< Tilbake til oversikten

Hva tror dere om dette kostholdet?

ketoseprinsen sa for siden:

Ikke noe nytt dette asså, men jeg må ha litt input her.

Jeg har spist ketogent i 6mnd og gått ned alt jeg vil gå ned sånn ca(2 kg til hadde vært fint da ;)). Jeg kunne tenkt meg å fortsette noe ala ketogent, men jeg får utslett av å være i ketose. Pluss det er digg å ha litt mer karbo å rutte med iom jeg trener ganske mye.

Så jeg ser for meg å ligge på 50-60kbh for å være sikker på at jeg er ute av ketose. Jeg forbrenner 2200kcal i hvilemodus, jobber fysisk og trener bort mellom 3000-4000kcal i uka. Jeg spiser nå rundt 2500-2600 kcal mens jeg spiser ketogent, noe jeg bare har holdt oversikt over for moroskyld.

Så jeg tenkte hvis jeg fortsetter samme trening og spiser rundt samme kcal-inntak. I ketolyseboka står det at jo mer karbo jeg spiser jo mindre fett, men jeg hører at en generell regel er at hvis man spiser under 72kbh så må man ikke tenke så altfor mye på fett? Om det stemmer vet jeg ikke, men jeg spiser ikke så altfor mye fett. Får i meg en del via kjøtt bare og i snitt 1desiliter av fløte, rømme, ost i løpet av en dag, en av delene.
Må jeg da gå ned på fettinntak når jeg spiser 50-60kbh?

Jeg vil i løpet av en uke ligge 17500kcal som er 2100 over min hvileforbrenning. Jeg forbrenner som sagt 3000-4000 kcal ekstra, så jeg vil gå litt i underskudd. Og da har jeg ikke tatt med jobbingen, mulig dette bidrar til høy "hvileforbrenning", la oss bare kalle det forbrenningen utenom trening.

Formålet er ikke å gå ned mer i vekt nå, men å holde seg på sikt.
Så jeg vil spise etter lchf-prinsipper. Jeg spiser mye grønnsaker allerede, men tenkte å fylle på med mer nøtter og LITT frukt for de ekstra karboene.

Virker dette kostholdet helt bak mål?

nellie sa for siden:

Du får bestemt deg:p

nellie sa for siden:

Ligger du på 50-60 og har det aktivitetsnivået trenger du ikke tenke på fettet. Men du trenger heller ikke tenke så ille mye kalorier. Spis når du er sulten og stopp når du er mett, akkurat som i ketose.

Nei, er håpløst. Prøvde virkelig å lage en løsning der ketogent funka, men bare dager etter jeg starta på igjen kom det megautslett tilbake som bare blir jævligere :p Så det er ikke helt verdt det :D Men lavkarbo skal jeg spise uansett, det er enkelt for en latsekk som meg og det er mye godt der ute. :)

nellie sa for siden:

Du finner nok ut av det!:)

Yrla sa for siden:

Hvordan få utslett av å være i ketose? ER det ost eller noe du ikke tåler?

Nei. Jeg har nå testet flere ganger å gå ut av ketose, da forsvinner det. Forsvinner så og si på to dager etter jeg går ut av ketose, så kommer det tilbake 1-2 dager etter jeg går inn i ketose igjen. Jo mindre karbo jeg spiser jo verre blir det. Har eksludert alt av meierivarer, løker, søtningsstoffer etc..you name it. Har prøvd alt. Eneste som funker er å ikke være i ketose.

