< Tilbake til oversikten

Trenger litt råd, snille dere

Petronelle35 sa for siden:

Hei.
Jeg har spist lavkarbo i 1 år nå. Jeg har kun gått ned 5 kg, så det er jeg ikke akkurat veldig fornøyd med. Jeg er veldig fornøyd med å leve på lavkarbo ellers. Føler meg mye bedre og alt det der, men blir frustrert av dette med vekten. Jeg er 35 år, 165 cm og 77 kg. Jeg ønsker å gå ned 10 kg til. Jeg har nå begynt og trene 3 ganger i uken for å se om det kan hjelpe. Nå er jeg klar over at trening kan medføre at vekttap på lavkarbo kan gå tregere, men det har det jo gjort hele veien så noen grep måtte jeg ta. Jeg vil si at jeg spiser generell lavkarbo ala Hexeberg. Ligger på max 50 gr. karbo pr dag. Jeg veier ikke.

En typisk dag for meg ser slik ut:

Vanlig dag uten trening:
Frokost: 2 egg med majones og pepper.
Mellommåltid: 1 avokado eller en skyr med blåbær med 10-15 mandler.
Lunsj: Salat med tomat, agurk, paprika, hjertesalat, ½ pakke med kalkunfilet naturell, 2 ss med fetaost i olje og 1 ss med olje som dressing.
Middag: Nakkekoteletter/kyllingilet med fløtesaus og grønnsaker (paprika, løk, blomkål, squash bakt i ovnen, eller en enkel salat), laksefilet med blomkål- og brokkolimos (med fløte og smør). Kyllingvinger med blue cheese dressing (hjemmlaget med norzola og sæter rømme) og stangselleri. Taco med kjøttdeig med hjemmelaget krydder, div. grønnsaker, ost, rømme, guacamole (hjemmelaget) og salsa (den sukkerfrie fra Santa Maria)
Kvelds (ved behov): 2 finn Crisp med smør, godt med gulost og paprika.

En dag med trening:
Frokost: 2 egg med majones og pepper.
Mellommåltid: 1 avokado eller en skyr med blåbær med 10-15 mandler.
Lunsj: Salat med tomat, agurk, paprika, hjertesalat, ½ pakke med kalkunfilet naturell, 2 ss med fetaost i olje og 1 ss med olje som dressing.
Mellommåltid: 2-3 Finn Crisp med gulost, noen små tomater

Trening: Rett etter trening: en skyr med blåbær

Litt avhengig av hvor sen trening jeg har så spiser jeg enten middag eller kvelds:

Middag: Nakkekoteletter/kyllingilet med fløtesaus og grønnsaker (paprika, løk, blomkål, squash bakt i ovnen, eller en enkel salat), laksefilet med blomkål- og brokkolimos (med fløte og smør). Kyllingvinger med blue cheese dressing (hjemmlaget med norzola og sæter rømme) og stangselleri. Taco med kjøttdeig med hjemmelaget krydder, div. grønnsaker, ost, rømme, guacamole (hjemmelaget) og salsa (den sukkerfrie fra Santa Maria)

Eller:

Kvelds: 2 finn Crisp/2 skiver med lavkarbobrød (Funksjonell mat) med smør, godt med gulost og paprika.

Drikker: vann, kaffe og te i løpet av en dag.

Ut i fra mitt mål og min hverdag er det noe dere umiddelbart ser jeg bør endre på?
Bør jeg kutte mer på karbo? Øke på karbo? Troe ikke ketose er noe for meg, og det er vel ikke anbefalt når man trener heller…??
Spise mer grønnsaker?
Kutte ut Finn Crispen?
Kutte ut skyr’en?

Jeg setter utrolig stor pris på tilbakemelding fra dere, så jeg håper noen tar seg tidJ

Ha fortsatt en fin dag.
-P-

Victory sa for siden:

Hei!

Har desverre ikke noen tips og komme med jeg... :( Men jeg ser at vi har samme alder, samme høyde, omtrentlig samme vekt - og jeg sliter med akkurat det samme. Fullstendig stillstand! Så vil gjerne holde meg oppdatert på denne.

