Jeg lurer litt på hvorfor lettprodukter ikke er bra. Tenker da på f.eks matfløte, lettrømme, kaffefløte, skyr og slike ting. Grunnen til at jeg lurer er at jeg må passe kalorier samtidig som karber hvis jeg vil ned i vekt. Jeg er normalvektig (bmi 24) men har lyst å ta vekk noen kilo. Når jeg bare teller karber og holder meg til ca 30 - 40 så står vekten stille. Den går jo hvertfall ikke oppover og det er jo bra :) Men når jeg samtidig passer på at jeg ikke får i meg mer enn ca 1600 kcal så går jeg sakte ned i vekt.
Jeg er ikke redd for fett, men det blir så veldig fort for mye kcal av å spise seterrømme og kremfløte, jeg er veldig glad i fløte! :) På de lettproduktene jeg har lest på så kan jeg ikke se at det er tilsatt noe stivelse eller andre greier. Mange av svarene jeg har sett i andre tråder går på at vi må ha fett for å få energi, men jeg får for mye energi hvis jeg bruker "fete" produkter.
Spørsmålet blir da, er det usunt for kroppen og holde seg til litt lettere produkter slik at kcal blir ok?
For oss som må telle kalorier også for å gå ned i vekt så synes ikke jeg det er noe i veien for å bruke lettprodukter som ikke er tilsatt sukker eller annen "dritt" for å erstatte fettet som er tatt ut. Ting med kunstige søtningsstoffer og masse stivelse er det ingen grunn til å spise for noen. :)
Det er vel forskjell på produkter som er fettredusert og produkter som er utblandet...
å minske litt på fettet er ikke farlig tror jeg, så lenge du spiser naturlige produkter og ikke blandigsskvip som fx lettmargarin:(
Takk for svar! Det er det jeg også har tenkt, at det må jo være greit med lette produkter så lenge det ikke er tilsatt andre saker. Men så står det så mye rundt på forum her om at det kun er fete produkter som skal brukes så ble litt i tvil.
og så er det vel at man blir litt fortere sulten, altså at man spiser mer, dersom man mesker seg med lettprodukter istedet for the real sh*t... Jeg har samme problemet, men prøver å få i meg mer salat/grønnsaker istedet for å kutte ut på de gode fettproduktene. yum!
Du er normalvektig, men vil likevel ned i vekt. Det innebærer at du ønsker å sulte kroppen din slik at den ikke får den energien den trenger. Klart det virker, men direkte sunt for kroppen kan det vel ikke sies å være...
Index - 1600kcal kan vel ikke kalles å sulte kroppen akkurat.. Og normalvektig på bmi 24 og nomalvektig på feks bmi 22 er ganske mange kilo forskjell med min høyde..
Så du må gjerne utdype hvorfor det ikke er sunt, hvis ikke så overser jeg det ganske useriøse svaret ditt.
Bra svar her. Noen trenger fettkilder og bruker da de mest fettrike oster osv istedenfor smør, olje etc, men man kan selvsagt spise de med mindre fett så lenge fettet ikke er erstattet med karbohydrater. Om jeg spiser en middels fet ost blir det til at jeg spiser mer av den enn en som er fet, for å bli mett. Men om jeg trenger proteinene i den er det jo et greit valg men da tillegger jeg fett fra en annen kilde. Energi må jeg jo ha. Om du er redd for slike produkter ville jeg holdt meg unna fløte men også andre med fett og karbohydrater som yoghurt, melk, geitmelk. Rømme med mindre fett har mer karbo så det er ikke noe bedre å skifte ut den feteste hvis du vil ned i vekt eller beholde vekten. Rømme creme fraise har minst karbo.De fløtene med minst karbo er de feteste. Jeg spiser hverken rømme eller fløte fordi de inneholder både fett og karbo og fordi en del sier de stopper opp i vektnedgang ved bruk av demselv om det nok er snakk om mengder også, selvfølgelig, man må jo ikke innta slikt i det hele tatt. Man kan spise andre fettkilder. Her kan du selv se:www.lavkarbo.no/matvaretabell/melk-og-melkeprodukter
I begynnelsen klarte jeg ikke å spise de feteste ostene og spiste fett fra olje isteden i tillegg til mager ost. Jeg spiste faktisk så mager ost som så lett ost fra Synnøve Finden. Det ble da en proteinkilde fremfor en energikilde. Jeg foretrekker edamer med 27% fett og den fete greddost bruker jeg som "dressing" fordi den er så fet.