<strong>Detoxification</strong>

During  induction, the first phase of the four-phase Atkins Diet, participants  limit carb consumption to 20 grams per day. Once the body consumes its  carb, or glycogen, reserves in about two days, it switches to  metabolizing fat for fuel, according to Atkins' principles. In his book  "Dr. Atkins' New Diet Revolution," Atkins writes that dieters can expect  to lose several pounds of fat, plus some water weight, during  induction. As fat breaks down, fat-soluble substances stored within  might be released suddenly into the bloodstream, provoking the release  of histamines if the dieter has a sensitivity to those substances.  Histamine release is an allergic reaction that can result in skin  swelling, such as hives -- raised, red, itchy areas of inflammation.
					[LEFT]

Read more: www.livestrong.com/article/482095-atkins-and-rashes/#ixzz1ldcih33N
[/LEFT]

Ved tidligere slankeforsøk der jeg har gått ned 10kg på f.eks 1-2mnd med hard trening og lite kalorier har jeg fått underhudskløe, noe jeg har MYE av nå. Så det er jo ikke ketosen i seg selv, men det er den tilstanden som får meg dit.
Aldri hatt utslett før, det er et meget spesielt utslett. Det tørker ikke ut, verker ikke på noen som helst måte, bare er røde vabler under huden. Kan ligne på elveblest, men det flytter ikke på seg når det først har kommet på samme måte. Blir veeeeldig lenge. Fjernes bare helt av å gå ut av ketose.

Prøvde å "sjokkteste" kroppen som jeg liker å kalle det, leve på 300+ karbo om dagen med samme mat som jeg ellers spiser til vanlig på ketogenkost. ALLE symptomer forsvant på under to døgn da også. Ellers har jeg prøvd å ligge rundt 100karbo og da er de også borte, men kan ta en uke før utslettet forsvinner helt.

Yrla sa for siden:

Ok så du reagerer på de utskilte giftstoffene som var lagret i det lagrede fettet du forbrenner ved vekttap?

Det er en teori og en annen teori er at jeg rett og slett ikke tåler å bryte ned fettceller så fort. At jeg får histaminslipp når fettcellene går i overflod ut i blodet når de slipper.

Alt er jo spekulasjoner, vært hos en drøss med leger og lest mye selv. Men leger i norge har ikke peil på lavkarbo, omtrent ikke såkalte lavkarboleger heller. ;)

Yrla sa for siden:

Har du mye mer å gå ned? vil vel være over når du er ferdigslanket?

er forsåvidt ferdigslanket. Fettprosent er godt innenfor normalen og sånt, men jeg synes det er vanskelig å finne nytt kosthold som gjør det trygt og sørger for at jeg ikke går opp i vekt. Så jeg har fortsatt ketogent da det er lett :)

Forsåvidt derfor jeg spurte om overnevnte kostholdsplan. Jeg får bare prøve litt.

Yrla sa for siden:

skulle tro at om du bare spiste nok (fett) unngikk å gå ned mer og unngikk derfor også utslett

Tvilsomt, har prøvd både mer og mindre fett, karbo, proteiner. Og alt annet som er mulig å utelukke, holdt det så enkelt som mulig. Selvsagt ikke alt samtidig. Eneste jeg ikke har forsøkt å utelukke er vann ;)

Bestemamma sa for siden:

Hvor får du den underhudskløen? Har søkt på nettet i mange år for å prøve å finne ut hva det er for noe, og om det kan være noe jeg mangler. En lang periode etter at jeg begynte med LCHF forsvant underhudskløen på leggene, men nå har den kommet tilbake og jeg vrir hodet for å prøve å finne ut hva jeg har gjort annerledes.....:(

Hovedsaklig på oversiden av hendene, noe på underarmer og litt på skuldre og mye mindre på hodebunn. Det er visstnok klassiske tegn på at kroppen er i ferd med å bryte ut i elveblest av en eller annen årsak. Eventuelt at du lever på kanten til at det skal skje.
Det merkelige er at den delen med underhudskløe forsvinner etter selve utbruddet med utslett, da blir det borte fra hender og armer og "alt" jeg har er masse utslett på overkroppen og i armhulene.

Når jeg tenker godt over det da så er det synonyme hver gang at det er perioder der jeg går ned MYE. De periodene jeg har tatt av meg aller mest på ketose er også de periodene utslettet har vært verst.
Som nå i det siste har jeg ikke hatt noe overvekt igjen og har ikke gått ned noe mer, men jeg testet høykarbo igjen for å fjerne utslettet. Når jeg gikk inn i ketose igjen(som var vanskelig denne gangen) så begynte jeg å gå ned fort igjen, 1,5kg i uka selv om jeg er såkalt normalvektig. Og da kommer utslettet som pokker. Før utbruddet og høykarbouka denne gangen så hadde jeg utslett, men det var veldig rolig og bare litt underhudskløe på hendene og da gikk jeg også veeeeldig tregt ned.

