Hei,
Jeg fikk så mange gode råd og god hjelp i tråden om pus på biltur,at jeg forsøker meg med nytt dilemma.
Som nevnt i tråden om pus skal jeg flytte, og i den forbindelse har jeg snakket meg nåværende huseier om oppsigelsestid av leiligheten. I kontrakten står det 3 måneder, men muntlig skulle han være behjelpelig med ihvertfall 2 måneder. Dette minnet jeg han også på i oppsigelsebrevet. Jeg bor i en by der husleieprisene er enorme, og han ville prøve seg på en ny husleie som er 3000 kr mer i måneden enn det vi betaler,nå altså fra 12000 til 15000. Jeg syns dette var helt absurd og at leia ikke står i forhold til standard. Sa selvfølgelig ikke dette høyt, for i denne byen overrasker ingen pris meg lengre... Dette er 2 uker siden, og ingen har ringt. Ifølge jungeltelegrafen er det noen som kan være interessert, men prisen er altfor høy. Dette har vi prøvd å hinte om 2 ganger. Ret før helga satte han ned prisen til 14000 og økte m2. Fremdeles ingen som har ringt. Dette kan jo også gjennomskues av folk som leser annonsene.
Jeg forstår at vi har oppsigelsestid og er kontraktsfestet til å måtte betale i opptil 2 måneder, men det jeg har problemer med er at vi blir den lidende part på grunn av at han er litt grisk. Hadde han hatt den samme husleia som vi betaler nå og ikke fått noen, ser jeg at vi selvfølgelig betaler. Men nå må vi betale for at han vil prøve seg på en husleie som ikke står i forhold til standard eller markedet generelt slik det er nå. Det er bare til å sette seg ned på Finn.no og sammenligne litt og kanskje stikke fingeren i jorden...
Er det jeg som er helt på tur og bare må innse at slik er det og at han har sin fulle rett til å gjøre dette, eller har jeg et poeng?
Ble litt langt dette, men takker på forhånd for innspill;)
Det er strenge regler for heving av husleie og han har ikke lov til å heve din husleie fra 12til 15sånn uten videre.
Ta kontakt med leieboerforeningen og meld deg inn så får du hjelp. Det er ufattelig mange huseiere som tror de kan sette opp husleie akkurat som de ønsker, men slik er det altså ikke.
Som jeg skjønner det har han ikke hevet trådstarters husleie, men vil heve husleia for neste leieboer. Dessverre har ts lang oppsigelsestid, men ville sluppet unna en del husleie dersom de hadde fått tak i nye leieboere. Med den nye prisen er det ingen som vil leie og ts må betale ut oppsigelsestiden. Sånn sett tror jeg ikke huseier gjør noe ulovlig, strengt tatt.
Ja, jeg skrev det kanskje litt krokete, men husleia heves for nye leietakere. Jeg mener egentlig at huseier setter oss i en vanskelig situasjon siden han setter ny husleie for høyt i forhold til markedet og standard. Slik at vi da ikke kan løses fra kontrakten tidligere slik avtalen var. Hadde han beholdt den husleien vi nå betaler ellet satt den opp innen rimelig grense hadde han allerede hatt nye leieboere og vi kunne blitt avløst fra kontrakt. Men det er kanskje bare drømmetenkning fra min side? Han kan sikkert bare gjøre det han vil med ny husleie helt fram til vår kontrakt går ut uansett, og at muntlig avtale ikke gjelder. Jeg er bare så utrolig lei huseieren, og syns han er lite velvillig og behjelpelig som han så fint preika om for noen uker siden:mad:
Men, uansett, takk for innspill:)
Jeg leier ut en leilighet og jeg hadde nok gjort det samme.:o Hadde ikke unnlatt å sette opp husleia for å bedre sjansene for at den som skulle flytte ut kunne flytte før oppsigelsestiden. Han kan jo ikke PLUTSELIG sette opp husleia, når de nye har flyttet inn..
Nei, jeg ser den. Jeg er kanskje bare sur for at han ikke kan være litt mer realistisk og dermed løse problemet med en gang. Jeg er klar over at han ikke skal lide noe økonomisk tap ved å løse oss fra kontrakten tidligere, men reagerer kanskje bare på hans måte å gjøre det på samt hans svær dårlige gangsyn når det gjelder pris kontra standard etc.
Men ja, jeg ser den altså.
Det er helt syke tider der ute, som du sier. Det jeg tar for leiligheten min er latterlig. Skjønner ikke at noen vil betale det. Men det var til og med mange som var interesserte da jeg la den ut. Betaler jo skatt på husleia jeg får inn, så har ikke så dårlig samvittighet, men.. Litt.:p
Huff, vanskelig situasjon, men desverre tror jeg han er i sin fulle rett til å gjøre det... Håper han likevel finner nok, så du slipper litt billigere unna...
