Som normal vektig (tidligere undervektig) så er det egentlig ingen grunner til at jeg trenger å være i ketose. Men jeg har alikevel vert i ketose siden mai 2011.
Pga lite energi rett før jul sa ernæringsfysiologen at jeg burde spise ca 50-70gram karb per dag for å prøve å komme meg ut av ketose for å se om det kunne hjelpe.
Jeg har mye mat intoleranser har derfor ikke så mange store karbohydrat kilder å velge mellom men har spist mer gresskar, split erter, blåbær og epler. Det har gjort at jeg klarer å holde meg utenfor ketose (vertfall i forhold til stix) men det skal så lite til før jeg tipper tilbake.
Jeg kan spise en skål ertesuppe på kvelden, en god kopp gresskar til frokost men til lunsj så kommer metal smak i munnen og en eksrem trøtthet sigende over meg fordi da begynte kroppen å bruke ketoner som energi igjen. Så om jeg skal holde meg ute av ketose gjennom dagen før middag må jeg spise ekstremt mye gresskar og det frister ikke alltid :P
så jeg ligger egentlig litt på grensen og er innimelom i og innimellom utenfor ketose, og det sliter på kroppen og hode. Fordi jeg har energi (utenfor ketose), har ikke energi (kommer inni ketose), får energi (etter å ha vert i ketose 1/2 dag).
Hva gjør dere andre som ligger å tipper?
Jeg har laget et kokos linfrø brød som jeg syns er utrolig greit til frokost men det er nesten ingen karbohydrater i det og spiser jeg det er jeg i ketose før lunsj...
Opplever andre her at de fungere bedre (både fysisk og psykisk) i ketose enn ikke i ketose?
Jeg har ikke stor erfaring med ketose. Jeg er skeptisk fordi ketose hos en del individer ser ut til å kunne senke stoffskiftet. Som allerede stoffskiftesyk ser jeg ingen grunn til å eksperimentere med dette i tillegg.
Det diskuteres en del i paleo-sfæren siden en del etter en tid får et "uforklarlig" shift i stoffskiftehormoner fra dannelse av t3 til dannelse av inaktivt rT3. Problemet med dette er at det ikke oppdages via standardblodprøver for stoffskifteforstyrrelser.
Mer om dette i podcast: chriskresser.com/chris-masterjohn-on-cholesterol-and-heart-disease-part-3
For andre ser det ut til å fungere helt fint.
Bare for å ikke gjøre det enklere, mitt stoffskifte har bedret seg veeeldig, har aldri ligget så lavt på doseringa som jeg har gjort de siste månedene :D
Tidligere var det rimelig ustabilt, tok prøver og byttet dosering sånn ca hver 6.uke.
Så, for meg har ketogent kosthold gjort underverker for bla stoffskiftet ;)
Jeg har det også mye bedre i ketose, enn "utenfor". De gangene jeg har prøvd meg på det, så blir jeg oppblåst og litt sånn "hul" av sult. Er nok veldig individuelt, dog. Ikke alt som funker like bra for alle.
Jeg har normal tsh men litt lav ft3 og ft4, men som regel rett rundt referanse område. Men har alikevell hatt mye symptomer på lavt stoffskifte. Og har derfor fått liotyronin av legen. Med resultat at nå er TSH kjempe lav..
Er slik jeg også har forstått det men føler meg bare ganske usikker på hele stoffskifte problemet ;) eller jeg har problemer med det jeg vet bare ikke helt hvordan jeg ebst skal behandle. Men slik jeg har det nå 10mcg*2 har jeg ingen symptomer lenger på hypothyreose.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.