Pass bare på at du ikke inntar for lite fett for da er det lett å hive i seg karbohydrater av ren energimangel. Om du sjekker hva du inntar på diett.no kan du se hvor mye prosent du inntar av fett ved å trykke på k.diag på høyre side. Det bør ihvertfall ikke være et mindre tall enn protein. Du tenker fornuftig synes jeg, for noen må se an kaloriene, og for noen metter fett mer enn proteiner, andre synes det er omvendt. En kombinasjon i samme måltid metter best synes jeg. Du kan kanskje også redusere på proteinmengden om du blir så sulten at det blir mye kjøttspising og da gi rom for mer fett. Mange må se an kaloriene når de har lite igjen å gå ned så du er ikke alene.
Det er ingen problem med og få i seg NOK næring, spise helfete produkter OG ligge under 1600 kalorier/ 20 g kh pr dag :)
Mengden og porsjonene kan virke mindre, men de er jo da mer energitette og vil holde deg mett. Jeg må også ligge lavt i kalorier, men jeg unngår i stor grad og bruke "lettprodukter" - og bruker heller litt mindre mengde av helfete produkter istedet. I starten var det uvant med små porsjoner, men det går seg til og jeg er svært sjeldent sulten selv med noenlunde lavt energiinntak :)
For det må må jo være fordi du vil spise mer i mengde som gjør at du ønsker og spise produkter med mindre fett i eller?
Jeg tenker at filosofien er å spise rene matvarer, derfor foretrekker jeg og spise helfete matvarer, istedet for fettreduserte, da noe av den opprinnelige "næringen" vil være fjernet.
Ofte kan fettreduserte produkter ha noe økt karbohydratinnhold, bare så du er obs på det også.
Takk for mange gode svar. Jeg ser poenget med å bruke helfete produkter, men som du skriver Nerthus så er det fordi jeg da synes porsjonene blir så små at jeg ikke blir mett. Det går nok mye på psyken min, men skal jeg holde meg til 1600kcal og helfete produkter så går jeg rundt og har lyst på noe hele tiden for føler at jeg ikke får nok mat.. Jeg har blitt flinkere her men har nok en del å jobbe med når det gjelder mengden mat. Legger inn maten min på diett.no og der ligger jeg ganske bra i fordelingen. Tar høyde for at lettprodukter har litt mer karber, og legger dette inn i tellinga. Hovedmåltidene går ganske greit, men jeg er så glad i meieriprodukter og så må jeg ha litt hvitt i kaffen. en skvett fløte i hver kopp blir ganske mange kcal i løpet av en dag og jeg er like sulten etter en kopp kaffe uansett om jeg bruker kaffe-fløte eller kremfløte.. Og så er jeg så glad i grønnsaker med litt dip til helgekos, og da blir det også fort mye kcal med seterrømme..
Men jeg får gå noen runder til med meg selv å prøve å minske porsjonene litt og bruke stort sett fete produkter. Takker for mange reflekterte synspunkter! :)
Jeg bytter ut helfete med lettprodukter når jeg skal bruke mye.. F.eks hvis jeg skal lage gryte med Creme fraiche bruker jeg lett-varianten fordi at to bokser helfet creme fraiche gir omtrent dobbelt så mye kalorier. Skal bare ha en klatt Creme fraiche ved siden av noe velger jeg heller den fete varianten.
Går så bra så.
Det er ikke så viktig for meg å spise 100% naturlig hele tiden.. For meg er det mer viktig at jeg skal føle meg vel med det jeg spiser, noe jeg ikke ville gjort hvis jeg måtte begrense meg så mye som jeg hadde måttet, hvis jeg hadde brukt den helfete varianten.
