkarbo helt feil, jeg.:confused:
Når jeg leser dette:

• LCHF står for "lavt karbohydrat, høyt fett" og er en diett som er lav på karbohydrater og høy på fett. Ifølge dietten skal du erstatte det meste av inntaket av pasta, ris og poteter med fett.
  • Fettet bør helst være naturlig mettet, som smør, fløte, fet fisk eller kjøtt.

så lurer jeg på hva jeg lever som har byttet pasta, ris og poteter med mer GRØNNSAKER, og jeg må iallefall slutte og spise frø og nøtter eller bruke kokosolje....fettet skal jo være naturlig mettet:confused:

KarMa40 sa for siden:

De har jo rett i at man skal passe seg for det unaturlig mettede fettet, som margarin og transfett og ...:rolleyes:

Festina lente sa for siden:

Som det ble sagt så treffende i artikkelen; jeg blir så sliten av å lese dette...:D

Vibeke-67 sa for siden:

Du er nok litt svak i tankegangen du også :p

siljesfremgang sa for siden:

Huff, nei jeg skjønte ikke den artikkelen jeg... Må vel ha blitt for svak i tankegangen av denne kosten... :D

Bik sa for siden:

Dette skal vi angivelig få:

Disse sykdommene kan du få LCHF
Tykktarmskreft.
Brystkreft.
Økt inflammatorisk reaksjon som kan føre til psoriasis, revmatoid artritt (RA) og astma.
Depresjon.
Åreforkalkning (aterosklerose).
Aldersdemens.
Dårligere hukommelse.
Verre humør.
Fettavhengighet.

Gruer meg til å få et verre humør :p

BenteR sa for siden:

Merkelig at jeg fikk astma, psoriasis, depresjon, verre humør og dårligere hukommelse allerde da jeg spiste helt etter oppskriften, altså slik staten anbefaler, ifølge ernæringsfysiolog og diabetessykepleier.
Kanskje kroppen min visste at jeg senere skulle spise LCHF:rolleyes:

Bestemamma sa for siden:

Du glemte søvnighet!!!
Jeg ser frem til den dagen det blir en bivirkning av LCHF-kostholdet mitt....jeg er så våken hele tiden at det er en gru...:p

Hette sa for siden:

LOL!!

Skulle akkurat til å lage ein tråd om denne artikkelen..... Blir so oppgitt!!! Er ikkje rart folk blir forvirra!!! Huff.....

Bik sa for siden:

:d :d

Photobscura sa for siden:

Jeg lurer på om det menes at det er provoserende sånn i seg selv å spise lavkarbo? For det er vel egentlig en av få fullt beviselige poeng i denne "artikkelen". Det er bare å gå i dagpressens arkiv fra ca oktober og fram til nå, så levner det liten tvil om at det provoserer sterkt å spise sunn og naturlig mat. :)

Så man får tykktarmskreft fordi fettet setter seg fast i tarmene, altså! Jøss, hva jeg lærer i dag.

Festina lente sa for siden:

:p:D:p

langaard sa for siden:

Har følt meg så svak i tankene i det siste:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.