< Tilbake til oversikten

Mugg på osten - kaster dere hele?

Victory sa for siden:

Pingla som lurer igjen... ;)

Hadde en uåpna ost i kjøleskapet - en gulost med cumin fra Nederland. Denne hadde jeg gledet meg til ja! På datoen skulle den holdt til uti mars, men jammen hadde den fått hvite muggflekker.

Hadde det vært norsk ost hadde jeg ikke vært i tvil... i søpla med den. Men denne var jo utenlandsk... :o Hva gjør dere med sånn?

StegforSteg sa for siden:

Jeg har muggskrekk, så i søpla hadde det blitt her i huset.... :(

Victory sa for siden:

Den er der nå... smakte på den - og følte jeg ble litt kvalm. :o

Sikkert IKKE bare i hodet.... hehehe.... Jaja..

nellie sa for siden:

Nei.. Kaster aldri mat unødvendig. ALDRI!!

Victory sa for siden:

Men de sier jo det er muggtråder gjennom hele...???? Nei??

nellie sa for siden:

Hehe, spiser jo muggost da.:p Neida. Når det bare er mugg på en liten flekk? Har skjært bort områder med mugg mange ganger og ikke merka noe mer til det..

Victory sa for siden:

Plukka'n opp jeg... pappa sa det var greit! Haha! :D

Nå er halve i fryseren..

nellie sa for siden:

Hvis faren din er som samboern min, så ville han nok sagt det uansett hvor ille det var.:lol:

Gerd sa for siden:

Jeg skjærer også bort mugg viss det har kommet på :ja:

Like god, bare mer moden :D

Victory sa for siden:

Når jeg tenker tilbake til hva man er vokst opp med, og hvor lite man har vært syk så tipper jeg det går greit jeg.. Verre med porselensdukkene som vokser opp mange steder i dag.
Men jeg tar nok utløpsdatoer litt veeeel på ordet! :)

nellie sa for siden:

Det er jo forskjell på "Best før" og "utløpsdato"/"siste forbruksdato"..
Ser det bra ut og lukter bra, så er det som regel trygt.

F.eks kylling spiser jeg ALDRI etter siste forbruksdato, skeptisk et par dager før også. Da skal det lukte godt.. Men annet kjøtt kan jeg brått finne på å steke selv om det gikk ut på dato for 1-2 dager siden.

"Best før" bryr jeg meg aldri om.

Victory sa for siden:

Jeg har jo fortsatt begge lerumsyltetøyene mine enda. Åpna begge to! :eek:
Begynner og bli skikkelig modig!

Men kylling og skalldyr nei.. der er det ingen bønn.

Qlio sa for siden:

Jeg er superpingle, men jeg stoler mer på nesa enn på datoen ved visse matvarer. Mugg= kast for meg, jeg spiser heller ikke muggost.... mobb i vei! :D

nellie sa for siden:

Spiser ikke muggost jeg heller, bare tulla:o
Men det er fordi at jeg ikke liker smaken da.:p

Gerd sa for siden:

Nei, kylling og skalldyr skal man være forsiktige med :ja:

:p

Dietta sa for siden:

Skjærer bort og gomler ivei :D (liker ikke muggoster jeg heller)

Victory sa for siden:

Muggost er ikke ost!!!

Men cuminost fra selve utlandet..... det er verdt og sjanse på! ;)

Rebeldama sa for siden:

Denne tråden påminte meg om en kveld sist sommer..
Jeg satt i stua og 10 åringen ville ha et glass melk. Han stakk hodet inn på stua fra kjøkkenet og spurte:"Mamma, skal det være sånne bobler i melka?"
Jeg tenkte på de små "boblene" som gjerne oppstår i overflaten av melkeglasset, og var litt oppgitt "JA!! Det er helt normalt!"
Det ble først stille.. også ropte han fra kjøkkenet: "MAMMA!! DET SMAKER IKKE NOE GODT!!!"
Jeg gikk ut på kjøkkenet og så glasset hans :eek:

• Det var KLUMPER i glasset :_oy:

Huff.. jeg var den som brakk meg med tanke på at han hadde drukket av det.. Og 10 åringen fikk brus resten av den dagen hehe

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Det jeg har lært er at hvis det er mugg på mykost, går hele i søpla. Altså, utover sånn "vanlig" mugg... Men muggost er stort sett ugg uansett, så ikke så ofte jeg må vurdere akkurat det.
Mugg på hard ost, da kutter jeg vekk selve muggen, og 1 cm alle veier fra den.

Carisma sa for siden:

Dette snakket de akkurat om på radio i dag. Skjær bort muggen så er den ok. Info skulle visst finnes på matvett.no

Peppa Gris sa for siden:

Kaster bare det ligner på mugg.

Et tillegg - har det vært mugg på osten er jeg likevel litt pinglete, og bruker den "rensede" osten bare når den har vært oppvarmet. Liker ikke tanken på å spise den naturell da...