Vi har vært utleiere tidligere og hvis dere har en standard kontrakt som sier gjensidig oppsigelsesplikt på 3 mnd, ja så må dere betale i 3 mnd fra dags dato oppsigelsen er skriftlig. Om han i de 3 mnd gjør alt i sin makt for å skaffe nye, eller sitter på ræva si og gjør intet er for så vidt likegyldig for dere. Utleier velger selv om han skal ha nye inn etter 3 mnd eller om han ikke leier ut enda. At han sier han skal la dere slippe betale i 3 mnd fra den dagen han får tak i nye leieboere FØR 3 mnd fristen, jau det er jo flott for dere. Men dere kan ikke KREVE dette av han.
Det måtte dere i så fall ha krevd regulert i leiekontrakten FØR dere signerte, men da hadde ikke jeg som utleier leid ut til dere ihvertfall ;)
Så er nok bare å smile pent og være takknemlige for at dere har fått leie hans hus/leilighet :)
Har vært utleier selv og har god erfaring med dette og vanskelige leieboere. Havnet i forliksrådet pga noe liknende og leieboeren tapte så det sang, 2 ganger...
Jeg hadde selvsagt idiotsikker utleiekontrakt, så når han fant ut at han ikke kunne vri se unna så bare slutta han betale....dumt. For er det noe jeg har så er det for mye penger og alt for god tid. Så da tapte han igjen, ble i bunnløs gjeld, kemneren trekk i lønn, han får aldri mer lån de neste 10 årene. Synd for ungen hans, samboeren hans og familien hans. Men det dummeste han gjorde var å kødde med Hypah. Og vet du hvor mye han skyldte meg? 8800,-!!! I dag er jo det beløpet 3 doblet. Gjett 3 ganger om jeg har lagt inn varsling på telefonen min om 10 år om at jeg skal opprettholde kravet mitt overfor han?? Dette sørger nemlig for at han fremdeles blir registrert med betalingsanmerkninger og fremdeles ikke får lån de neste 10 årene..hehehe.
Både jeg og mora mi betalte regninger og overholdte forpliktelser. Levde heller på vann og ingenting fremfor å gi faen i andres liv.
Ære og ansvar lærte jeg og forventer det samme av andre voksne. Det er fremdeles stor forskjell på det å ikke ha evne og det å ikke ha lyst.
Skal oppklare litt mer. Min leieboer inngikk en ny leiekontrakt med en annen utleier mens han fremdels var bundet av oss.
Han trodde vi ville være greie mot han og la han flytte ut før tiden og slippe betale 2 steder. Vel, DET kunne han altså ikke fordi det passa meg midt i ræva enkelt og greit.
Men siden han mente vi var så dyre (hadde da bodd hos oss i 2 år allerede :eek:), så ville han flytte ut. Fett nok det, men oppsigelsestid er oppsigelsestid og jeg har da andre ting å drive med enn å være "curlingforeldrene" til en voksen mann på 27 år med familie?
Så der begikk han en major feil og stod til ørene i dritt fordi han selv ikke hverken brukte hodet eller informerte oss. Kunne vel ikke lese heller antar jeg.
Det er da vel ingen av oss utleiere som driver veldedighet overfor dårlige betalere er det vel?
Hmmm..:rolleyes:Livet er ikke enkelt, jeg betaler med tungt hjerte:D
Funderer på og flytte til et sted , der jeg kan leve helt fritt, uten begrensninger! I en lavvo på vidda kanskje:p
Kan gjerne blø fra hjerte, sjel og det som er for min del, så lenge du betaler dine forpliktelser. ;)
Det vitner om ære det. Jeg er jo heller ikke glad for å betale i dyre dommer for årsavgift, bensinavgifter, veiavgifter, men nå er det nå engang slik i de voksnes verden at slike ting gjerne følger ad det å ha bil...
Men det med lavvo var jo ikke så dumt. Jeg foreslo jo at min leieboer kanskje heller burde vurdere å flytte inn i telt i skogen, så slapp han forholde seg til å betale regninger og slikt no tull.
jaja, jeg knuste ham regelrett i forliksrådet og han ble vel sterkt frarådet å gå til retten for å unngå betale 8800,- fordi han hadde i realiteten kun en prosedyre: "Jeg har ikke lyst til å betale fordi jeg synes den leiekontrakten er så urettferdig"....
Men nå skylder han jo vel rundt 23-24000,-
Verden er et urettferdig sted for dårlige betalere, oi så synd jeg synes på de...:D
For the record: Jeg brukte altså nesten 8000,- i egne penger for å bare få ham dømt i forliksrådet. Jeg gjorde det til prinsippsak, man skal ikke barekunne sno seg unna.
Så han skyldte meg 8800,-, jeg brukte 8000,- i fly, reise, rettsgebyr, avgifter for advokat og Kredinor bare på å få faenskapet dømt av prinsipp.
Så jeg var den store taperen her...;)
Sånne som han finnes det flust av i samfunnet og de snor seg unna pga folk ikke gidder bruke penger på å ta de, vel, jeg er som en lemen om jeg har den riktige motivasjonen :D
Nå ser jeg bort fra Hypahs sak.
Om huseieren ikke få inn ny leieboer pga prisen vil han sette den ned, men om han gjør det før det er en mnd igjen er ikke noe jeg ville hatt forhåpninger om. Har du funnet ny leilighet/hus og må ut med to mnd leie på en gang nå da?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.