Muskat sa for siden:
Jeg har det altså slik at av og til blie jeg bare helt overfalt av lyster - lyster etter å bite i noe som kjennes søtt, som dufter nybakt, som smuler og smelter i munnen, noe som erstatter brød og kaker, i alle fall nesten, om ikke helt.
For å ikke få det helt store sukker sjokket bruker jeg speltmel og fruktose i stedet for hvetemel og sukker. Jeg går ikke ned i vekt når jeg spiser slikt, så det er ikke slankekost. Men jeg legger ikke på meg heller, så det er ikke noen fetekur. Og la oss da bare gå rett på sak: Muskat's første kakelignende ting er den nasjonale yndlingsretten, slageren på alle kaffebord: vafler
Spelt og fruktosevafler a la Muskat
6 egg
4ss fruktose
1 dl solsikkeolje
6 dl melk
4 1/2 dl sammalt spelt
4 1/2 dl siktet spelt
1 klype salt
2 ts bakepulver
Egg og fruktose piskes til eggedosis (Dette går fortere med fruktose, veldig morsomt). Hell i solsikkeolje og melk. Sikt inn mel, salt og bakepulver. Bland forsiktig. Stekes i vaffeljern, smør jernet med olivenolje.
Jeg spiser dette med hjemmelaget jordbærsyltetøy med fruktose, hvitost eller philadelphiaost. Porsjonen er stor nok til frokost til en familie på fire, to av dem er tenåringer, en er en gutt som ALDRI blir mett (eventuelle rester forsvinner fort).
Muskat
PS: Ikke bland muskat inn i dette, men litt kardemomme eller kanskje anis er fint!