< Tilbake til oversikten

Hvor mange avocado spiser dere pr. dag?

Angeliqa sa for siden:

Av ren nysgjerrig het; hvor mange avocado spiser dere pr. dag, og hva bruker dere den til?

Jeg elsker avocado, og spiser i hvert fall minst én hel om dagen. :rolleyes:

plast sa for siden:

En halv, som regel. Salter den, eller har eventuelt litt lodderogn i, og slenger på en god dæsj med rømme. Godt og mettende mellommåltid/snacks.

Peppa Gris sa for siden:

I stedet for smør, som pålegg på knekkebrød med salami, bar, med krydder, i salat, guacemole, most som tilbehør til laks osv..

Spiser to tre i uka tror jeg, mer i perioder :)

kamp sa for siden:

Ca 5 per uke..

brukers ofte i salat og favoritten min er å pure den sammen med hjemmelaget gelatin rik kyllingbuljong! :)

Yrla sa for siden:

jeg pleide å bruke en veldig liten eller en halv ganske liten i salaten min tidligere hver eneste dag, men så gikk jeg lei. Nå bruker jeg 1 ss tahini og 1 ts olje istedet, som dressing, og av og til 1/4 pakke snøfrisk+ 5/6 ml olje. Ikke noe i vegen for å spise en hel dgl:) Den inneholder så mye bra.

Yrla sa for siden:

Nå fikk jeg lyst på avokado:) en stor bit som ikke er splæshings myk på en hjemmelaget kjeks. Tror jeg skal kjøpe det idag jeg.

Brokkoli sa for siden:

I perioder spiser jeg én avokado daglig, i dag skal jeg spise årets første (!). Jeg pleier å skjære den i båter og ha litt sitron og pepper på som snacks, eller mose den med hvitløk og kanskje ha i litt sitron og reker (veldig godt!). Det er en gøyal forrett også. Del en avokado i to, skrap ut innholdet med en skje. Mose sammen med hvitløk og sitronsaft, litt salt og pepper - og vend inn litt reker, før du måker det tilbake i et av de halve skallene :D

Señora sa for siden:

Ingen, men lager guacamole kanskje en gang i uken.

Hamster59 sa for siden:

Spiser det i perioder. Blir litt frustrert over at de på butikken enten er knallharde eller råtne.. Folk bruker visst å klemme på dem, da blir de ldelagt og får brune råtne områder. Jeg tester dem ved å trykke lett der resten av stilken sitter, men hender jeg bommer likevel..

langaard sa for siden:

Ingen, avocado gjør meg kvalm:eek:

Dietta sa for siden:

Akkurat det samme her. Liker ikke.... :eek:

Lindemor sa for siden:

Her også... Jeg har virkelig forsøkt, men har ikke sjans...:(

Yrla sa for siden:

salt må til

senorita sa for siden:

ingen, liker ikke, men skulle gjerne ha likt :p

senka sa for siden:

Liker avokado,men spiser ikke så ofte,glemmer å kjøpe,skal prøve å spise oftere ;)

mysil sa for siden:

Ingen, trur jeg ikke liker det så har derfor ikke turt å smake :p

Mariann S sa for siden:

Eg og har prøvd, både med og uten salt, men...... ugg :eek:

senorita sa for siden:

Jeg trenger vel tips til hvordan tilberede det, spise det rent får jeg ikke til med noen grønnsaker, hehe :(

Bik sa for siden:

Spiser ikke avokado. Klarer de bare ikke :wacko:

Livsglede sa for siden:

Mmmmmmmm avocado. Spiser minst en pr dag. Eller drikker er vel mer riktig. Til alle dere som ikke liker avocado og savner den søte runde smaken en banan gir i smoothien, prøv en avocado oppi, nam,nam.....

Min favoritt smoothie for tiden er:

1 ss espresso pulverkaffe
1 scup proteinpulver med sjokoladesmak
1 avocado
1 ss linfrø - kan sløyfes men jeg liker det
soyamelk med vaniljesmak til passe konsistens
evt et par isbiter, men ikke nødvendig

Ha alt i en blender, mos sammen og nyt, denne er bedre enn sjokolade mener gubben:D Metter godt og er enkel å ha med som et melleommåltid som bare kan ristes opp, blir litt tykkere da, så det jeg pleier å gjøre når jeg lager denne er at jeg moser sammen som jeg vil ha den til frokosten og forsyner meg av den, har i mer væske og moser sammen, har i en flaske/høyt glass med lokk for å ristes opp til senere bruk. Jummi...... du kommert til å blir overrasket over smaken.

surfeline sa for siden:

Tips til dere som kunne tenke dere å spise:

Lag salat med avocado, isberg, agurk og evt annet godt. Reker og krepsehaler og med økologisk rømme til som dressing! Salt og pepper. Jeg lover det er garantert en hit. Det er supergodt og man venner seg til den ultrasunne avocadoen ;)

Yrla sa for siden:

Jeg tipper at å bruke avokado istedenfor smør i rundstykker kan bli godt.

Carisma sa for siden:

Dere som ikke liker avocado, har den vært passe moden? Jeg trodde ikke jeg likte det intil jeg fant ut at jeg bare hadde smakt umoden avocado! :o

Dietta sa for siden:

Jada, skikkelig moden (ikke overmoden altså).
Grunnen til at det byr meg imot, er nok at junior har spist avocado på ketogendiett hver dag i nesten 15 år. Tror det har lagt grunnlaget for en hvis skepsis. Men - jeg har laget som forrett til gjester, ut med kjøtt, hakket og blandet med løk, cf og andre godsaker. Og jeg spiser litt da altså ;)

Engledans sa for siden:

Jeg har prøvd flere ganger, men syns ikke det er noe særlig.

Yrla sa for siden:

ja, da er den ikke så søt og god. Jeg liker den i salat, er den myk kan den spres fint som en dressing. Det var veldig godt sammen med ost på kjeks igår også. Endelig er jeg ikke lei mer, takket være denne tråden fikk jeg øøynene opp for den igjen. Fint å ha andre fettkilder enn smør, olje, kokosmelk, cocosa og fete melkeprodukter.

Carisma sa for siden:

Står at de er gode til reker, så tror ikke de er kakeaktige

Yrla sa for siden:

å ja, kan jo uansett begrense søtningen.

ibsan sa for siden:

Jeg spiser en liten en hver dag i hverdagene.
Spiser det som et mellommåltid på ettermiddagen med noen kokte egg og majones.
Jeg kjøper alltid avokado-nettene på Rimi (eneste plassen jeg får tak i dette på i sentrum i Bergen). Kjempe godt!

Newstart sa for siden:

Jeg spiser en halv til lunsj med kokte egg og agurk og evt litt annet tilbehør. Det syns jeg er så godt. Og av og til til kvelds med egg eller noe kjøtt og evt litt salat.Så jeg spiser vel mellom en halv og en hel pr dag. Har aldri likt det før men nå har jeg virkelig fått smaken på den. Syns den smaker utsøkt :D. Så jeg er iallefall et bevis på at liker man ikke noe så kan man lære å like noe. Hihi.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.