< Tilbake til oversikten

Nederland

lizliz sa for siden:

Jeg har nå flyttet til Nederland, Delft for ett halvt år. Noen som har noen gode lavkarbo tips i forhold til Nederland?

Synes det er litt vaskelig å finne fram her, alt står på nederlandsk så vanskelig å vite hva man kjøper.

anyone?

smgj sa for siden:

Om du tåler melkeprodukter så har iallfall nederlenderne masse deilig ost.

lizliz sa for siden:

Jeg tåler alt jeg :) men ikke så glad i ost bare :P annet enn brunost og hvitost da :D særeste osten jeg spiser er vel jarlsberg :D:D:D

Yrla sa for siden:

gå i en helsekost og spør om lavkarbo på engelsk? spør om de vet om noe som finnes i vanlig dagligvare og hva det heter. Vit hva du ser etter først og skriv det ned eller be de skrive det ned for deg og vis lappen i butikken.

Thomasina sa for siden:

Hei, Jeg er en Nederlender i Norge, hva slags mat ønsker du å ha?
vanlige lavkarbo produkter som kjøtt ost frø? eller spesialiserte lavkarbo ferdig produkter?
Jeg kan oversette!

Du kan altid sende meg en personlig melding i eposten, da svarer ejg fortere

teleslynga sa for siden:

Grønnsaker, fisk, kjøtt, ost, egg, oljer ...?

Thomasina sa for siden:

Hei, her er noe viktige ting som grønnsaker, kjøtt osv.. gjerne spør meg hvis du trenger mer.

Rebeldama sa for siden:

Åhhh... I Nederland har de GadoGado!!
Det finnes ikke i Norge :(

Thomasina sa for siden:

Hva gjør du med gado gado, jeg kjenner navnet fra den indonesiske kjøkken, men aner ikke hva man kan med dette.

Jeg skal til Nederland neste uke! kjøpe alle mine favorit varer og lakris for mannen min :D Stopper i tyskland for å kjøpe noe sukkerfrie frukt i boks også.

Rebeldama sa for siden:

Det er en peanøttsaus.
Helt NYDELIG til kyllingfilebiter (Marinert i ketchap manis fra dagen før) grillet på spyd :)
Det finnes oppskrifter som man kan lage fra bunnen selv, men i Nederland (og sikkert andre land) finnes det en "ferdigblanding" som man bare koker opp med vann.. Den er SÅÅÅÅ god!!!

Serveres også med en kokosblanding (som jeg desverre ikke husker navnet på) og kokte egg..

Ei venninne av meg som er fra Nederland introduserte denne retten til meg en gang i tiden :)

Thomasina sa for siden:

Ohja, denne har jeg hatt!
Liker bedre peanutsausen som er ferdig laget og som mer er som peanutsmør med sambal inn i! tykk og godt yam yam.. men ikke helt karbovenlig..:mad:

lizliz sa for siden:

Hei, tusen takk for hjelpen ( har ikke hatt internett på noen dager, så er derfor jeg kommenterer så sent )

Thomasina sa for siden:

Hvis du vil ha andre ting, da må du si fra!
røykepølser fra unox er den beste (rookworst) den har lite karbo (koolhydraten) Også varme røyke pølser fra Hema er noe av mine gode drømmer i lavkarboland! :-)

Furine sa for siden:

Ta deg ein tur på Albert Heijn, kjekk matbutikk. Du blir ganske fort van med skriftspråket trur eg, det er ganske lett å lese (har budd ti år i Belgia, og handla ein del i Nederland).

Gado gado er godt! :ja:

Albert Heijn har ein god piri piri-marinert kylling (i bitar) som ein berre hiv i omnen. Har du bonuskort i butikken kan du få ein del gode tilbod også.

Sjå etter Leerdamer ost, eller Edammer, dei liknar litt på Jarlsberg. Vlammetjes er forresten godt, ikkje heeeeilt lavkarbo, men akk så gode!

Thomasina sa for siden:

Albert Heijn er nok den dyrest butikken! Men for meg er det den beste :-)
Men kanskje ikke for studentbudsjet?
Jumbo er billiger, c1000 også, lidl og aldi billigst.
Se på tilbudet, det hjelper mye.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.