Jeg har merket et problem etter en måned på ketolyse, det er dette med overspising. Det er jo så mye fantastisk god mat man kan lage seg, men dermed kan man jo også spise mye god mat. For eksempel frokosten min i dag - "kyllingkebab", dvs. grillet kylling stekt i smør med ruccola- og isbergsalat og Bjerkes kebabdressing med 44,9 g fett og 2,6 g kh. Jeg kunne sikkert spist hele kyllingen! Eller en moussaka jeg har funnet oppskriften til her inne. Eller ketomix pizza. Mmmmm...
Det er ikke det at jeg ikke blir mett, det er bare det at det er så fordømt godt og at det trengs mer selvdisiplin enn jeg først hadde trodd for ikke å overspise.
Jeg føler også at jeg overspiser til måltidene.
Jeg har bestemt meg for å nyte måltidene lengre. Jeg lager stort sett middag til bare meg, og da har jeg vanligvis tatt all maten på tallerkenen, og spist opp alt.
Nå skal jeg starte med å dele det i to. Gjør at jeg må "gå inn for" å hente meg mer mat, dersom jeg ikke er forsynt. Da spiser jeg ikke "bare fordi det ligger der".
Husk også at kroppen bruker 20-30 minutter på å oppfatte metthetsfølelsen..!
Å redusere til halvparten er kanskje vanskleig å gjennomføre, men å redusere f.eks kjøttmengden med 30-100 g, alt ettersom hvor mye man trenger å redusere, og også liitt reduskjon av saus, ost etc. Jeg spiste for mye kjøtt tidligere, jeg merket det på kroppen at den syntes det var for mye, fikk en sånn tørr fornemmelse, da reduserte jeg 50 g kjøtt pr måltid og økte istedet littegrann på fettet. føltes da bedre. Jeg synes også det å spise nok grønnsaker hjelper mot å ville spise for mye. det å få en fin fordeling av protein, fett og karbo i hvert måltid.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.