< Tilbake til oversikten

Hvordan finne ut sukkerinnhold/søtningsstoffer/fruktose i Matvaretabellen?

csen sa for siden:

Skal man se på kh, eller hva? Da tenker jeg på f.eks frukt o.l som eple, appelsin osv... Feks: 100g eple = 10 kh (er disse 10 kh regnet som fruktose da?)

:confused::confused::confused::confused:

Litt greit å vite hva jeg skal se etter siden jeg vil skrive handleliste til å starte med Ketolyse, vil skrive handleliste for en uke av gangen. Så vil være godt forberedt og ikke stå i butikken som ett spørsmålstegn og se på sukkerinnholdet, fruktose og søtningsstoffer.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Uten at jeg er helt med på hva og hvorfor du tenker på å finne ut av fruktose o.l., men er tanken din å finne ut av hvor mange av karbohydratene du skal forholde deg til? I så tilfelle er svaret såre enkelt-alle! Mange tror at man bare skal telle de som står som "hvorav sukker", men det er feil. Stivelse f.eks er karbohydrater, men ikke sukker (for det kommer i kroppen), og må derfor telles med. I sjeldne tilfeller kan man trekke fra sukkeralkoholer, men inntil du kan det helt trygt, skal du ikke trekke fra noe som helst! Og på norske matvarer skal kostfiber allerede være trukket fra, så ikke bry deg om det heller.

Står det 50 gram karbohydrater, hvorav 4 Gram sukker, skal du telle 50 Gram!

Gerd sa for siden:

Skal du på ketolyse, les boka godt. Alle slike svar står der.

Frukt kan du gå rett forbi, det skal du ikke ha på ketolyse.
Samme med allt som har sukker i seg.
Skal ikke ha hel/halvfabrikata.

Kun rene, fete, naturlige råvarer. Ikke ligtprod.
Grønnsaker som vokser over jorda som fyller mesteparten av dagen karbekvote.

:)

Yrla sa for siden:

se her da vel bare:www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt
som du ser er det mer karbo i banan og druer, smaker eplene veldig søtt er det også mer karbohydrater i dem enn de sure. På ferske varer er karbohydratinnholdet det du skal forholde deg til. Eneste du skal trekke fra da er fiber, men det er allerede gjort på norske matvarer, så det kan du bare huske på i forbindelse med varer fra utlandet.Det er ikke bare fruktose i frukt, ikke tenk på det, kun karbohydrater. Frukt har litt mye karbo, best er det å holde seg til bær og grønnsaker som vokser over jorda, eller begrense mengden veldig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.