Jeg har asiatisk uke (r) på bloggen min nå, fått så mye inspirasjon etter å nettopp ha vært på ferie der :)
Moo betyr svin, og i denne oppskriften har jeg brukt svinekjøttdeig, men du kan selv velge det kjøttet du ønsker, kanskje du heller vil ha gai (kylling) eller neua (okse)?
200 gram kjøttdeig av svin 2 ss olje 2 ss hakket chili 2 hvitløksfedd 1 ss østerssaus 1 1/2 ss fiskesaus 1 ts sukrin 1/4 kopp med vann eller svinebuljong 1/2 kopp thai basilikum, finhakket
Start med å knuse hvitløk og chili med morter. Varm opp oljen, ha i kjøttdeigen på middels sterk varme (gjerne i wok). Stek lett med chili og hvitløk. Ha i sukrin, østerssaus, fiskesaus, og buljong. Ha i basilikumen mot slutten, bland lett inn.
Jeg også! Jeg har thaibonanza på bloggen min om dagen, for jeg ble så inspirert når jeg var der nede nå nylig :D Du kan helt fint bruke vanlig basilikum... men en gang burde du prøve med thaibasilikumen også ;)
Dette var lettvint og godt ja, jeg lager masse thaimat, men har ikke somlet meg til å gjøre denne - merkelig nok, siden det bare tar 5 minutter å forberede :)
Laget i dag igjen, bare med vanlig kjøttdeig av okse siden jeg hadde det inne, og så tilsatte jeg finsnittet kinakål, noe som absolutt ikke er i originalen, men jeg syntes det smakte veldig godt :)
Synes forresten ikke at holy basil likner på basilikum, så det vil smake ganske annerledes. Holy basil har en pepperaktig aroma.
Sweet (thai) basil, som likner på basilikum, men med en god del anissmak, er derimot i slekt med det vi kjenner som basilikum, det er denne man ofte får i curryretter. Det er altså to helt forskjellige planter.
Kinakål var en god idè! Ja, de er litt vanskelige å holde styr på de der basilikumene :) Anbefaler alle å prøve med holy basil!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.