< Tilbake til oversikten

Meg eller en feil på diett.no?

EliseCerise sa for siden:

Jeg så det var noen som nevnte inne her at man kunne gå inn på diett.no og skjekke hvor mange karbo det er i diverse matvarer om man lurer på det! Det gjorde da jeg, men kan ikke skjønne svaret jeg fikk! Skjekket opp 8 gram maizenamel, og svaret jeg fikk var 28? hvorfor så mye? Blir det ikke riktig med 6,96 ca? :-/Mitt regnestykke var: 87/100=0.87*8=6.96? er jeg helt på bærtur her nå? 10 gram av 100 gram vil jo bli 8,7 eller? Så jeg mener jeg ikke kan være helt borte her? :confused: Eller er det diett.no som har riktig og jeg er helt dum på regning(som jeg alltid har vært)?

Glorfinia sa for siden:

Sikker på at du har lagt inn 8 gram og ikke f.eks. 8 teskjeer? Det er plent umulig at 8 gram maizenamel inneholder 28 gram karbohydrater. Et gram er et gram liksom. ;)

TrillTrall sa for siden:

De der to punktene med maizena er det en bruker som har lagt inn og det ser ikke ut som det er maizenamel heller, men paibunn eller noe, i alle fall på punkt to der. Det er ikke alltid diett.no er til å stole på.

Lillemy71 sa for siden:

Diett.no skal man ikke stole blindt på ettersom mye av det som er lagt inn her er copy/paste fra andre steder. I tillegg blir matvarer som brukerne legger inn etterhvert "publisert" og det kan jo være en stor feilkilde. Jeg har funnet mye feil på matvarer der.

Ser det er mange som stoler blindt på diett.no, spesielt på hva de får i seg av mineraler/sporstoffer. Personlig synes jeg at diett.no bare bør være retningsgivende og et hjelpemiddel til å ha sånn ca kontroll på daglig inntak når man er i startgropen og ikke helt har kontrollen.

Cyan sa for siden:

Jeg tror du blander gram og prosent, og så tror jeg ikke at du har tatt med i betraktning at det er energiprosenter det gjelder ..? Det er i hvert fall fysisk umulig at 8 gram maizenamel inneholder 28 gram karbohydrater ...

Om man kan stole på Diett.no: det fungerer veldig bra som en rettesnor, og om du legger inn matvarene selv etter hva som står på pakningen og bruker disse blir det ganske nøyaktig. Men man skal være forsiktig med å stole blindt på det, i hvert fall dersom man bruker matvarene som andre har lagt inn.

EliseCerise sa for siden:

Det var meg :p det sto på energi i stedet for karbohydrater! Herregud, så dum jeg er! Men utregningen min var det ikke noe feil med :) Jaja, da ble det oppklart også!

jeg asså, kløne...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.