< Tilbake til oversikten

Pølse- og oste "muffins"

Marianne sa for siden:

Pølse- og oste "muffins"

Disse egg "muffinsene" er en mettende frokost som kan spises i farten. Lag dem på forhånd og varm dem i mikro'n for en rask ta-med-frokost.

115 g kalkunpølse
1/2 hakket grønn paprika
1/4 løk, hakket
5 store egg
1 stor boks (2 små) skivede champignon
50 g revet lett gulost

Forvarm ovnen til 175 grader. Smør en muffinsform-panne eller bruk store muffinsformer i papir. Stek pølsebitene, paprikaen og løken i noen få minutter. Avkjøl. Ha i eggene og soppen. Ha røren i muffinsformene og strø over revet ost.
Stekes i 20 minutter eller til eggene har stivnet.
Blir 6 store muffins.

Nutritional Information: 140 calories, 9 total fat (3 g sat,) 195 mg cholestero,l 4 g carbohydrate, 12 g protein, 1 g fibe, 400 mg sodium

This recipe was published in the Daily Dish on May 29, 2004. It also appears in The South Beach Diet Cookbook.

Jeanett sa for siden:

Hørtes veldig godt ut, men klarer ikke se for meg pølse i en muffins form, for det skal liksom være søtt.. hehe
Skal prøves!;)

Pipp sa for siden:

Kjempegode......Hvor mange til lunsj f.eks ???
Bakte 6 stk igår....blir nok flere imorgen tenker jeg......:sikle:

sma sa for siden:

Hm, kanskje prøve denne. Selv om kalkunpølsene hørtes litt skumle ut..

Gerd sa for siden:

Du kan bruke skinke, eller annen pølse i. :)

sma sa for siden:

Ah, DET var et godt tips Gerd! :D

Du er utrolig god å ha. :)

MorStine sa for siden:

Bør vi som er på ketolyse bruke "feit"ost i stede for lett?

Gerd sa for siden:

Ja, bruk feitere ost. Det gjør jeg.:D

MorStine sa for siden:

Gerd er suveren:D:klem:

MorStine sa for siden:

Takk snuppa!

Smula sa for siden:

Mmm, tror det er på høy tid at jeg prøver disse her. :p

Men for å ha alt inn med teskje: Næringsinnholdet som er oppgitt der, det gjelder per muffins, hva? Altså 4 karber per muff?

Og dere som har prøvd dem, spiser dere dem bare, eller er det best å ha noe mer på?

Gerd sa for siden:

De jeg lager, er ca 2 karber pr muffins...
[i][/i]
Jeg spiser de som de er, 1-2 stk pr måltid(jeg bruker små former). Er jo rett og slett en type omelett... Sikkert gode med litt salat attåt :)

Smula sa for siden:

Omelett i muffinsform, altså? Vel, høres interessant nok ut.:)

Lindabtn sa for siden:

Kan man lage disse på nille-uke?? man kan kanskje bytte ut pølse med bacon eller noe, men kan jeg lage med pølse hadde det vært det beste

Gerd sa for siden:

Skinke kan du vel spise under nilleuker? Jeg bruker skinke av og til. Godt det:D

Lindabtn sa for siden:

jepp, I know, men jeg er veldig glad i pølse så jeg lurer på om jeg kan ha det i?? Det står lissom ikke konkret PØLSE i lista for tillatte matvarer, men det er jo ikke så mange karbs i kyllingpølse (middagspølsa)

wander sa for siden:

Tror ikke det er så mange karber i den som heter Falukorv heller (av kalkun/kylling altså)

Gerd sa for siden:

Mener det er 4,7 gram i prior sin. Og rema 1000 selger en type med 4,3 gram...:)

sma sa for siden:

Da er disse laget - gleder meg til i morgen for de så virkelig gode ut! :sikle:

Smula sa for siden:

Nå har jeg endelig fått måka meg til å lage disse også.
Veldig gode, men mine måtte steke dobbelt så lenge (altså 40 minutter) for å få eggene stivnet.
Jeg brukte også skinke, grønn paprika og vårløk, så da tror jeg karbeantallet blir noe mindre, ca 1,5-2 karber per muff.

beths sa for siden:

Jeg synes 4 gram karber er mye jeg... kan ikke bruke mye av det da, jeg...

