Jeg tåler dårlig kunstig søtning. Som alle andre tåler jeg dårlig sukker også. Søtning gir meg ofte magebesvær, og sukker blir jeg tjukk av. Nå er jeg ferdigslanket og vil ha et alternativ til kunstig søtning. Jeg har flere ganger vært inne på tanken om honning - honning er et naturprodukt, noe jeg er mer positiv til enn kjemisk framstilt/bearbeidet søtning. Dette inkluderer jo sukker; det er ikke mye med hvitt strøsukker som minner om planten det kommer fra.
Idag leste jeg denne artikkelen på Marks Daily Apple: www.marksdailyapple.com/is-honey-a-safer-sweetener/#axzz1lsFcFm1n og synet mitt på honning ble enda mer nyansert. Som med alle andre matvarer er det fordeler og ulemper med honning også, og det henger ofte sammen med hvor bearbeidet matvaren er. Hittil har min største innvending mot honning vært den glykemiske belastningen - såvidt jeg har skjønt gir honning nesten like høy blodsukkerstigning som vanlig sukker. Det er altså søtning som må brukes med forsiktighet, iallefall for oss som lett pakker fett på kroppen ved nærvær av sukker.
Jeg er svak for paleo-tankegangen og paleo-kosten og kunne tenke meg å bevege meg mer i retning av dette. Å flytte fokus fra hva som er nyttig SLANKENDE mat til rett og slett hva som er NYTTIG mat. Samtidig er jeg også opptatt av å ikke legge på meg igjen, jeg må altså ikke bli tjukk av vedlikeholdskosten min. Da er det jo ikke vedlikehold lenger :p
Hvilke honninger finnes der ute som ikke er tilsatt masse tøys? Må man på helsekost, eller finnes slike produkter i dagligvarebutikkene? Noen erfaringer med bruk av honning på et ellers ganske karbo-barbert kosthold?
Jeg vet ingenting om honning, men kom bare på en kake jeg smakte i jula. Den var laget på dadler og valnøtter, med krem på toppen. Utrolig søt, pga dadlene, men helt naturlig. Et lite stykke holdt lenge.
Jeg kan desverre lite om honning. Men om du vil ha et alternativ til søtning så ville jeg valgt Yaconsirup, du får kjøpt på iherb, og i noen helsekost butikker, denne er søt og god, og er også bra for magen, og påvirker ikke blodsukkeret så veldig mye
Da har jeg lest omtalen på iherb, tusen takk :) Dette er altså en rot, og har bruksområde i likhet med honning :)
Kunne fremdeles tenkt meg å få vite mer om honning - dette er jo et ganske unikt produkt i naturen. Sier man animalsk om produkter som kommer fra insekter? Jeg vil tro at kvaliteten til honning også varierer veldig med hva slags pollen den er laget på - sannsynligvis er lyng- og blomsterhonning forskjellig sammensatt. I artikkelen til Mark Sisson sier han at mørkere honning har høyere næringsverdi - om jeg ikke husker feil har lynghonning mørkere farge enn blomsterhonning?
Takk for link av omtale :) Ser at honningen her kalles "rå honning" - hva er forskjellen på rå og bearbeidet honning? Hvordan bearbeides "vanlig" honning? Vil tro at organisk, rå honning er så nære et naturprodukt det går an å få det, uten å måtte plyndre en bikube selv :p
man kan sikkert få honning som er utvunnet i en fabrikk og en som er forsiktig utvunnet på en gård? Jeg har lest at jo lysere den er jo mindre sunn er den, Sikkert en regel uten unntak,da men.
Ja, jeg fremhever dette, jeg også. Om du får de samme plagene som jeg gjør av feks tagatesse, kan nok yaconsirup trigge mye av det samme. Dette har jeg hørt at man kan trene opp kroppen til å håndtere bedre (noe om tarmbakterier noen av oss har for lite av og... greier! Finnes sikkert god forklaring i en annen tråd her. :o)
Jeg vet ganske lite om honning, men jeg tror det pleier å være en del økologisk å velge i på feks Bondens Marked, om du skulle komme i nærheten av noe slikt. :)
Ja, mageproblemene er vel hovedgrunnen til at jeg ikke slår meg til ro med de vanlige søtstoffene. Inulin er tøffe greier for magen, og det er jammen maltitol også. Sucralose tåler jeg bedre, men har ikke prøvd mer enn en liten ts i kaffen fra tid til annen. Uansett er det ikke rom for å pøse på med søtt i et vedlikeholdskosthold heller - men fra tid til annen vil jeg unne meg slikt. Når jeg tenker næringsverdi i søtt er det også med tanke på at barna skal kunne få noen søte alternativer som ikke smaker kjemisk, og som ikke gir dem mageknip. Uten at det er DYNKET i hvitt sukker :p
Men jeg lurer fremdeles på hva "rå honning" er, og hvordan det skiller seg fra "vanlig honning". Og så lurer jeg på om honning man kjøper i butikken er tilsatt mye annet tøys?
Har du prøvd tahini? I en tyrkersjappe sa innehaveren at han ikke gav tran til barna men rå tahini og honning sammenrørt:)Tahini fra Monki er supergod. Visse andre merker smaker harskt. Tahini er sesamfrømos og er ypperlig til kyllingfilet, finnbiff etc. med salt på. Yom:) Kom til å tenke på det da du nevnte honningens innhold av magnesium. Mandelsmør, som er moste mandler, inneholder mye magnesium også, og er godt det også. Monki sin er super.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.