Bestemamma sa for siden:

Da er det nok ikke det samme. Jeg får ikke utslett av noe slag, Men klør meg til blods på leggene og anklene. Klør ellers stort sett alle steder i tilknytning til lymfer, også i hodebunnen, men ikke der jeg har begynt å få tilbake håret. (ja, mistet håret som følge av slankingen)

Vanskelig å si, det er generelt lite kunnskap om dette i Norge iom lavkarbo ikke har vært sååå utbredt så lenge. Mye enklere å finne informasjon om sånne ting på sider fra USA. Prøv å google litt med forskjellige skrivemåter, lykke til. :) Er fælt å føle at sånne ting går i mot deg når man prøver å gjøre alt riktig.
Jeg hadde ikke klaget hvis det bare var litt utslett, det er MYE, det svir og det klør 24 timer i døgnet. Eksemen jeg hadde som yngre var en lek i forhold, men man kan jo ikke gjøre annet enn å prøve å fikse det :)

taraquin sa for siden:

Ketoseprinsessen: Husk at 72 grensa er generell for et snitt av mange personer og vil f.eks ikke gjelde en kar på 100 kg som trener, har lav fettprosent som både har betydelig større glykogenlagre og forbrenner mye glukose og har god insulinfølsomhet, i samme grad som en tilsvarende tung kar med høy fettprosent og dårlig insulinfølsomhet. Mener jeg leste et intervju med Lutz om at den reele grensa lå rundt 50-100, men at 72 var et enkelt standardtall som galt mange. Tror du må prøve deg litt fram og følge med vekta nøye. Jeg ville nok dog prioritert et høyere proteininntak enn karboinntak om du ønsker å gå ned litt til siden protein metter mye og fører spontant til en reduksjon i kalorier, samt at flere protein er ketogene og omdannes rett til ketoner hvis kroppen ikke bruker dem i oppbygging\vedlikehold av ulike vev i kroppen. Det at høyere proteininntak holder på mer muskler under vektnedgang som igjen hjelper på hvileforbrenninga er heller ikke dumt. Når du når vekta du ønsker kan du gå litt ned på protein og øke litt på kh. 50-60 høres slett ikke dumt ut :) Kan hende du tåler litt mer og, husk at dette er en livsstil du bør ha resten av livet om du når målene dine, og jo mer streng man blir med seg selv, jo større er faren for å sprekke.

Yrla sa for siden:

hæ? omdannes protein til ketoner? hvor har du det fra? jeg har lest det omdannes i leveren til glukose, jeg. taraquin.

Bestemamma sa for siden:

Lurer på om det er opplagrede avfallsstoffer i fettet som kommer ut i huden og forårsaker kløen? Bare en teori altså, men det med at det kommer når en går ned mye stemmer ikke for min del. Kanskje det skjer når det fettet som er igjen er konsentrert? Bare teoretiserer her altså, men det er jo en smule påfallende at kløen først begynnte nå når jeg har så lite fett igjen......Men også jeg klør nå på steder jeg ikke klødde før LCHF. Før var det bare på leggene og anklene. Nå er det alle steder der det er lymfer, samt hodebunn. ..
Kan det være surt miljø pga ketosen? Jeg er stort sett i ketose hele tiden, noe jeg har vært fra dag 2 for over 1,5 år siden...
Kanskje det økte vanninnholdet i cellene dine, når du har økt karbohydratinntaket, er med på å dempe kløen og utslettet? Selv har jeg ingen slik effekt av karbohydrater, - i jula spiste jeg en del mer karbohydrater og var ute av ketosen noen dager, men klødde like mye...Så her er forskjeller og likheter ute og går...:(

Det med avfallsstoffene i fettvevet som brytes ned er en av to teorier jeg og de få i helsenorge som "tror" på meg setter en knapp på. Absolutt ikke en dum tanke, men at det ikke skal gi seg etter 6mnd mer eksepsjonelt pirkete kosthold er jo litt rart :) Sånne opprenskninger skal ikke vare så lenge, for så dårlig kosthold hadde jeg ikke før. Har aldri hatt noen forgiftninger eller noe heller som tidligere nevnt.

