Er det ikke slik at mengden avgjør rekkefølgen på ingredienslista? I så tilfelle er det mere av både gluten, vann, soyaprotein og lupinprotein, enn det er f.ex sammalt hvetemel....? Kan jo ikke være mye mel da?
Kan godt hende det er så lite mel at det ikke har så stor betydning. Ble bare litt skeptisk.
Men fungerer det bra og ikke gir stopp i vektnedgangen, så er det jo et godt alternativ.
Jeg er skeptisk. Ikke for karbohydratene, men for at dette brødet er proppfullt at allergener. Hvetegluten og soyaprotein er to store, stygge. Dessuten gir soya i større mengder en østrogenliknende effekt og kan bremse stoffskiftet.
Ja, mengden skal avgjøre rekkefølgen...
Jeg har kjøpt ett og skåret i tynne skiver og putta i fryseren, ble 30 gr pr skive, altså 2,8 gr karber. Jeg er ikke hysterisk opptatt av ingredienser, så jeg kommer til å ta opp ei skive i ny og ne for variasjonen sin del. Men har altså ikke smakt enda, selv om det så langt mer fristende ut enn alle andre lavkarbovarianter av brød jeg tidligere har vært i kontakt med.
Om det er good or bad kommer jo an på hvilken intensjon man har med å leve lavkarbo, og hva målet er. Rein vektnedgang (som meg) så spiller det strengt tatt ingen rolle hvor karbene kommer fra, så lenge man holder seg under sin filosofis "grense" og spiser variert. Er det derimot for å unngå alle kunstige tilsetningsstoffer, hvete, gluten, e-stoffer, soyaprotein osv for å rense kroppen og leve sunt så stiller det seg selvsagt annerledes.
Må bare få si (uavhengig av om ingrediensene er sunne eller ei), at det er svært positivt at også bakebransjen er i ferd med å forstå at vi er mange kjøpekraftige nordmenn som vil ha et alternativ til boller med rosiner og grovbrød med sirup.
De har det hos Coop. Men når jeg nå søkte det opp ser det ut som om det er Bakehuset Nord-Norge som står bak, så da er det kanskje ikke tilgjengelig i hele landet, enda?
Jeg får litt flashbacks til da man begynte å erstatte fett i maten med karbohydrater, må jeg innrømme, for liksom å gjøre maten sunnere. Nå erstatter lavkarbere karbohydrat i kosten med soya og andre ting med rare navn. Hva er galt med vanlig mat?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.