Disse egg "muffinsene" er en mettende frokost som kan spises i farten. Lag dem på forhånd og varm dem i mikro'n for en rask ta-med-frokost.
115 g kalkunpølse
1/2 hakket grønn paprika
1/4 løk, hakket
5 store egg
1 stor boks (2 små) skivede champignon
50 g revet lett gulost
Forvarm ovnen til 175 grader. Smør en muffinsform-panne eller bruk store muffinsformer i papir. Stek pølsebitene, paprikaen og løken i noen få minutter. Avkjøl. Ha i eggene og soppen. Ha røren i muffinsformene og strø over revet ost.
Stekes i 20 minutter eller til eggene har stivnet.
Blir 6 store muffins.
Nutritional Information: 140 calories, 9 total fat (3 g sat,) 195 mg cholestero,l 4 g carbohydrate, 12 g protein, 1 g fibe, 400 mg sodium
De jeg lager, er ca 2 karber pr muffins...
[i][/i] Jeg spiser de som de er, 1-2 stk pr måltid(jeg bruker små former). Er jo rett og slett en type omelett... Sikkert gode med litt salat attåt :)
jepp, I know, men jeg er veldig glad i pølse så jeg lurer på om jeg kan ha det i?? Det står lissom ikke konkret PØLSE i lista for tillatte matvarer, men det er jo ikke så mange karbs i kyllingpølse (middagspølsa)
Nå har jeg endelig fått måka meg til å lage disse også.
Veldig gode, men mine måtte steke dobbelt så lenge (altså 40 minutter) for å få eggene stivnet.
Jeg brukte også skinke, grønn paprika og vårløk, så da tror jeg karbeantallet blir noe mindre, ca 1,5-2 karber per muff.
Hviss du bytter ut pølse med skinke, sparer du en del karber der. og viss du bruker fersk sjampinjong i stedet for hermetisk, sparer du en del karber der også :)
Nå har jeg laget disse flere ganger denne uka (men har bare brukt grønn paprika, vårløk og ost) og de er supre!
Disse blir definitivt med meg i ryggsekken i Kollen til søndag!
Noen som vet hvor lenge man kan oppbevare dem i kjøleskap? Eller blir de spist ganske fort kanskje? Ser liksom ikke for meg at stekt egg er noe å fryse.
Da jeg spurte om det et annet sted så fikk jeg beskjed om at kjøleskap var helt ok. Holder seg noen dager ja. Om man spiser 2 stk hver dag, så varer de jo tre dager.
Mine står i ovnen nå. Skal ut på tur i morgen med elever, så jeg tenker de må være god turmat!
Jeg hadde i grønn paprika, løk, en bit spekepølse (hadde en pose avskjær, dette var en grei måte å bruke skalker!) og en kyllingpølse. Dette blir etter mine beregninger under 2 g karber per muffin.
Jeg lagde disse "muffinsene" for en ukes tid siden, de ble veldig gode!
Og siden jeg er en kjøkken-amatør må jeg spørre... er det noe triks for å få dem ut av muffinsformene? Jeg endte med å måtte spise ut av (papir)formen med skje. :o
Og er det forskjell i karbohydratinnholdet i fersk og hermetisk sjampinjong?
Jeg har min første runde med disse i ovnen nå. Jeg hadde ikke alt, så jeg har "bare" oppi kalkun picnic fra Stabburet (0 karber) og 1 hel hakket paprika.
Men jeg har gjort en liten vri også, jeg hadde oppi 2 ss sojamel (spielberger, den med 3 karber pr. 100), 2 ts fiberhusk, ei teskje med bakepulver og et par spiseskjeer med linfrø. Jeg håper de hever og blir store og flotte. :)
Tenkte jeg skulle prøve å lage disse her, men har selvsagt glemt å kjøpe muffinsformer. Får se om jeg finner på noe lurt, for ser ut til at de virker veldig greie å ha med på jobb.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.