Begynte for ganske nøyaktig 1 år siden på lavkarbo i forbindelse med et forskningsprosjekt. Fungerte veldig bra, og gikk ned fra 126.5 til 103.5 kg på ca. 6 mnd. Målet var rundt 92-93 kg, og alt så selvsagt lovende ut.
Har ikke gjort noen endringer i kostholdet etter de første 6 mnd, men har ventet tålmodig. Det eneste jeg ikke har kuttet helt ut er kaffe og lettbrus. Gikk på forvinteren opp litt, istedet for å gå ned mer. Vekten har stabilisert seg rundt 105-106 kg, og vil ikke bevege seg nedover.....
Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre. Spiser veldig lite karbohydrater, men måler ikke like nøyaktig som når jeg var på prosjektet. Kan tenke meg at snittet ligger rundt 40-50g pr. dag. Har stort sett kommet inn i en "tralt", men nå er jeg drittlei av å ikke se resultater og er iferd med å finne andre måter å komme meg lenger ned på. Virker nærmest umulig å komme under 100, som har vært det STORE målet. Virker rett og slett som om å endre livstil/kosthold ikke bringer meg helt i havn.
Kommer sikkert masse tips om å begynne å trene. For det første så har jeg aldri klart å trene jevnlig. Hater all form for organisert trening så helsestudio er penger ut vinduet. Er relativt aktiv i hverdagen, men kommer nok aldri til å bli en aktiv turgåer eller jogger.
Hei, noen matvarer kan være partystoppere eller det kan være at du må ned litt i kalorier for å gå ned i vekt. Selv om du ikke liker å trene, er det nå bare slik at du vil gå lettere ned med litt trening. Ønsker deg lykke til videre. :)
Ja, bør kanskje prøve en tøffere periode, og se om ting starter opp igjen. Kan selvsagt være jeg rett og slett spiser for mye av det jeg spiser...slik at det blir for mye kalorier.
Har ikke så noe særlig hverken peiling eller interesse på dette området, og det var nok grunnen til at lavkarbo har funket for meg ;-). Det har vært relativt lett å følge.....
MEN det er klart når vektreduksjonen stopper opp begynner man jo å tenke på vitsen, eller hva man eventuelt gjør galt.....
Skjønner selvsagt at trening hjelper, men kjenner meg selv så godt at jeg vet det ikke kommer til å skje. Dessverre. Er ikke en latsabb som sitter i sofaen, og er i perioder relativt aktiv innen ulike idretter (for moro skyld, ikke for treningen sin del).
Alternativet - dvs høykarbo - vil jo uansett bety at du mest sannsynlig vi legge på deg igjen - så å bite tennene sammen og prøve litt til vil nok være det lureste!
Med over 20 kg ned, og samme matinntak er det kanskje ikke så rart at du ikke går ned mer. Det kan hende du rett og slett nå spiser akkurat det kroppen din trenger for å fungere i hverdagen, og med "lett" aktivitet i tillegg ser den vel ikke behovet for å hente energi fra fettreserverne, da det er lettere tilgjengelig energi fra maten du inntar.
Jeg ville først og fremst foreslå og redusere størrelsene på måltidene dine over noen ukers tid. Drikk nok vann, og pøs på med grønnsaker. Jeg ville også redusert karbohydratinntaket noe over noen få uker, for å se om variasjon i maten din kan hjelpe til med å gå ned mer.
Kroppen venner seg raskt på det samme kostholdet, og noen har god erfaring med å variere innimellom. Dette gjelder alt fra og øke kraftig på med fett en ukes tid, spise stramt med karbohydrater, mindre/større porsjoner, kutte melkeprodukter, eller spise etter periodisk faste osv.
Selv om du sier du aldri vil bli noen turgåer, vil jeg anbefale at du legger inn 20-30 minutter gange hver dag. Bruk musikk, og gå til jobb, eller på besøk eller andre ting, da denne lille turen også vil hjelpe på det mentale stresset ved og ikke gå ned - som du opplever akkurat nå. Fysisk aktivitet for aktivitetens skyld er mental renselse, så som at man får i gang sirkulasjon i kroppen og utskiller endorfiner. Du tror det kanskje ikke NÅ - men det er mange som blir "avhengige" av sin daglige tur/trening fordi det er den eneste tiden på dagen de faktisk er 100% fokuserte og tilstede akkurat der og da :)
Det er jo ikke riktig, eller du misforstår. Mener ikke jeg skal gå tilbake til "gamle synder" iforhold til kosthold, men dersom det viser seg at lavkarbo ikke gir meg resultater fremover, så vil jeg jo selvsagt heller prøve andre løsninger.
Uansett skal jeg til målet, men har ikke tålmodighet til å vente i månedsvis...dette er ikke "religion" for meg, men en av flere mulige veier til målet. Funker den ikke, finner jeg en annen. MEN det har gitt gode resultater så langt, bare bittert at det ganske plutselig sluttet å ha effekt.
Du sluttet å gå videre ned i vekt i en periode da mange legger på seg - feitetiden på høsten. Så kom julen med sine evt utskeielser...
Du har sannsynligvis nådd et platå der du vil ligge så lenge kroppen din bestemmer, eller du greier å knekke det platået med vold og makt ved en eller annen metode....du er svært fokusert på at du står stille med et matinntak som er likt det du hadde tidligere og stresser deg selv istedenfor å stelle godt med deg selv og prøve å finne ut om du kan lirke litt for å få ytterligere vektnedgang.......
Lavkarbokostholdet har ikke sluttet å ha effekt. Da hadde du jo gått opp i vekt. Det lille du har gått opp tilskrives det økte karbohydratinntaket. Karbohydrater binder vann.
Du har jo gått ned en masse kilo i tillegg til at du sikkert har blitt friskere.... Tenk deg om og vær glad for det du har fått til :)
Takk for gode og konkrete råd! Skal prøve å redusere måltidene og samtidig kutte ned på karbohydratene.
Når det gjelder trening/turgåing må jeg nok skuffe deg....Har tidligere vært aktiv innen alpint/telemark/snowboard, og ble ALDRI avhengig av trening. Elsker å gå i fjellet, av og til. Men det blir ikke noe jeg gjør ofte, uansett hvor sunt det måtte være. Å trene er ikke "meg", men fokusert er jeg. Trenger ikke treningen for å koble ut heller....
I perioder kan jeg være aktiv på feks longboard, som gir mye gåing. Men som sagt, noe systematisk daglig trening kommer jeg aldri til å bedrive. Så lenge man lever et relativt aktivt liv, så mener jeg heller ikke det er nødvendig. Skjønner selvsagt det finns ulike syn på dette :-)
I mitt liv har kostholdet vært problemet, ikke aktivitetsnivået. Det viste også undersøkelsene jeg var gjennom i forbindelse med forskningsprosjektet. Jeg er i god fysisk form, men har hatt et usunt kosthold. Hovedsaklig har det gått på mengde, ikke innhold.
Takk! Er fornøyd og stolt over resultatet, men mye vil ha mer ;-). Kan faktisk med hånden på hjerte si jeg ikke hadde NOEN utskeielser til Jul. Har heldigvis ikke problemer med å holde meg unna fristelser.
Tror nok problemet ligger i for store porsjoner når jeg tenker meg om....får ta meg selv i nakken og begrense meg :-).
Det er rette innstillingen det !!! :D Du kan jo begynne å se på om forholdet mellom K, F, P er riktig...benytt deg av diett.no og sjekk om du får i deg nok vitaminer og mineraler...:) Lykke til !!! :klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.