Bik sa for siden:

Mugg på fast ost, er bare å skjære bort. Men i syltetøy bør man kaste det pga muggtråder som kan ha spredd seg lenger ned i glasset. Tror uansett det vil sette smak på syltetøyet.

Victory sa for siden:

Muggtråder er kanskje det ekleste ordet jeg vet kjenner jeg akkurat nå!

Ser for meg trådene, gjerne med utstikker tråder vrigle seg innover i maten som et langt tynt troll..... stygge tingen!!!!

langaard sa for siden:

Mat med pels, neitakk:eek:

Dietta sa for siden:

Dette må være dagens mest mugne tråd :p

Victory sa for siden:

Hehe... skikkelig ordenlig ekkelt! :D

Lager en omelett til frokost nå.. hadde en boks pizzaost som var nesten tom.. måtte nesten lukke øynene da jeg helte den oppi. Livredd for muggtrådene som kanskje kom med fangarmene! ;)

Budeiea995 sa for siden:

Helt korrekt! Mugg på ost vokser kun utover og kan derfor skjæres bort.

Yrla sa for siden:

Mugg på hard konsistens kan skjæres bort, om det er myk konsistens er det tråder langt innover og da må man kaste hele.

Carisma sa for siden:

Hva er det egentlig som er farlig med å spise mugg? Penicilin er jo f.eks mugg?

Budeiea995 sa for siden:

Begge er sopper, det er rett, men kantarell og rød fluesopp er også sopper, men ikke penicilin av den grunn ;)

TrillTrall sa for siden:

Om det er bare en bitteliten flekk så kan jeg skjære bort et godt område rundt muggen og forte meg å bruke opp resten. Er det flere flekker eller en litt større flekk så går hele greia i søpla.

Men etter at jeg kjøpte Tupperwares osteklokke er det slutt på at hvitosten blir muggen selv om den ligger leeeeenge. :)

gamlebyen sa for siden:

Om osten er gammal, hard og mugg, skjær av og bruk resten i en saus eller lignende. Men så er jo jeg en stor stor fan av muggoster, gjerne en som er to-tre uker over dato, det er jo da de er gode og modne, når de har flytende kjerne og stinker ammoniak... Kona er ikke helt enig...

gamlebyen sa for siden:

Samma det vel, mann er mann!

Gerd sa for siden:

:lol:

smgj sa for siden:

Enten man flår dyret først eller om man høvler mugg av osten... :rolleyes:

mysil sa for siden:

Jeg har tatt utdannelse innenfor matindustrien, og på skolen lærte vi at mugg på ost kommer innenfra, men syns på utsiden pga luft som kommer til. Jeg kaster osten tvert når det er mugg på den :)

Bravo sa for siden:

Dette er det jeg har lært, og det samme som endel sier over her - skjær vekk med god margin på harde, tette matvarer som ost o.l, men kast brød og mykere matvarer, fordi muggtrådene kan være spredd gjennom hele matvaren, f.eks. det porøse brødet, uten at man lett kan se det.
Dette blir da omvendt av hva Puls - linken til Bik sier.

Her er også matportalens side om dette, men linken øverst fra dinmat.no baserer seg forsåvidt på matportalens sider. Overrasket over at det er så delte meninger i ulike kilder på nett..

Grunnen til at mugg er farlig å spise, er at det inneholder mykotoksiner som kan være helseskadelige både på kort og lang sikt. (Penicillin og blåskimmeloster er også forsåvidt "muggvarer", men er produsert under kontrollerte forhold og ikke skadelige, så det blir jo noe helt annet.)

Bestemamma sa for siden:

Det der er noe stort tull. Mugg kommer når muggsporer lander på utsiden og får miljø til å gro. Muggsporer fins overalt så det er det umulig å unngå med mindre man bor i et ulevelig miljø (lab, etc..)

Jeg skjærer bort all synlig mugg fra harde hvitoster og bruker resten (om det er lite igjen) til å lage smeltet ost med pizzasmak...kjempegodt :D
Er det en stor ost og bare litt mugg skjærer jeg bort det jeg ser og bruker opp mesteparten av osten så fort som mulig, før jeg bruker resten til smeltet ost med pizzasmak...Det er vi nemlig veldig glad i her i huset...:D

Jeg har hatt Edamerost liggende i årevis i kjøleskapet, den blir bare bedre og bedre... Ikke pakket ut altså. Fine røde runde fristelser....:p

mysil sa for siden:

Jeg forteller bare hva vi lærte på skolen og i laboratoriet. Jeg veit at muggsporer fins overalt, også i produksjonslokaler og maskiner :)

Klara sa for siden:

Signerer disse :ja: :ja: :ja:

maynard sa for siden:

Haha, tror en del av dere hadde fått sjokk om dere kom hjem til meg.
Spiser alt så lenge det ikke lukter vondt eller er grønt, og da skjærer jeg bort det grønne å spiser resten ;)
Kaster ikke mat bare på grunn av en holdbarhetsdato. Maten blir ikke automatisk dårlig over midnatt.