De fleste som har såkalt low carb rash opplever at det tar opp til 2-4 uker på høykarbo før det forsvinner. :|

Noen melder at å drikke MYE mer vann hjelper, det hjalp ikke for meg, men er verdt å prøve :)

Takk for konstruktivt svar :) Jeg er ganske enig i det du sier, jeg har mye muskler på kroppen og tror ingen leger i norge ville sagt at jeg burde slanke meg mer..men når jeg først er i gang og jeg føler jeg har litt ekstra fett på magen så ser jeg ingen grunn til å gi meg før jeg er helt fornøyd når jeg har jobbet så hardt med trening og kosthold i et halvår.
Får bare prøve, burde jeg regne med å gå opp noe vannvekt når jeg øker fra 20-25karbo til 60karbo selv om jeg trener hardt og ofte?

Bestemamma sa for siden:

Ja, du har vært flink :) Ja, du må regne med et par kilo opp, iallefall sånn til å begynne med....Men vann er vann..... :-)

Si meg, er du ikke i ketose ved inntak på bare 20-25 g KH? Jeg er i ketose ved et KH-inntak på nesten 60g per dag....:D

Å, såpass lenge. :o
Nå har ikke jeg utslett da, men om du kan vente en stund har jeg en teori som må prøves ut et par uker...kan si at det har med noe jeg har lagt til i kosten i løpet av de siste månedene og muligens noe jeg har tatt bort...er i utprøvingsfasen....;)

Mitt innlegg nr. 1000....:p

taraquin sa for siden:

merk at jeg sa at noen var det. Leucin og lysin går rett til ketoner ved overskudd. Noen andre kan både danne ketoner og glukose. Men litt over halvparten er kun glykogene.

Vet ikke helt, jeg vet at jeg har vært i ketose opptil 50karbo, men har ikke testet grensene veldig. Håper jo på at jeg ikke er i ketose på 60, hele formålet med å øke er å komme ut av ketose for å bli kvitt utslettet :)

Ser Torkild skriver i boka si at man burde øke 5-10 karbo hver 14. dag etter ketolyse, hvorfor kan jeg ikke bare klinke på til 60 med en gang? Vil jo sikkert gå opp vannvekta fortere, men det må jo jevne seg ut etterhvert uansett? Enten så tåler jeg å spise 60 karbo ellers gjør jeg det ikke liksom.

Bestemamma sa for siden:

Jeg blir både skjelven og uvel om jeg spiser for mye karbo på en gang, så mulig det er noe i det Torkild sier....kanskje bra å lirke seg oppover til en finner grensen for hvor en befinner seg vel? :)

Tvilsomt, er for utålmodig ;) Får ta konsekvensene som de kommer, litt vannvekt er bedre enn utslett. Hadde nesten blitt kvitt utslettet pga mindre forbrenning, men alt ble trigga igjen etter høykarbotreningsuka. Så jeg leter hver dag etter hvordan jeg skal leve, blir nok som tidligere nevnt.

Hjelper ikke antihistaminer noe særlig på din kløe?

Yrla sa for siden:

takk for opplysningen. og jeg som trodde generaliseringene om disse ting ikke var feilaktige. Kjipt når noen ikke er grundige nok og ikke tar lesere på alvor.

Bestemamma sa for siden:

Har aldri prøvd antihistaminer, jeg er vel ikke plaget nok selv om jeg ikke får sove av leggkløen....:o

Trist at du skal plages slik, men jeg er sikker på at du kommer til å finne utav problemene....:D

Kommer tilbake til deg når jeg har funnet utav den teorien jeg nevnte herover...:)

Gleder meg :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.