Jeg trener mye, og vi spiser omtrentlig likt.. Jeg bruker derimot noen lettprodukter, siden jeg har innført noen karbohydrater ifm knekkebrød og en frukt pr dag.

Følger med og ser om det kommer noen knakende gode råd! Lykke til da! :)

Hold kontakten da, så kan vi jo samarbeide:-)

Yrla sa for siden:

ja du kan jo teste å bare innta karbohydrater i form av grønnsaker. Det er jo det som skal funke best. Følge ketolyse.

index sa for siden:

Ser ikke så ille ut synes jeg. Kanskje du kunne ha øket litt på fettet i hovedmåltidene og heller kuttet ut mellommåltidene? Fett gjør at du holder deg mett lengre, slik at behovet for mellommåltider forsvinner av seg selv...

Jeg må innrømme at jeg har et par mellommåltider selv, det har gått greit med vekttapet likevel frem til nyttår. 15 kg på 5 måneder er helt OK synes jeg. Men etter at jeg begynte å trene etter nyttår har vekttapet nesten stoppet opp, så jeg vurderer å kutte ut mellommåltidene for å se om det hjelper.

nellie sa for siden:

I følge hvem skal det funke best? For alle?

MissTail sa for siden:

Jeg hadde samme problemet, løsningen for meg var nettopp å kutte ut mellommåltidene, dvs tilføre mer fett ellers. Etter en lang periode uten å føre matlogg tok jeg en sjekk og fant raskt ut at jeg lå for lavt i fett. Det skulle "kun" en korrigering av dette til før det løsnet igjen.

Lykke til!

Tusen takk for tipset! Det skal jeg sjekke ut, men har du noen tips til hvordan jeg kan øke fettet, og med hva til hovedmåltidene?

Yrla sa for siden:

for de fleste er vekttapet størst når grønnsaker er eneste karbohydratkilde. Ikke lat som du ikke vet det da.

Bestemamma sa for siden:

Tror jeg ville ha lagt til Cocosa og vitaminene fra Ketolyse. Skyren ville jeg tatt bort om det ikke er en uten karbohydrater. Vil anbefale deg å ta tran.

Har du tenkt på at du muligens holder på å bytte ut fett for muskler?
Se på denne dama her.....

Fant en link til...her har hun gått ned litt i vekt, og økt i muskler...se på henne da dere...Har henne som venn på FB, og det er ei kjempekjekk dame....:D

Yrla sa for siden:

neivel, du får uttrykke deg mindre skråsikkert selv da, om du finner det upassende, men det er det atkins, skaldemann og ketololysedietten har som grunnlag og det holder for meg.

Yrla sa for siden:

mon tro om det er skråsikkerheten dere reagerer på mer enn det jeg skriver?

Huldr sa for siden:

Nå sier jo trådstarter at hun ikke vil i ketose, så kanskje lurt å gi tips ut fra det?

Men jeg ser at du ikke følger noen bestemt diett i følge kostholdsfilosofiboksen din - og det gjør det vanskeligere både for deg og for de som skal gi råd, for det er mange forskjellige retninger innenfor lavkarbo. Nå vet jeg ikke om du har lest noe lavkarbolitteratur, det bør du i så fall gjøre. Les f eks Fedon Lindberg og Hexeberg, så får du satt deg grundig inn i mekanismene bak lavkarbokosthold og kan lettere finne ut hvilken linje du vil legge deg på. Så kan du variere mer ut fra det når du blir mer kjent med det kostholdet du følger, og luke ut eventuelle "partystoppere" etterhvert (meieriprodukter, gluten, nøtter, frø kan være eksempler på det).

I tillegg slipper du da å blir forvirret av hundre forskjellige råd som er mer eller mindre velbegrunnet.

