Saken er at jeg trenger starthjelp til bilen.
Den står mye ubrukt og for et par uker siden ville den ikke starte.
i Går fikk jeg låne en slik starthjelp (gul biltemasak), men det var fortsatt ikke tegn til å få startet bilen når den stod og surret og gikk.
Jeg har ikke brukt denne typen før (bare startkabler) og eieren var bortreist så jeg lånte den av konen som egentlig heller ikke var sikker på hvordan den skulle brukes :rolleyes:
Da jeg sjekket testknappen stoppet den på det gule feltet. Viser det batterispenningen på bilbatteriet?
Etter å ha forsøkt å starte bilen et par ganger stoppet den helt ned på det røde - altså ingen spenning i det hele tatt :(
Når jeg prøvde å starte bilen med generatoren (eller hva det nå var) på, stoppen nesten dingsen.
Jeg fikk ikke start på bilen. Jeg kjenner ingen som eier startkabler og bilen står med nesa inn mot et gjerde og det er ikke lett å skulle trille den igang akkuratt - og det går vel heller uansett ikke med inj-motorer?:confused:
Så hva gjør jeg?
1. Ringer NAF og får veihjelp og gjør et forsøk på å starte og bruker opp en veihjelp? (får bare 2 gratis i året)
Eller
2. Får svigerfar til å kjøre meg til biltema og kjøper nytt batteri med en gang og håper på at det er nok...?
Om det ikke hjelper må jeg jo uansett ringe NAF og få veghjelp for å se om det er noe galt med dynamo/og/eller starmotoren i tillegg:( og få tauet bilen til verksted.
Saken er at om en uke MÅ bilen fungere da jeg skal avgårde med masse baggasje og rekke et fly...Så jeg begnner å få dårlig tid :eek:
Så du mener jeg bør reise å kjøpe batteriet først og deretter ringe etter veghjelp om den fortsatt tuller?
Ikke prøve å redde det gamle først?
:confused:
Jeg har ikke byttet batteri på den før så vidt jeg kan huske... kjøpte bilen for nesten 4 år siden... vet ikke om det var nytt da, kjøpte den gjennom forhandler, brukt.
antageligvis gammelt batteri da :ja:
Og det er bare å skifte ut.
Men ringer du naf, forklarer situasjonen, så kan de kanskje si på tlf. hva som er galt :)
(Be om å bli satt over til lokale nafstasjonen viss du ringer hovednr.)
Sjekk vannet i batteriet, prøv å trillstart om det går og få kjørt bilen hjem. Lån en batterilader for å se om du får full-ladet batteriet.
Om du fortsatt går tom for strøm er det A) dynamoen som er gåen, altså det lades ikke eller B) noe elektronisk stjeler strøm på bilen. Det første er lett å sjekke, det andre litt vanskeligere :)
Batterier kan gå tomme uten forvarsel, særlig når de har noen år på baken, bilen ikke kjøres på langtur hver uke, noen mil typ, som jo lader opp batteriet igjen, og det er kuldegrader.
Jeg stemmer også for nytt batteri og svigerfar til å hjelpe og bytte. Google også nøyaktig modell-navn og battery, har du flaks finnes det en you-tube-film om akkurat det du trenger.
(Min svigerfar gjør i alle fall meg nervøs, sånn i spesifikke praktiske gjøremål og jeg liker å være forberedt)
Bytte batteriet klarer jeg mist like godt som svigerfar. Trenger ikke youtube til det :p
Problemet er at det er 1 mil til nermeste biltema og jeg kan ikke ta med meg et jæ... tungt batteri på bussen... det har jeg ikke rygg til:o
Konklusjonen har falt på (etter hjelp her inne og konsultasjon med NAF) at vi reiser og kjøper nytt batteri som jeg skrur inn og håper på at motoren starter greitt etterpå. Om den ikke gjør det ringer jeg etter veghjelpen.
Jeg har ikke behov for å bruke bilen på noen langtur hver uke, og jeg har ikke råd til å bare dure avgårde i timesvis og bruke opp en hel bensintank på "ingenting" en gang i uka heller. Sånn det er nå holder en full tank i 1-2 mnd og det kan jeg leve med :)
Vi bor midlertidig i studentleilighet og har ikke tilgang på hverken garasje eller strøm i nærheten av bilen, så motorvarmer eller nattlading er umulig.
Vi bruker bilen sjelden, men er helt avhengig av å ha den når v skal avgårde hele gjengen på fere om sommeren, handle inn stort til uka, reise på hytta (der er vi hele sommeren og der er det ikke en eneste buss). Men nå i vnterhalvåret bruker vi mest buss, bybane og bena.
Bruker bare bilen til butikken når vi skal ha storhandel max en gang i mnd (15 min å kjøre), noen ganger til nermeste senter i nødsfall (8 min å kjøre) eller om vi skal en tur til svigers (20 min å kjøre). Bilen har stått uten strøm nå i 2 uker og det er bare en gang jeg har vært i beit og absolutt burde hatt den i drift på den tiden.
Jeg har vurdert flere ganger å kutte ut egen bil, men da kan vi ikke dra på ferie hjem til min familie som bor 35 mil unna, vi kan ikke komme oss på hytta og vi kan ikke handle stort.
Vi trenger bil, bare med litt ugjevne mellomrom:o
I tillegg har jeg syke svigerforeldre som også trenger vår hjelp innimellom...