Dietta sa for siden:

Forrige dagen åpnet jeg en ny boks rømme. Den gikk ut på dato 27 desember :eek: Men - den var akkurat like god :D

Bestemamma sa for siden:

Du tror meg kanskje ikke, men jeg har rømme som er over ett år gammel som er akkurat like god...lurer på om de tilsetter noe muffens? :p

Disen sa for siden:

Har også muggskrekk, så her går nok hele osten i søpla, helst litt før muggen viser seg...

Dietta sa for siden:

Jeg tror deg altså ;)
Ja, en kan jammen begynne å lure på om det er noe rart i ja. Ett år etter holdbardato høres egentlig ikke bra ut. Kan jo lure på hva holdbarhetsdatoen egentlig betyr hvis det er likke bra ett år etter.
Mulig den er der bare for at vi skal kaste og kjøpe nytt :eek:

Victory sa for siden:

Husker jeg så på tv en test de hadde gjort med McDonalds... burgeren hadde ligget i... ja hva var det, et år..? Noe sånnt vertfall, og den hadde ikke skiftet utseende i det heletatt!!! :eek: Det er spooky!

Dietta sa for siden:

Den så jeg også. Var i avisen også den saken der. Vel, vel. Det bekrefter bare det jeg sier: McDonalds er ikke mat - men plastikk ;)

Bestemamma sa for siden:

Jeg har ikke noe imot å kaste mat om jeg misstenker ugler i mosen:p men jeg har funnet ut at om en ikke eksperimenterer finner en aldri utav ting....:D og når jeg nå hadde disse boksene stående i kjøleskapet tenkte jeg at de kan nå stå så jeg får sjekket hvor lenge de holder....:o Har youghurt og Cf, samt CC som skal gjennomgå test også om ikke så lenge...he,he,he....:D

Dietta sa for siden:

He, he. Spennende.La oss få høre hvordan det står til i boksene når du har åpnet de da ......:D

Bestemamma sa for siden:

Skal bli...:D

Bravo sa for siden:

Jeg har i alle fall opplevd flere ggr at cc holder seg lenge over datoen.

steres sa for siden:

Jeg har (dessverre;) hatt mikrobiologi og ost bør kastes når det er antydning til mugg. allikevel, har man alltid bare skjært bort den "verste" biten, og er noenlunde vant til disse typer mikroorganismer er faren for å bli syk liten. Derimot spiser jeg litt ost som er infisert av mugg (fordi jeg er litt ekstrem med sånt) har jeg mye større sjanse for å bli syk eller dårlig......

BenteR sa for siden:

Jeg er av den typen som hater og kaste mat, men myke oster med mugg går uten disusjon rett i søpla.
Om jeg en sjelden gang (vi spiser mye ost her i huset) er så uheldig at hvitoster mugner, så skjærer jeg bort mugget og spiser resten med god apetitt og uten og få trøbbel med magen.
Men jeg tror den magesekken min er laget av lær, altså (går uante mengder kaffi i den for eksempel):rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Uåpnet holder nok surmelksprodukter (rømme o.l.) seg mye lenger enn datoen som står på, den er vel også noe diktert av eu-direktiver.

Men jeg har opplevd flere ganger at rømme har mugnet i boksen om den har blitt stående en stund (et par uker?) etter åpning.

Bravo sa for siden:

Jeg hadde til og med en uåpnet melk her for et par dager siden som hadde gått ut 31/1, luktet helt greit og var klumpefri, men det var kanskje mer flaks tror jeg.

mysil sa for siden:

Er mikrobiologi jeg også har hatt i 2 år på skolen, pluss jobba på lab og tatt masse prøver fra produksjonslokaler og maskiner/utstyr som jeg har dyrka fram :)

Bestemamma sa for siden:

Ånei, etter åpning har de ikke særlig lang holdbarhet, og om en i tillegg har hatt en skje med sine bakterier nedi er det enda kortere bruksvindu....;)

Melk holder seg i kjøleskap et par måneder etter utgangsdato... I allefall helmelk som er det jeg har testet :D

Men jeg skal love deg at en kartong med ekstra lett melk STINKER noe inne granskauen 9 måneder over holdbarhetsdatoen... Husker ikke om den var åpnet, men tror ikke det hadde hatt så mye å si...

Bestemamma sa for siden:

Huff, det hørtes ut som en skikkelig bombe:D

Klara sa for siden:

:lol: tror jeg på!

Skulle bruke et lite brukt kjøleskap i en lite brukt kantine. Rygget laaaaaaangt bakover da jeg åpnet døra, og sleit med matlysta i mange timer etterpå... Var mye annet rart i det kjøleskapet og, som var enda lengre over datoen, men det luktet liksom ikke så mye...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.