Edit: Jeg leste innlegget ditt igjen, og ser at du følger ca. Hexeberg. Jeg kjenner ikke veldig godt til hennes opplegg, men tillater hun så mye karbohydrater som du får i deg hvis du spiser opptil 5 Finn Crisp på en treningsdag (hvis jeg forstår deg rett)? Det er ganske mye karbohydrater.

Når man spiser en del karbohydrater er det ikke så fritt frem på fett som det er på dietter med lavere karbohydratinntak, så å øke på fettet vil ikke nødvendigvis være så lurt hvis du ikke i tillegg reduserer på karbohydratene.

Lykke til videre :)

Veggpryd sa for siden:

Tror du bare må prøve deg fram selv, Petronelle35. Vi reagerer så forskjellig på karbohydrater, at det ikke finnes en spesifikk løsning.

Gerd sa for siden:

Videre diskusjon som IKKE har med trådstarters spørmål å gjøre kan dere kutte ut.
Og slett innleggene deres som ikke har med tema å gjøre.

Gerd
Moderator.

steres sa for siden:

Jeg trener styrke selvom jeg er i ketose. Vondt den første uka eller to ellers er det det greit. Jeg varmer opp på ellipsemaskin, men blir fort stiv i kropp under kondisjonstrening da dette er normalt i ketose. Det jeg tenkte, var at du kanskje kunne ta en kroppsanalyse der du trener (om du trener på senter vel og merke) De testene heter Tanita (!??!) tester og måler bla. fettprosenten og hvor mange kalorier du forbrenner per dag, som jeg tror for din del er det viktigste. jeg gikk opp i vekt da jeg begynte å trene men dette har stabilisert seg. Du spiser jo veldig bra (ettersom du ikke vil i høy ketose) Spiser/ drikker du noe kunstig søtning? Har du regnet ut kaloriinntaket ditt? Bare noen tanker....

Takk for svar! Interessant, det skal jeg teste ut. I første omgang skal jeg prøve å kutte ut mellommåltidet medllom frokost og lunsj.

15 kg på 5 mnd - GRATULERER!! Så flink du er!

Takk for svar! Skal prøve å kutte ut mellommåltidene jeg også. Prøve med litt cocosa i kaffen/teen til frokost og lunsj for å se om jeg holder meg mett lengre:-)

Tusen takk for svar, og for de motiverende bildene! Har begynt med tran
:-) De vitaminene fra ketolyse - får man kun bestilt de på nett?

Takk for innspillet:-) Jeg skal kutt Finn Crispen, og heller evt. lage Nannas knekkebrød:-)

Tusen takk for svar! Jeg har tatt en sånn test. Jeg forbrenner litt over 1500 kcal, men du har gitt meg en liten aha-opplevelse. Jeg har ikke tenkt at det sukkerfrie liksom skulle ha noen betydning. Jeg kan tygge en pakke ekstra om dagen og få i meg 1-2 esker med lackerol.... La inn dette på diett - da fikk jeg sjokk. Så nå holder jeg på å kutte ned på det tullet! Håper det er det som gjør at vekten går som en jo-jo og ikke vil lenger ned.

Jeg skal også følge litt nærmere med på kaloriinntaket.
Igjen, tusen takk for at du tik deg tid til å svare:-)

Yrla sa for siden:

Lackerol er ikke noe godt alternativ, store ifa og fribol er bedre karbomessig. Og mengden begrenser seg fordi ved inntak av en hel pose/boks får man vondt i magen, de fleste, ihvertfall. Tyggis har lav GI og du inntar ikke mange karbene av de om gangen så det har ikke så mye å si på vekta selv om det blir en del karbo tilsammen, ikke for meg ihvertfall. Jeg tygger nesten hele dagen:)

Bestemamma sa for siden:

Tror du får de på enkelte butikker også..På min helsekost, Sunkost har de noen produkter fra ketolyse, og jeg tror nok jeg kunne fått de til å ta inn andre. Men jeg tror det er rimligst å kjøpe de på nettet...korriger meg folkens om jeg tar feil... :o

Lykke til og la oss få høre om du blir strammere i kroppen, slik Debs ble...Hun er bare helt rå... !!! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.