Skal høre med min bil-autist til samboer, men mener at du ikke trenger å bruke en hel tank for å få ladet batteriet, mer snakk om en time halvannen motorvei-kjøring, slik at motoren blir helt, helt varm og slutter å trekke på batteriet og i stedet lader det. Tror de literene med diesel/bensin i lengden er billigere enn nytt batteri, særlig når flatt batteri passer så dårlig.
Jeg ville nemlig ikke klart å bytte batteri. I vår forrige -07-modell, kreves det to personer, overkroppstyrke og spesialverktøy. Bil-autisten min reiste på verksted uten å skjemmes etter ett forsøk.
Et bilbatteri har en beregnet levetid på 5-7 år. Om det har stått tomt for strøm i to uker må du regne med at det er såpass skadet at det uansett ikke er særlig brukbart. SÅ jeg ville kjøpt nytt batteri, så slipper du de problemene på noen år. Tipper du får et nytt til 6-800,- på f.eks. Biltema avhengig av type/størrelse.
Hvor lenge du trenger å kjøre for å fullade kommer an på mange ting. Hvor høy ladespenning dynamoen gir, hvor mye forbruk du har innkoplet etc. Men om bilen hovedsaklig brukes til 5-10 minutters turer med varmeseter, varmetråder og vifte på full guffe så kan du egentlig ikke forvente at batteriet skal få den ladingen det trenger. Vær litt forsiktig med forbruket, så tipper jeg du vil ha strøm nok på ditt nye batteri selv om du ikke kjører så langt hver gang.
Hva med å kjøpe en batterilader? De koster ikke all verdens på Biltema. Er det ikke sånn at bilbatteri tappes om bilen blir stående ute i kulda? Et tips kan også være å ta det inn i varmen hvis det går lang tid mellom hver gang bilen brukes.
En halvtime i god fart pleier og holde til å lade opp batteriet. Ellers anbefaler jeg batterilading med jevne mellomrom, se om dere kan lade hos kjentfolk når dere er på besøk, eller på hytta eller på jobb mm.
Batteriet trenger ikke være helt ødelagt selv om det er helt dødt nå, jeg ville faktisk ringt naf og fått starthjelp og så kjørt en halvtimes tid.
Kort-kjøring som du beskriver er ikke sunt for bilen, ikke bare for batteriet men også motoren og ikke minst eksosanlegget. Det blir liggende fukt i anlegget fordi det ikke blir varmt nok på den korte turen, og du kan redusere levetiden til bilen generelt.
Bruk en butikk som ligger langt nok unna til at du får opp normal temperatur på motoren et par ganger i uka. Legg inn jevnlig batterilading, og velg gjerne en vei du kan gasse på litt når du skal noe, enn å kjøre i boligfelt med lavere hastigheter. En bra bakke hjelper også kjapt med å få opp temperaturen i motoren. Dette basert på anbefalinger fra min sambo som jobber som kundemottaker på bilverksted, og som får inn MANGE som er i samme situasjon som deg :)
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det finnes "bil-klubber" der man kan leie bil etter behov, og hente den på fast plass og levere på fast plass. Oslo har ihvertfall slike bil-klubber, kan du ikke sjekke om det kan være en bedre og rimeligere løsning for dere?
Et elleve år gammelt batteri som har stått uten strøm i to uker? Sorry, men dette blir aldri bra igjen. Du kan selvfølgelig prøve å lade det (husk å kople fra batteriklemmene først ellers kan du skade elektronikken i bilen), men det vil aldri bli 100%. Og på kalde dager kreves det et bra batteri for å få liv i motoren. En Golf har heller ikke verdens største batteri, så prisen burde være overkommelig..
Kjøp nytt batteri og gjerne et på minst 65ah, helst mer. Deretter anskaffer du deg en batterilader som sørger for at batteriet ditt topplades et par ganger ila året.
Å kjøre en halvtime som noen sier er aldri godt nok for å lade batteriet helt opp.
men kan være nok til at du får start etterpå, men ikke drøy for lenge da.
Kjøpe en starter kan og være tips om bilen er veldig gammel og du ikke har råd til batterilader og nytt batteri.
Et godt batteri koster fort 1000-1200,- en god automatisk bilbatterilader rundt 13-1400 kroner. men verdt det om du må kjøpe nytt batteri annethvertår :)
takk for mange gode tips her :)
Nytt batteri er kjøpt og innstallert og bilen går igjen heldigvis. :)
Det er mange grunner til at vi har beholdt bilen:
*Vi skal ikke bo her så lenge og i neste bopel har vi forhåpentligvis garasje og sannsynligvis lengre veg til byen (vi leier studentbolig)
*Det er fortsatt nesten 30000,- i lån på bilen og det lønner seg altså overhode ikke å selge den. (får kanskje nok til å betale ned lånet, men da står jeg jo uten bil, og jeg vil ikke ha råd til å ta opp nytt billån på mange år...)
*Jeg trenger å vite at jeg har bil i tilfelle det skjer noe akkutt (har en meget syk svigermor og gamle foreldre som bor langt unna). Det kan jeg ikke planlegge og bestille leiebil/bilringbil for og jeg kan heller ikke være sikker på å få tog/flybilett på kort varsel... kjenner flere som bruker bilringen, men de kan ikke regne med at de kan få bil når de vil/trenger den - og iallefall ikke på kort varsel.
Flott! Skjønner godt at dere ikke vil være uten bil. Vi har to, pluss en veteran og to Vespaer i garasjen. Man må jo ha kjøretøy, sånn er det bare...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.