< Tilbake til oversikten

Halloumikrutonger

gamlebyen sa for siden:

Vi, altså min elskede kone (som også er her inne), elsker ulike teksturer i salaten, og gjerne noe som er litt sprøtt og knaser.
Krutonger var ofte i bruk, mn det er jo fyfy.

Men så har vi lagt vår elsk på halloumi, en kypriotisk fåreost fordi som ikke har vært borti den. Halloumi er meget godt rett fra pakken, men den blir enda bedre etter en tur i ovnen. Og en av egenskapene til denne osten er at den beholder formen.

Så, skjær halloumi i passende biter, legg i ildfastform eller på brett, gjerne med noe bakepapir eller lignende under, inn i ovnen ved 180 grader inntil bitene begynner å bli gyldne. Vi liker de litt godt stekt, dvs, at hjørnene har begynt å bli svært mørke. Ta ut av ovnen og avkjøl på tallerken/skjærebrett.

Dietta sa for siden:

Spennende, det må prøves :)
Hva smaker denne osten ? Jeg er dessverre så sær at jeg ikke engang liker camenbert...:eek:

nellie sa for siden:

Den smaker ikke så mye, men er veldig god. If that makes sense:p

gamlebyen sa for siden:

Det er en meget mild og rund smak på osten, som blir litt saltere etter en tur i ovnen

Dietta sa for siden:

Takk for svar folkens :)
Da høres dette absolutt ut som en ost for meg :D

Carisma sa for siden:

Den er vel omtrent som litt tørr fetaost? Jeg som ikke liker feta takler desverre ikke denne... :o

gamlebyen sa for siden:

Det er en lagt fastere ost enn feta ja, men er også mye mildere i smaken. Men liker man ikke fåreost, så kan man nok slite med denne ja

Dietta sa for siden:

Hm... litt mer skeptisk nå. Men liker jeg den ikke, går den garantert ned på høykant hos gubben, som elsker fetaost ;)

Bravo sa for siden:

Skal prøve dette:) Blir de stekt såpass at de blir litt sprø å tygge på?

Qlio sa for siden:

Jeg elsker den osten, men synes den er litt vrien å få tak i? Var standard i min frokost da vi var på Kypros, med tomat..... nam!

gamlebyen sa for siden:

Jeg synes jeg ser den overalt på Rema, Rimi og gudene vet hva. Men det er jo i Oslo, kan kanskje være litt vanskeligere andre steder (dog ikke Lørenskog) Sjekk innvandrersjapper! Skulle vel være mulighet på Lillestrøm?

Qlio sa for siden:

Kanskje jeg burde finne frem brillene, begynner jo å dra på åra....

gamlebyen sa for siden:

Kanskje du kunne bruke iPad'en når den er tørka?

Qlio sa for siden:

Ikke vær frekk nå! tihi

Den er forøvrig tørr og fin. Og funker. Lurer på hva jeg skulle sagt til jobben om grunnen hvis den ikke hadde funket i dag.... opps

gamlebyen sa for siden:

Hahahahahahahaha!!!!

Men godt den er tørr og fin da.

Qwerty1 sa for siden:

Halloumi blir mer en krysning av mozzarella og feta i mine øyne - den er ikke så skarp på smak som fetaost, og siden det er sau har den ikke den typiske geitesmaken som er i fetaosten. Anbefales varmt, også kjempegod å steke terninger kjapt i panne og servere med ruccula og spekeskinke og litt sånt =)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.