Vi, altså min elskede kone (som også er her inne), elsker ulike teksturer i salaten, og gjerne noe som er litt sprøtt og knaser.
Krutonger var ofte i bruk, mn det er jo fyfy.
Men så har vi lagt vår elsk på halloumi, en kypriotisk fåreost fordi som ikke har vært borti den. Halloumi er meget godt rett fra pakken, men den blir enda bedre etter en tur i ovnen. Og en av egenskapene til denne osten er at den beholder formen.
Så, skjær halloumi i passende biter, legg i ildfastform eller på brett, gjerne med noe bakepapir eller lignende under, inn i ovnen ved 180 grader inntil bitene begynner å bli gyldne. Vi liker de litt godt stekt, dvs, at hjørnene har begynt å bli svært mørke. Ta ut av ovnen og avkjøl på tallerken/skjærebrett.
Jeg synes jeg ser den overalt på Rema, Rimi og gudene vet hva. Men det er jo i Oslo, kan kanskje være litt vanskeligere andre steder (dog ikke Lørenskog) Sjekk innvandrersjapper! Skulle vel være mulighet på Lillestrøm?
Halloumi blir mer en krysning av mozzarella og feta i mine øyne - den er ikke så skarp på smak som fetaost, og siden det er sau har den ikke den typiske geitesmaken som er i fetaosten. Anbefales varmt, også kjempegod å steke terninger kjapt i panne og servere med ruccula og spekeskinke og litt sånt =)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.