Gerd sa for siden:

Hviss du bytter ut pølse med skinke, sparer du en del karber der. og viss du bruker fersk sjampinjong i stedet for hermetisk, sparer du en del karber der også :)

Smula sa for siden:

Nå har jeg laget disse flere ganger denne uka (men har bare brukt grønn paprika, vårløk og ost) og de er supre!
Disse blir definitivt med meg i ryggsekken i Kollen til søndag!

Humle sa for siden:

Jeg har i paprika, skinke, salami, løk og de blir kjampegode :)

Madamim sa for siden:

Store muffinsformer, vil det si amerikanske muffinsformer?

Iset sa for siden:

Ja. Eller sånne brett med store hull.

Elanessë sa for siden:

Åh denne må jeg prøve!

Elanessë sa for siden:

Er ikke så glad i sopp jeg :o er det noe annet lurt det går ann å erstatte det med her?

Elanessë sa for siden:

*dytte*

Areola sa for siden:

Det går helt fint å droppe soppen, det gjorde jeg, tok heller i litt ekstra av det andre :)

Elanessë sa for siden:

Benytter denne tråden her til å legge ut bilde av mine da :) De va rågode!

Karin sa for siden:

Noen som vet hvor lenge man kan oppbevare dem i kjøleskap? Eller blir de spist ganske fort kanskje? Ser liksom ikke for meg at stekt egg er noe å fryse.

Elanessë sa for siden:

Da jeg spurte om det et annet sted så fikk jeg beskjed om at kjøleskap var helt ok. Holder seg noen dager ja. Om man spiser 2 stk hver dag, så varer de jo tre dager.

Karin sa for siden:

Mine står i ovnen nå. Skal ut på tur i morgen med elever, så jeg tenker de må være god turmat!

Jeg hadde i grønn paprika, løk, en bit spekepølse (hadde en pose avskjær, dette var en grei måte å bruke skalker!) og en kyllingpølse. Dette blir etter mine beregninger under 2 g karber per muffin.

luringen sa for siden:

har frosset mine, tint og spist. gikk helt fint det.

Iset sa for siden:

Jeg laget disse nå. Hadde i 8 egg og mye mer sopp og ost (fet ost) enn i oppskriften. Ble 12 store muffins og de ble helt snadder. :D

karbolia sa for siden:

Jeg fryser masse egg...har ikke engang tenkt på at det ikke skulle gå.. :cool:

Både disse, eggepai og eggeomelett har jeg til stadighet i fryseren... og tar opp for å micre før jeg spiser det. Utrolig praktisk! :D

Rin sa for siden:

Jeg lagde disse "muffinsene" for en ukes tid siden, de ble veldig gode!

Og siden jeg er en kjøkken-amatør må jeg spørre... er det noe triks for å få dem ut av muffinsformene? Jeg endte med å måtte spise ut av (papir)formen med skje. :o

Og er det forskjell i karbohydratinnholdet i fersk og hermetisk sjampinjong?

SiljeC sa for siden:

Laget disse i kveld og de var veldig gode!! Skal klart lages igjen.

Amalie1967 sa for siden:

Ikke farlig å leve på lavkarbo, når man kan få dette til lunsj:-):heia:

raskall sa for siden:

Jeg har min første runde med disse i ovnen nå. Jeg hadde ikke alt, så jeg har "bare" oppi kalkun picnic fra Stabburet (0 karber) og 1 hel hakket paprika.

Men jeg har gjort en liten vri også, jeg hadde oppi 2 ss sojamel (spielberger, den med 3 karber pr. 100), 2 ts fiberhusk, ei teskje med bakepulver og et par spiseskjeer med linfrø. Jeg håper de hever og blir store og flotte. :)

Idamor sa for siden:

Tenkte jeg skulle prøve å lage disse her, men har selvsagt glemt å kjøpe muffinsformer. Får se om jeg finner på noe lurt, for ser ut til at de virker veldig greie å ha med på jobb.

swimzy sa for siden:

disse skal jeg prøve ut, men kan jeg spise disse på fedon?

Elanessë sa for siden:

Ja, og de er kjempegode :D

Gerd sa for siden:

Ja :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.