Du må gjerne synes jeg er useriøs, det er du i din fulle rett til å gjøre. Men jeg personlig synes det begynner å bli litt skummelt når du begynner å blande lavkarbo med lavkalori på denne måten. Lavkarbo baserer seg jo på at man med stabilt blodsukker holder insulinutskillelsen og dermed fettlsagringskapasiteten på et minimum, og at man dermed ikke trenger å tenk kalorier overhode da kroppen kun bruker det den trenger og skiller resten ut. Når du da etter å ha kuttet ut karbohydrater også begynner å kutte i fettet, hvor skal kroppen din hente energien sin fra da?
Jeg synes ikke du kan si at når man lever lavkarbo, så trenger man ikke tenke på kalorier overhode.
Jeg er av de som må tenke passe mengde kalorier for å gå ned i vekt. Jeg går faktisk opp i vekt ved for mye kalorier, og jeg ligger på under 30 kh om dagen uten unntak!
det er ikke sant at overflod av fett utskilles, og ved overflod, hvordan kan da kroppen ta av det lagrede fettet? det er bare å akseptere at noen må passe på kaloriene ved vektnedgang. Det er et faktum. De som "heller innpå med fett" som Dagbladet har skrevet om de går ikke ned, så rart! puh
For mange er det slik, men ikke alle. Noen må være forsiktige med mengdene også. Men for de aller fleste så regulerer dette seg selv. Kaloririk mat er oftest fettrik mat, og de færreste av oss klarer vel å spise mengder av denslags uten å bli overmett og uvel.
Jeg har ikke telt kalorier en dag mens jeg har gått på lavkarbo, men vekten har gått jevnt og trutt nedover likevel. De få gangene jeg har lagt inn dagsplanen mim på diett.no ser jeg likevel at jeg ligger relativt lavt på kalorier, men det har på ingen måte vært tilsiktet. Men andre har jo mer problemer med mengden man spiser enn meg, så da er det vel mekanismer her også som trenger å gå seg til.
Yrla: Mener du at kroppen lagrer fett selv med minimal utskillelse av insulin? Hvordan foregår dette? Det kan godt være at du har rett, men alle bøker jeg har lest om temaet så langt sier nå det motsatte. Kan det være individuelle forskjeller her også?
Det høres sannsynlig og fornuftig ut. Problemet oppstår da når ens eget syn på idelavekt ikke sammenfaller med kroppens ditto. Vil ikke da redusert kaloriinntak lett kunne føre en inn i jojoslanking igjen? Med en kropp som får for lite energi og går inn i sparemodus etc. Jeg ville vært litt redd for hva dette ville gjøre med forbrenningen over tid, men jeg er kanskje litt overforsiktig på dette nå...
Det er temmelig individuelt dette med insulin. Enkelte av oss har vært så insulinresistente at vi faktisk klarer å legge på oss også på lavkarbo, men da har det ingenting med maten å gjøre, men at kroppen fortsatt ikke klarer å justere ned insulinet selv om blodsukkeret normaliserer seg.
Jeg snakker av egen erfaring, altså.
Ellers er det jo ikke nødvendigvis noe galt med lettprodukter, så lenge det er snakk om fettredusering, og ikke at fettet er byttet ut med noe annet. Av meieriprodukter så er det vel ikke så mye annet enn fettreduksjon, er det vel? Jeg finner i alle fall ikke noe som indikerer det.
Jeg tror at det er tilsatt noe karbohydrater i noen av produkta som er fettredusert.. Er ihvertfall det jeg har lest. Men kan jo hende at karbohydratinnholdet øker pga større konsentrasjon.. ? Det er ihvertfall mer karbo i det som er fettredusert.
Ja, det er vel ofte litt mer karbohydrater i fettreduserte melkeprodukter. Men det er snakk om type 1-2 gram ekstra. For noen som spiser ketogent er det sikkert mye, men for de som spiser litt mer karbohydrater har det ingenting å si..
man må tenke på type karbohydrat også, hvor høy GI den har.
fruktose har f.eks GI 22 og laktose 45.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.